|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Jag såg i blocket några laser/ radarvarnare tillsalu. Frågan är om de verkligen gör sitt jobb. Har Ni testat? | |
| Problemet med laservarnare är polisens sätt att använda laser. Eftersom lasern sänder ut och mäter i samma ögonblick kommer varningen från laservarnaren för sent. Endast om laservarnaren fångar upp "ströljus" från en lasermätning på en annan bil kan du hinna bromsa om laservarnaren ger signal. | |
|
Isåfall är det bättre att skaffa en Laserstörare. Kostar ca 3.500:- från www.beastpower.com M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
| Med laserförstörare kommer polisen misstänka direkt att deras kamera inte visar nåt, o då blir jätte höga böter. Finns det ingen apparat som lurar kameran, dvs kameran kommer visa att föraren kör 50 trots att han kör mer? | |
| Vadå? "garage-dörrsöppnare" kan dom ju inte förbjuda ;-) | |
|
Laserstörare är lite diffust... Laserstörare borde egentligen bara vara typ en lampa som sänder ut ljus i vissa våglängder... Man borde hitta nån lampa som råkar sända ut lite mera ljus i det spektrumet än vad vanliga lampor gör |
|
|
man har ju hört om Garageöppnare & folk som dom beslagtagit doserna ifrån med stora böter som föjld.. Det vore riktig kul att veta hur lagen säger.. & hur man ska göra för att klara sej med en Störare.. kan man inte ha t ex en väl synlig dosa med flera klara lysdioder i en dosa fram på bilen & när polisen stannar en för misstanke om störare så plockar dom den.. & sen vid rättegången undrar man varför om plockade showstrobbarna som man har på utställning el. nåe liknande |
|
|
Ingen vanlig "lampa", lasermätningen arbetar med infraröd laser som moduleras med viss frekvens osv. Störarna skickar ut just detta, mätaren visar då helt orimliga värden och konstapeln vinkar in bilen som inte kommer därifrån förrän utrustningen är demonterad, förverkad och höga böter utfärdade, garanterat. Om det är nåt man vill reta dom med så är detta en perfekt produkt, utkastade tusenlappar. Dörröppnarprodukten funkar inte, möjligen för länge sen innan dom skärpte upp reglerna. Vänd på resonemanget, om "öppnaren" är konstruerad och placerad så den kan störa mätutrustningen, och är påkopplad osv så betraktas den som avsedd för detta ändamål = bingo för konstaplarna. Laservarnarna funkar som beskrivs ovan, dvs inte alls bra. Sök på liknande trådar för mera uttömmande svar, har diskuterats flera gånger. FP |
|
|
CoSmoZ, visst kan du ha en dosa med flera ljuskällor i....problemet är bara att så fort du monterat denna ljuskälla i fronten (eller någon annanstans på bilen), är den olaglig oavsett om den lyser eller ej! Alla ljuskällor som inte uttryckligen är tillåtna är förbjudna att ens montera - det gäller även lysdioder, neonrör och annan allsköns bråte som avger/kan avge elektromagnetisk strålning inom det synbara våglängdsområdet. Finns nästan hur många trådar som helst, där Jesperado har redogjort för ovanstående förhållanden! Det är inte heller lagligt att ha laser/radarstörare, straffskalan är rätt hög - men det beror nog enbart på att polisen skall få laglig möjlighet att undersöka din bil utan ditt medgivande. Länk Att skylla på att laserstöraren är en "garageöppnare", håller tyvärr inte heller... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man får nog välja att: 1) att köra laglydigt hela tiden. 2) Om man kör för fort så ska man va beredd på att ta smällen. 3) Köpa en Laserstörare och endast använda den när man riskerar körkortet för fortkörning, för det får man offra laserstöraren + böter men får med största sannolikhet behålla körkortet. Johan: Är det ett fast bötesbelopp eller är det dagsböter? M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
|
STEPHAN, vet inte exakt hur det är i praktiken, men enligt länken jag bifogade: 3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det jag menade var att om polisen beslagtagit en dosa som dom trodde var en laserstörare, men du visste att det var bara t ex en strobb el. något liknande borde man ju klara sej.. & att ljuskällor i fronten skulle vara förbjudna även om dom inte lyser!!!.. det låter riktigt dumt, vad skulle man åka på då? det är ju nästan som att man skulle åka på rattfylla om man satt i bilen full utan att ens ha nycklarna med? |
|
|
