|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
bmw_chrille, Angående Jaguar och deras framhjulsdrivna dieselkombi. Du har rätt, men bara enligt ett sätt att se det. Att det ska behövas en framhjulsdriven dieseldriven Ford Mondeo med jaguaramblem för att få till försäljningssiffrorna säger ju en hel del. När märket inte kan existera på sin sportbilstradition (som Porsche) pysslar man med konstgjord andning. Jag är övertygad om Volvo kunde förse framtida premiumsugna kombiköpare med bra framhjulsdrivna kombibilar. Jag menar att Ford här begår lite kannibalism - precis som VAG-gruppen gör i vissa segment. Det är så tydligt att vård av riktiga statusmärken är en vetenskap svår att bemästra. Porsche säljer som aldrig förr och tjänar pengar - på sin sportbilstradition - trots att märket inte är aktivit i någon bilsport på hög nivå. Ford trodde att man på kort tid kunde trolla med Jaguar genom ett F1-stall, men det sköttes på amerikansk sätt allt för kortsiktigt och med för ivriga ledare utan passion för märket och såldes. Man gav upp. Vad som är kvar av Jaguar nu är tusentals avgångsvederlag för brittiska fabriksägare, frustrationen över att ett österrikiskt energidryckföretag driver F1-stallet bättre, ett sportbilsmärke som lever på dieseldrivna, framhjulsdrivna kombibilar. När det anbefaller dieseldrivna, framhjulsdrivna kombibilar med premiumambitioner är konkurrensen ultrahård - och köparna av dessa bilar, tjänstebilsförarna, är redan smått beredda på att kika på Skoda nästa gång! |
|
| Det ska vara brittiska fabriksARBETARE - inte ägare... :) | |
| erc, marknaden för premiumbilar i kombistorlek är väl ändå så dominerad av Volvo V70 som den bara kan bli? Borde väl gälla dieslar så väl som bensinare. Eller pratar vi om olika saker nu? | |
|
W2k, Ja, jag tror vi talar om olika saker. Marknaden i SVERIGE domineras av Volvo V70. Men Sverige är en liten marknad. Det ser annorlunda ut i Tyskland, Frankrike, Storbitannien, Spanien etc etc etc... När det gäller just dieselkombi i Sverige undrar jag om inte Passat Variant TDI är/har varit ledande. |
|
|
Jag sätter mig lite emot att kalla MINI för en statusprodukt. Jag kan tyvärr inte påstå att jag har kört nån, för tillgången på demobilar är i det närmaste obefintliga. Men jag har suttit i en del MINIs och i mina ögon är de ungefär lika plastiga och billiga i interiören som andra småbilar (för tusentals kronor mindre dessutom), bara mer fantasifullt designade. Design som för övrigt ser rätt gräslig ut på sina ställen, i min mening. Cooper S är heller inget särskilt speciellt. Jämfört med 206 RC är den bara 0,2 sekunder snabbare (resp. tillverkares egna siffror) men 20 000 kronor dyrare. Jag kan gå med på att det är en häftigare bil än 206:an, men "statusen" som MINI har är rent artificiell i min mening. Men den är dyr för sin klass och få äger en, så den är fortfarande rätt udda och får väl lite status av det. Jag tycker att du överdriver lite när du säger att det är att jämföra BMW 3-serie med vrak från SEAT/KIA när jag jämför MINI med Peugeot mfl. MINI är inte BMW och franska/japanska plastbilar är åtminstone marginellt bättre än spanska/koreanska... |
|
|
erc, jag tror att termen sportbilar vid det här laget är för utsliten i dagspressen m m för att det skall vara meningsfullt att säga "sportbilar" och utgå ifrån att alla förstår att man menar bilar av 911-klass och uppåt. För vanligt folk är S60 2.5T en "sportbil" :-) Jag brukar själv undvika ordet sportbil helt och hållet, på så vis undviker man mycket förvirring. En S60R är en S60R, en M3 är en M3 och en C55AMG är en .. ja, du förstår. Tangenttryckningar är så billiga att det lönar sig bättre att säga exakt vad man menar från början istället för att reda ut missförstånden senare. (Nu drog jag in på ett annat ämne än vad tråden gällde, ber om ursäkt. Vi återgår nu till ordinarie programtablå...) |
