AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.333

Funkar verkligen Laservarnare?

Sida 2 av 3
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

En kompis till mig testade en laservarnare "Whistler ngt" Testet skedde av en ren slump då han hittade en poliskontroll.
Laservarnaren känner av frekvenserna som lasern skickar ut ungefär som en radio som varnar för P3 =) och det inom en radie från laserpistolen. Whistlern klarade inte riktigt de värden som den skulle enl. den tekniska specen men däremot fungerade den bra inom en radie av max ca 800 meter från poliskontrollplatsen på öppen väg. Fungerade även på en mack på ca 500 m avstånd där det inte var öppet mellan varnaren och lasern.
Har ju självklart att göra med vad som kommer i vägen osv men den fungerade bra... Har även hört om de som fungerar mindre bra och reagerar på allt möjligt...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kruxet är ju polisens arbetssätt. Vid en laserkontroll står en polisman med laserpistolen skjutklar, men så länge han inte vill genomföra någon mätning skickar inte laserpistolen ut någon strålning som kan detekteras. När polismannen ser ett fordon som han misstänker kör för fort lyfter han pistolen, siktar mot det misstänkta fordonet och trycker av. En laserpuls skickas iväg, studsar mot bilen och tillbaka till laserinstrumentet som därigenom mäter fart och avstånd. Endast om det finns någon annan bil som polismannen vill mäta på kan varnaren ge larm i tid. Visst finns det rätt många sådana situationer, men det finns också många situationer där man är rätt ensam på vägen, vilket medför att det knappast finns någon laserstrålning att detektera innan det är för sent.
Gamla radarkontroller var lättare att detektera för en radarvarnare, eftersom radarn sände ut sin strålning kontinuerligt, om jag minns rätt.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Japp!
Vet man om en som garanterat funkar så kan det ju iaf vara värt pengarna... Speciellt om man handlar en på ebay...
Det är förbjudet att både använda och sälja här har jag för mig... Lr?

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Folke: Myndigheter är paragraf ryttare & dom ska man jäklas med.. tycker jag! dom lever i en liten bubbla vid ett skrivbord..

Men, men Om man kollar på Gumball filmerna ser man att deras laservarnare funkar bra.. men det måste väl bero på att polisbilarna där sänder ut strålar hela tiden??
Tror du på allt som visas på film eller TV?? Laser funkar som ljusstrålar fast mera riktade och "smala". Ser du inte dom eller om det inte blir några reflexer att mäta på som kan du inte heller detektera och varna. I annonserna för produkterna pratar man om helt fantastiska avstånd osv, i realiteten är det betydligt mindre och i synnerhet om man skall ha turen att lyckas detektera en reflex. Alla fasta föremål är ogenomträngliga för laserstrålarna. Man kan driva upp känsligheten högre på detektorn men den falsklarmar då ofta och man drivs till vansinne efter en stund i bilen....

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
folke: näe jag tror inte på allt på tv´n men om folk som gör sitt bästa att unvika polisen & visar upp deras prylar så tror jag på det!.. dom tjänar inget på att ljuga!..

men man får väl prova att köpa sej en sån & göra ett oberoende test!.. jag tycker att kan man göra något för att att förhindra en böteslapp så ska man göra det! & då gäller det inte att hålla fart begränsningen..

** Live Fast - Die Young **
Nej tärtom, dom tjänar nog snarare på att visa upp gizmos från så många tillverkare som möjligt...) Tyvärr är detta inte liktydigt med att grejorna funkar och går att lita på, iaf inte i fallet med laservarnare.
Det är självklart ditt val, lycka till med fortkörningarna, hoppas att varken du eller medtrafikanterna kommer till skada.

FP
le
224
leifeugen
540IA -02
Underliga lagar här i Norden, i USA är de lovliga i de flesta staterna. Vissa bilmodeller har dom färdigt monterade,så varför får vi inte skydda oss här i Norden?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu försöker jag tänka logiskt, men varför införa en lag som gör att alla kan bryta mot fler lagar?