CoSmoZ, man kan tycka vad man vill, men det är inte tillåtet att ens montera en icke tillåten ljuskälla på bilen! (det gäller även lysrör som sitter under bilen!) Om jag inte är felunderättad, kan man t om åka dit för rattfylla om man sitter berusad på förarplatsen med nycklarna i tändningslåset och motorn avslagen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: ja det var därför jag skrev utan nycklar.. & det där med ljuskälla... hmm det finns en massa saker som är olagliga till bil.. & kan du bevisa att dom är urkopplade så har det inte varit några problem, j ag menar klart det måste vara lagligt att montera t ex neon om den inte är inkopplad, vad är brottsrubriken? om du tar rören på takräcket efter inköp & är på väg hem! jaha skulle det vara olagligt, näe det där tror jag inte ett skvatt på för det är ju skenet som är olagligt Själv har jag haft neon under bilen i drygt 10 år & det har aldrig varit problem vare sej hos polisen el. besiktning Jag har linelock inkopplad i bilen, det är olagligt att ha i trafik, men kopplas lätt ur vid bes. & då inga problem Jag får inte ha mina 5-punksbälten på mej i trafik men dom får vara monterade i bilen, Jag vet en raggarbil med polislook här i trakten! han fick ha riktiga saftblandare på taket OM dom var urkopplade & på inga vilkor kunde sättas igång |
|
|
CoSmoZ: Denna? --> Länk BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Ligger inte högsta bötebeloppet för trafikböter på 2000:-? Det är vad jag har hört iaf, men behöver inte för den skull stämma. //Mvh Simon |
|
|
Ang. frågan om "garageportsöppnare" har varit uppe förut och en dom finns på detta i Göteborgs tingsrätt Länk Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
PJ, domen som du hänvisar till är över fyra år gammal! Jag har för mig att lagstiftning och praxis har skärpts upp betydligt de senaste åren avseende "garageportsöppnare"! CoSmoZ, om du klarat dig från både polis och bilprovning trots att du har haft neonrör eller andra ljuskällor under bilen, har de troligen sett mellan fingrarna! Du har tyvärr fel, monterar du ljuskällan på bilen är det olagligt oavsett om den är inkopplad eller ej! Jesperado har redogjort för detta hur många gånger som helst! Att surra fast några lysrör på takräcket kommer ingen polis eller besiktningsman att tolka som "monterat"! Att använda fyr- eller fempunktsbälten i en bil som saknar riktig kraschbur är rent idiotiskt och livsfarligt! Om bilen välter finns det inga möjligheter att undvika taket om det trycks in...det är anledningen till att det är olagligt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan har helt rätt. Brottsrubriceringen (om man nu väljer detta uttryck) är enkel, inga andra ljuskällor än gula eller vita framåtriktade eller röda bakåtriktade (blinkers skall vara gul-orange) får monteras på bilen. OBS monteras, det står inte att de får monteras men inte lysa osv. Dessutom skall alla ljuskällor vara "konstruerade och avsedda för sitt ändamål" samt vara e-märkta. Man kan alltså inte tejpa rött över en strålkastare avsedd att sitta framtill och använda som bakljus osv. Om du kan hitta e-märkning på neonrören OCH om tillverkaren kan visa vilken ackrediterad provningsmyndighet som utfärdat e-godkännandet så kan vi möjligen föra diskussionen vidare. Särskilt det sistnämnda brukar innebära vissa problem, att däremot stämpla på e-märkning, CE-märken osv gör de flesta utan skrupler...)) Att poliser och ASB ser genom fingrarna på en massa utrustning är en helt annan issue, det blir inte mera "lagligt" för detta, men det kan framför allt inte anföras som skäl till att sälja, montera och använda grejorna. FP |
|
|
Icket: Näe den var det inte *skratt* Johan B: klart jag har störtbur & det är endå olagligt.. folke: Jag är inte uppdaterad i lagen, men vart står det att man inte får ha nedåt riktat ljus?? bara för det ska jag mont tillbaka neonet & ut & testa polisen, |
|
|
Exakt namn/nummer på paragraf och författningssamling har jag inte men det finns tidigare trådar som har all info om detta. Spelar ingen roll hur du monterar och riktar ljuset, armaturer och lysrör osv får inte monteras på fordon i trafik helt enkelt. På mässor osv är det helt OK men skrönor osv frodas som aldrig förr om att det får sitta på bilarna ute i trafiken om det är neråtriktat, själva ljuskällan skall vara dold, man får lysa när man står stilla, det får vara vissa färger osv. Tyvärr är det inte så, ett argument som är rätt allmängiltigt är t.ex att det avleder uppmärksamheten från annat i trafiken, vilket i sin tur lätt gör att man t.ex kör över en gångtrafikant på gatan. Det vill vi väl inte eller? Testa gärna fast läs det som skrivits tidigare, och personligen har jag inget imot experimenterande, vi har väl alla genomgått liknande faser och perioder med både bilar och annat. Möjligen kan det väl till slut fresta myndigheter osv till att tröttna, surna till och skärpa upp lagar och regler ytterliggare. det har ju hänt förr och gagnar ju knappast någon eller hur? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.