|
|
W2k, Detta ämnet kan jag hålla mig till hela natten! :) Om inte MINI var, eller kan bli, en statusprodukt hade BMW sålt det tillsammans med de andra brittiska skräpmärkena de köpte på nittiotalet. En MINI är för småbilskunden vad en BMW är för de som föredrar större bilar. Ställ dig i en korsning i en större stad, gärna i de med glamorösa stadsdelarna. Titta på bilarna och dess förare. Ser du inte skillnad på en MINI-förare och en Skoda Fabiaförare - ja, då erkänner jag att jag har fel. Att sedan Peugeot OCKSÅ lyckats väl med sina produkter den sista tiden är ett faktum. Tror definitivt att vissa MINI-kunder sneglat på GTI-modeller av 206'an. Men - det är bredden vi talar om (eller jag talar om). 206'an säljer i ohyggliga mängder med sina 1,1-litersmotorer. Vita med svarta stötfångare. Hyrbilar på Mallorca. I den kategorin vill inte BMW spela. De hoppar på tåget någonstans strax norr om 150000 och uppåt. För att nå "rätt" kunder. För att vårda märket. För att tjäna pengar. På BMW-sätt. På vilket sätt tycker du jag är snett ute när "jag jämför" BMW 3-serie med Kia Magentis? De är ju lika stora, och det skiljer massor av pengar mellan dem - men väldigt lite när det kommer till broschyrsiffror. :) För att balansera ämnet en smula kan jag avslöja att jag verkligen inte har något emot vare sig KIA eller SEAT. De har helt enkelt bara andra sätt att hantera sina varumärken än BMW. På lång sikt tror jag det blir svårt för Audi, BMW och Mercedes-Benz (och alla som vill leka premiumbil) att övertyga kunder om att deras produkter är 100000 mer värda än konkurrerande produkter från Tjeckien, Korea, Rumänien eller Kina. Någonstans räcker det inte längre med att fylla bilen med de senaste bokstavsförkortningarna från BOSCH eller att skruva fast adaptiva LED-ljus i fronten. Utveckligen står verkligen inte still - och alla som nyligen kört de nyare modellerna från exempelvis Hyundai vet att de inte känns helt otäcka. |
|
|
W2k, Tyvärr har du rätt. För de Aftonbladslärda ser verkligheten märklig ut. Förvirrade själar må tro/tycka/hoppas att en S60 2.5T är en sportbil - men så är det bara inte. :) Att min gamla Porsche 944 (vila i frid) i dag skulle bli frånåkt så det sjöng om det av en volvokombi - ja, det för vi skylla på utveckligen... |
|
|
erc, jag kan egentligen inte komma på något vettigt att svara på ditt inlägg. Du har koll på ditt ämne, helt klart. Fast vi har lite olika syn på vad som ger ett märke status. Att en bil är överprisad och ovanligt designad gör den inte automatiskt till en statusbil - men som jag ser det är det lite åt det hållet som BMW har gått med MINI. Det är bilar som tilltalar hjärtat, inte hjärnan. Med BMW finns det många saker som motiverar det högre priset jämfört med t ex Volvo. Att det i slutet är ett val med hjärtat snarare än hjärnan som motiverar att man väljer en BMW är långt ifrån en självklarhet. Många skulle säkert hävda att motsatsen gäller. Med detta vill jag säga att BMW:s varumärke är starkt nog för att inte behöva knasig styling och överdrivet uppblåsta priser för att behålla sin status. Detsamma kan jag inte säga om MINI. Det räcker för övrigt mycket väl med broschyrsiffor för att se vesäntliga skillnader mellan BMW 3-serie och KIA Magentis. :) |
|
|
W2k: totalt antal sålda bilar 2004 enl bmw.i hela världen förståss!! uppgift i nyhetsbrev idag. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
civilization |
Intressant tråd detta =) Är det någon som möjligtvis vet varför Opel kallas Vauxhall i Storbritanien? Verkar vara exakt samma bilar förutom loggan i grillen. |
|