Låter inte det dumt? Sen begreppet "skydda oss", vad skyddar de igentligen om de funkar? din plånbok och körkort, men vem skyddar resten av trafikanterna då när vi smiter förbi varje fartkontroll? Polisen kan ju inte göra det längre

En del av polisens jobb är ju att skydda oss mot andra fortkörare m.m och även mot oss själva innan en olycka händer

Det jag skulle vilja ha från polisen är mera sunt förnuft, t.ex hastighetbegränsningen är 90km/h på en väg, under en period på vintern är den glashal, och det är livsfarligt att köra ens 60km/h där, men det är lagligt att köra 90, på sommaren när det är asfalt och perfekt underlag, fint väder så kör du 110km/h så är de där och plockar dig. Fast det är säkrare att köra 110 då än 60 på vintern

Blev lite långt, men jag kör själv mycket för fort ibland, och jag vet att det är dumt, jag pendlar mellan luleå och boden och det sitter en bunt kameror överallt, så det blir en del gas och broms.
Så jag är lika mycket kålsupare för det. Jag precis som många andra har i system att köra för fort, jag t.ex försöker undvika att köra över 30km/h för fort ifall polisen är ute så mitt körkort inte blir taget.

Nu vet jag inte om mitt budskap kom fram klart och tydligt

//Mvh Simon
Ja man kan ju alltid undra. Nu har iofs US som bekant en hel mängd rätt suspekta regler, inte minst vad gäller att "skydda sig" som du själv uttrycker det. Jag tvivlar på om vi vill ha dom här, vi är nog lite smartare än så...

FP
Länk

Här har iaf en snubbe blivit räddad av sin laserstörare.
Det blev nog dubbelsändning där, mitt svar var främst till Xtracrispy.
Förslaget med variabla och mera verklighetsanpassad hastighetsskyltning är ju redan verklighet och har börjat användas och det är bra men dyrt tyvärr, som vanligt när statliga myndigheter skall ta fram ett system.
Sen är det väl så att alldeles oavsett skyltning så säger väl en av grundreglerna för fordonsförare att man i alla lägen har att anpassa hastigheten till rådande förhållande. Det finns säkert läge då i stort sett stillastående är det enda raka just för tillfället. Skyltningen anger ju maxhastigheten, inte vad man tvunget måste köra, tyvärr en rätt vanlig missuppfattning som har kostat många liv.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
folke: Jag är medveten om det du skriver, men jag tycker ändå man kan efterlysa lite mer sunt förnuft från polisens sida ibland.
Visst står ju skyltningen för en maxhastighet som du skriver, men jag hoppas du förstår mitt resonemang ändå, jag menade inte att man måste köra 90 för att skylten säger det.

Jag försökte mest reflektera över leifeugens "skydda oss", vem skyddar en laserstörare igentligen, inte hindrar den olyckor iaf?

roobe: Han hade nog tur att poliserna inte var så bra på att söka efter hans "utrustning"

//Simon

Robsarve
En laservarnare är som sagt ganska poänglös om man inte kombinerar den med en laserstörare. Laserstöraren ser då till att hindra att en mätning tas under tiden man anpassar hastigheteten. Detta är naturligtvis olagligt i sverige.

Min personliga favorit är danska Blinder, som har ett diskret montage och bra prestanda.
Länk

tycker Erik
roobe: Det måste vara en blind polis, kanske störaren bländade (!) honom/henne?. Gömmer man störaren så den inte syns så kan den ju garanterat inte skicka ut sin signal heller. Jämför att stoppa in en lampa i en plåtburk... Och en gles plastgrill eller liknande räcker för att förstöra funktionen för IR-dioderna på en "blinder", garanterat. Om det sitter en störare som verkligen kan göra sitt jobb så lovar jag att den också går att se.

Robsarve: Möjligt problem är ju att polisen ser i sin display att det inte går att låsa mätaren på bilen alternativt att det blir helt orimliga värden (båda fallen förekommer). Så stoppar dom bilen och har skoj en halvtimme osv... dom är som bekant ruskigt griniga när dom misstänker en störare osv.

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Det är ju det jag menar.. KAN man inte ha en dummy låda men några lysdioder som dom ser & tar.. alltså den är ingen störare! för den riktiga är väl gömd, för det borde väl vara så att polisen måste bevisa att burken dom tog är en störare? el.??

** Live Fast - Die Young **
Robsarve
Man KAN ju ha en. Lite bökigt eftersom innehavet är olagligt...

tycker Erik
Smörjer man in bilen med Teflon så tar inte polisens radar en, strålen glider av bilen och träffar något annat istället mycket effektivt som visats i många studier i USA.
Robsarve
Öh? Strålen glider av bilen?? Nog för att PFTE är halt, men fotoner glider inte. Möjligen diffuseras ljuset i ett lager så att detinte går att få en låsning... Blir till att hålla bilen välvaxad då... :-)

tycker Erik
Erik jag tycker att du skall läsa denna test gjord KTH: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.