W2k, Jag tror bara det handlar om att se saker med rätt glasögon. En person kan ställa sig enormt frågande till varför folk övertalas av reklamen att köpa en undermotoriserad 116i utan utrustning för 200000. Eller en svältutrustad snikversion av 3-serien för 250000. Eller en välutrustad 5-serie för dryga 400000. Eller en trång, icke terränggående X3'a för minst 400000. När det istället tycks klokare att köpa en Hyundai Accent för 119900. Eller en Renault Laguna för 169900. Eller en *brrr* Skoda Superb för 199900. Eller en KIA Sportage V6 för 250000. På papperet levererar bilarna likvärdiga prestanda. För oss alla på ett BMW-forum är dessa frågor enkla att besvara. Vi känner skillnaden i maggropen mellan en Accent och en 116i. En skillnad vi faktiskt kan/vill betala 80000 för. Så lyckad är BMW's marknadsföring, varumärkesvård och position. Att det sedan är väsentliga skillnader på en KIA Magentis och en BMW 3-serie - ja, det beror nog på vem du frågar. Sätter man på sig MINI-glasögonen blir det hela lika självklart. Fråga en BMW-handlare vad som säljer en MINI. Knappast prispressarannonser längst bak i dagstidningar. Nej, det är medvetna kunder - men med mindre gråsten i rumpan och öppnare sinnen än vad många av oss traditionella tyskbilsälskare har. Det vi har gemensamt med MINI-köparen är att vi köper bil med sinnet - inte bara med våra logikkretsar. Att BMW inte pysslar med knasig styling och/eller uppblåsta priser går verkligen att debattera. Priserna stiger ständigt, en 1-serie kostar som en 3-serie nyss gjorde och designen och ivern att samtidigt behålla BMW-looken och förnya utseendet har resulterat i ramaskri även bland de inbitna. Kom ihåg 7-serien. Z4'an. Lanseringen av 5-serien. X3'an med sina märkliga proportioner. Helt riktigt blir inte en bil en statusbil bara för att den är överprisad och ovanligt designad. Men det hjälper. Sannerligen. Den syns i mängden. Skapar trender och retar avundsjuka. :) Med detta vill jag säga att, trots att ha läst alla dina inlägg noga, jag fortfarande hävdar att BMW har skapat ett lyckat varumärke i MINI. På ett gott märkesvårdande sätt - både för BMW och MINI. Sedan har vi Rolls Royce... :) |
|
|
civilization, Lustigt. Jag kom nyss hem från Skottland och ägnade Vauxhall och Opel en hel del tankar. Jag har hört ett rykte. Eller läst. Men jag känner inte till sanningshalten. Opel är ju som alla vet (eller var, nu efter GM's våldtäkt) ett anrikt tyskt märke. Mycket av tysk industri föll i de allierades händer efter kriget - så även Opels fordonsfabrik. Opel hade då en lätt lastbil vid namn Blitz. Denna skulle passa utmärkt att marknadsföra i England mitt i all uppbyggnad. Men, se engelsmännen hade fått nog av tyska ting som kallades Blitz. Ni som kan er historia vet varför. Så kom det sig att det vanskötta gamla ångmaskinföretaget Vauxhall fick sätta sitt namn på de tyska lastbilarna. Och, se då såldes de. Sedan har det fortsatt som så. Precis som så mycket annat knasigt på de brittiska öarna. :) |
|
haimaul |
Bristol är väl helt självständiga. Och TVR och Noble. Pagani. Konigsegg! Ing volymtillverkare direkt,men med relativt hög profil. __ When in this charming car, this charming man... |
|
BMW och Honda är mycket lik varandra som bolag. Båda är självständiga och uppfattas som "eliten" i sitt eget distrikt. BMW som den bästa europeiska bilen och Honda som den bästa japanska bilen. När det gäller ekonomin av bolagen är de också de enda bilföretagen (om man inte räknar Porsche) med som har en mycket god ekonomi för tillfället, och kan&vågar göra produkter som de tror på 10år framåt... (Bangle design, ful E90:a etc..) (Honda med sina nya fula hundkojor etc...) |
|
|
Erc: Hur du kan döma ut Kia, Mazda & Nissan förstår jag inte? Kia t ex har en enorm tillväxt just nu och framtiden ser ljus ut för dem. BMW har haft ett par grymt bra år men som jag är övertygad om kommer att få ett abrupt slut så fort räntan går upp ett par procentenheter och därigenom sätter stopp för många att kunna köpa en BMW. BMW jobbar med marginaler och inte volymer på ett annat sätt än t ex biltillverkare som Renault, och detta gör att de inte finns utrymme för BMW att sälja mer än X antal premiumbilar per år. Mini är INTE någon statusbil. Mini säljer endast på designen och nostalgi. VW Bubblan sålde precis på samma premisser utan att därför anses som någon statusbil. AMS hade dessutom för nått nummer sedan ett begagnattest av Mini med intressant resultat. Svaren från ägarna var att allt var sämre än genomsnittsbilen förutom på frågan om de skulle gjort om köpet idag där ett stort antal svarade ja. En statusbil med katastrofal kvalitet? Nä det handlar om att erbjuda en unik design för att locka ett visst kundsegment och samtidigt ta rejält betalt för det, inget annat. Jag tror dessutom att märket är dött inom 10 år, pga. konkurrens från konkurrenter som kostar 1/3 av vad en mini kostar, ex Dacia/Reanult Logan, VW Fox etc. samt att bilköparna tröttnar på Minis design som idag känns hyfsat fräsch. Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
Jaymz, Jag dömer inte ut något. Har däremot åsikter. Varumärken behöver vård (identitet, kontinuitet, profil etc etc) för att vara en tillgång. Vad KIA står för som inte Hyundai gör tycker jag är otydligt. Varför ska jag köpa en KIA Sportage vs en Hyundai Tucson? Mazda är lite av en grå massa i Fordsfären. Ser inte vilken nisch de ska verka i. Nissan har allierat sig med Renault och dessa två märken är i mina ögon allt för lika för att kunna särskilja produkter mellan sig. Jag dömer alltså inte ut bilmodeller. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en bil från KIA, Mazda eller Nissan - men inte för att det står respektive bilmärke i fronten på dem. Så är det däermot på ett antal tyska märken... Varför skulle en förändring av räntan påverka BMW mer än andra varumärken? Den logiken begriper jag inte. Det stämmer att marginalerna på en BMW är betydligt högre än till exempel KIA. Det är dessa marginaler ALLA som försöker skapa premiummärken tycks vilja komma åt. Att icke premiummärken kan tjäna stora pengar på väldiga volymer utan jättemarginaler är ju självklart. annars hade det inte tillverkats bilar i B-segmentet med prislappar på under 100000. BMW behöver också låta varje såld bils marginal stå för en ganska stor marknadsföringskostnad. Att upprätthålla ett varumärke kostar pengar. När det kommer till MINI har vi också olika åsikter. Jag har förtroende för BMW's sätt att sköta sina affärer. Trots att jag verkligen inte fallit pladask för MINI personligen tror jag på märket. Det har tradition och potential. Jag är HELT övertygad om att utvecklingen när det gäller småbilar kommer gå i samma spår som mellanklassarna och de ännu större bilarna. Premiumbilar i C-segmentet (golfklassen) var otänkbart innan Audi A3. Nu är dte självklart. Trots detta säljer Hyundai fortfarande Accent parallelt med att BMW säljer 130i och Audi A3 3.2... Kunder vill ha mer än en bil - oavsett prisklass. SAMTIDIGT som vissa kunder bara vil ha en bil - och köper en Kia Rio. Inget ont om någon av bilarna. Jag tror det enbart i mycket begränsade fall uppstår reell konkurrens mellan Dacia Logan och MINI. Lika lite som (precis som jag tidigare skrivit) en BMW 3-serie sällan konkurrerar med lågprisprodukter i samma storlekssegment. Att designen på MINI går att tröttna på är självklart. Det är väl därför efterträdaren rullar runt med maskeringar redan nu. VW har inte gjort gällande att en ny New Beetle är på gång. Sedan framkom det ju i samma test du hänvisar till att en väldigt stor dle av MINI-kunderna aldrig haft bil förr. Detta slår ju ihjäl dina ideér om att märket säljer på nostalgi. Jag fortsätter att hävda att MINI är och har chans att fortsätta vara ett välskött varumärke - detta utan att riskera att BMW förknippas av små larviga framhjulsdrivna gimmickbilar avsedda för reklambyråfolk. Låt inte detta bli en tarvlig debatt kring vilka märken som är bäst - utan låt oss reflektera över orsakerna till att det finns märken som BMW på marknaden. Som tjänar pengar. På samma sätt är det lika intressant att företag i "andra änden av premiumstegen" stjänar pengar på sina produkter. Har du tolkat det som att jag framställt produkter från KIA som sämre än produkter från BMW har jag formulerat mig slarvigt. Det är skillnaderna på varumärkeshantering jag belyser. |
|
|
Varumärken behöver vårdas ömt om man tillhör premiumsegmentet, men om man jobbar mot att sälja mycket billiga bilar & ”most bang for the buck” är varumärket inte alls lika känsligt. Det ser jag som en enorm skillnad mellan BMW & KIA. Varför drabbas BMW mer av ränteuppgång än ex KIA? Jo om du lånar 100 000 till en KIA och betalar 6 % ränta blir det 6000 du ska ut med per år, köper du en BMW för 300 000 till samma ränta blir det 18 000. Skillnaden där känns inte så våldsamt stor och säg att smärtgränsen för genomsnittet går vid 1500:-/mån i räntekostnader, dvs 18 000:-/år. Går räntan upp till 10 % kostar samma KIA-bil 10 000:-/år, medans samma BMW då kostar 30 000:- i ränta per år. Detta gör att den genomsnittlige bilköparen har fortfarande råd med KIAn men BMWn blir på tok för dyr. Dessutom gör knappast skatt och försäkring förhållandet bättre. När jag nämnde nostalgi angående MINI så syftar jag på att de är en revival av en gammal bilmodell som haft kultstatus. Om nu som vissa hävdat att MINI är en statusbil, vad är då BMW 1-serie? Rolls Royce? Btw, VW har en ”ny” Beetle på g med en ”low rider look”, osäker dock om den bara kommer till USA-marknaden. Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
erc; hatten av för insiktsfulla, välformulerade inlägg från din sida. (Arbetar själv i branschen, och kan därför instämma i mycket av det du påstår) Dock ÄR jag nyfiken på bakgrunden till att ex Nissan hamnade på din "dödslista"? Mini då, ja - hur kan individer här på forumet sitta och, å ena sidan erkänna att bilen köps i massor och kostar mycket mer än ex en motsvarande japansk bil, å andra sidan förneka att det är en statusbil?!... Jag menar, varför skulle de annars betala för det, om inte just för meta-värdet? Och det mest roliga är uppfattningen om innehållet av ordet "status"...vad är det liksom? Bena ut det, och gå vidare sedan! (Känner att jag skulle kunna skriva flera spaltmeter om detta, men hemgången annalkas...min hårda arbetsdag är slut nu) :-) |
|
civilization |
erc: Det där med den tyska lastbilen låter troligt med tanke på hur känsligt det där med nationell identitet är i många länder =) Kom att tänka på en stor amerikansk undersökning nyligen där massor av olika modeller i hade testats under lång tid och betygsatts. Överst kom ett stort antal japanska modeller (ingen överaskning), däremot var det överaskande att de absolut "sämsta" bilarna på listan alla utgjordes av europeiska premiummodeller och ännu mer överaskande att en amerikansk bil (Chrylsler PT Cruiser) faktiskt hade lyckats kvala in bland alla japanare långt upp i toppen på listan. Jag kan knappast påstå mig vara insatt men de nyare amerikanska bilar jag sett är knappast imponerande och kan enligt mig inte ens jämföras med Audi, BMW och Mercedes (förutom Cadillac möjligtvis). Undrar hur mkt patriotism som hade präglat folket som gjorde denna undersökning? =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.