AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.181

BMW enda unika tillveraren?

Sida 3 av 5
ch
54
chip
325i -94
stavros

lite OT.

Europeer är mer konservativa än jänkare?

då har du en annan uppfattning än jag.

//Anders
parolof
Hynda? Tillhör väl djurriket;-))?
parolof
Hynda tillhör väl djurriket, eller:-))?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Men bmw är väl ändå en av få biltillverkare som inte ägs (delvis) av någon annan? Att de kan samarbeta med andra är en sak men det finns ingen annan som kan säga åt dem vad de ska och inte ska göra. Eller hur?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
chip: Njae jag tycker nog Européer är mer konservativa än jänkare. Jänkarna river och bygger nytt. Medan européer renoverar. Dvs de vill känna igen sig...Inte förstöra gammalt.
Är väl lite ute på hal is då man kan se på saken ur många synvinklar. Men det är min allmänna uppfattning.

bood,

Det stämmer. BMW är självständiga, och "högst upp" i sin egen maktpyramid. Att man sedan håller liv i de gamla fina märkena Mini och Rolls Royce, med stor framgång och i mitt tycke stor smakfullhet är ju ett (lyckat) sidospår.

Angående Mini så kommer den inom ett år komma med helt nya fyrcylindriga motorer utvecklade av BMW i samarbete med PSA. BMW står för teknik och know-how, PSA för produktion. Ett förmodat väldigt lyckat sammarbete. Ingen kan väl anklaga moderna PSA-motorer för att vara driftsosäkra och med kunnandet från BMW är det upplagt för succé.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Stavros:

Som sagt kan man se européers respektive jänkares konservatism ur olika perspektiv. Jag måste nog hävda den europeiska bilindustrin är betydligt mer "framåt" och innivationsrikare än den amerikanska. I stort sett alla nya idéer och koncept föds på den här sidan Atlanten.

De senaste tjugo åren har inte den amerikanska bilindustrin tillfört mycket till branschen i stort... Bara stått och stampat på samma fläck med massproduktion av allehanda skräp. De håller stenhårt fast vid sina 80-talsmässiga, gungande och bränsleslukande bulldozers till åkdon medan "vi" utvecklar nya allt finurligare biltyper, moderna dieselmotorer och morgondagens miljöteknik på löpande band...!

Och att t ex GM omprofilierar sina varumärken varje torsdag är kanske inte så innovativt. Exempelvis Pontiac som ena dagen ska vara "budget", andra dagen "premium" och en tredje "folksportbil"... I slutändan blir det bara olika former av nonsens! Inget amerikanskt varumärke har en "själ", det är bara ett namn, ett emblem i grillen.

I det perspektivet tycker jag definitivt jänkarna är mest konservativa!

Kalle:

Angående de "utomäktenskapliga" motorerna i MINI... Dieseln i ONE D kommer väl från Toyota Yaris, rätta mig om jag har fel?

//Chrille
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Mer om BMW + PSA:
Länk

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är just därför toyota corolla är en av de mest individuella bilarna i värden, Toyota ägs inte av någon annan och kan göra individuella bilar....

Nej, jag tror inte alls på den tesen att man behöver vara fri som tex BMW eller Toyota för att göra unika bilar, det är helt andra saker som styr....
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
GM's beslut att slakta ett av deras varumärken står mellan Buick och Pontiac.

BMW i all ära men det märke som imponerar mest på mig är Toyota. I senaste Automotive news kan man läsa att Toyota nästan kan köpa hela GM för sin årsvinst. Dessutom har Toyota ett totalt kapital för att köpa GM, DC & Ford, då snackar vi cash! :)

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Volvo...

Lastvagnar.

Förlåt, jag var bara tvungen, ingen har nämnt Volvo än i den här tråden, kanske för att alla vet att Volvo Personbilar är ägda av Ford. Men Ford är i min mening den som är bäst av de "stora" koncernerna (Ford, GM, Volkswagen, DaimlerChrysler) på att låta varje märke ha kvar sin egen personlighet och karaktär, eller nationalitet om man så vill. Man kan inte som i GM:s eller VW:s bilar sätta sig bakom ratten och omedelbart veta varifrån delarna egentligen kommer.

Spelar det verkligen någon roll vem som är överst i ägandepyramiden så länge bilmärket har kvar sina egna unika egenskaper och sin stil?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Mycket intrassanta poänger. Den röda tråden i ämnet verkar vara vilka bilmärkens identiteter som uppfattas intakta.

Porsche, som förutom att vara en biltillverkare är en ingenjörsfirma har vid flera, flera gånger inlett samarbeten med andra bilmärken. Exempel är motorkonstruktioner till Lada, assistans och know-how för MB 500E och Audi RS2, utveckla plattformen för VW Touareg/Porsche Cayenne/Audi Q7 och inte minst sportbilsambitionerna tillsammans med VAG-koncernen som resulterade i 914, 924/944/968...

Dessa otrohetsaffärer har ibland skadat och ibland stärkt Porsches egna modellprogram och marknadsrykte.

BMW i sin tur upplever jag ha en väldig integritet. Olyckan var framme i och med Roveraffären, men nu med succén MINI får man nog säga att de klarade sig förhållandevis väl. En BMW är en BMW och ingen ifrågasätter varför en 5-serie kostar hundratusen mer än motsvarande (inte för att det finns något värdig motsvariget, men ändå) Hyundai.

Mercedes Benz börjar nöta hårt på sitt fantastiskt starka varumärke. I likhet med Volvo dras MB med associationer till lastbilsindustrin - detta skapa lite antistatus, man samtidigt en smula förtroende. Nu med A-klasse som är en Mitsubishi Colt som är en Smart For-Four som finns som skåpbil som finns som familjeminibuss börjar det hända saker. Jag begriper INTE att det finns köpare till Vaneo. En motsvarande fransk bil kostar 50000 mindre. Och speciellt mycket Mercedeskänsla får man inte... Märket har också fått utstå hård kritik för bristande kvalitetkänsla i bilarna de senaste åren och jag hör till dem som inte längre tror att en MB kan rulla längre än någon annan bil. När uttjänta plattformar överlämnas till Chrysler (SLK-Crossfire) urholkar man ytterligare märkesidentiteten.

VAG-konceren är intressant. Man har lyckats höja Audi till ett tveklöst premiummärke på 10-20 år. Man väljer att profilera Volkswagenmärket som en semipremiummärke - Touareg, Phaeton och muskelgolfar som R32 etc etc. Allt detta höjer statusen på genomsnittyskens Polo, Golf eller Passat. Märket säljer, men har problem med lönsamheten. Skoda är ett under. Från utskrattat värdelöst märke till tjänstebilsalternativ på 10 år! Fantastiskt! Seat är baksidan på koncernens väl uppenbara plattformstänkande. Vem är Seatägaren? Varför? Ingen vet.

GM är i mitt tycke den koncern som minst vet hur varumärken vårdas. Jag ser företagets desperata försök som dödsryckningar och skulle inte förvånas om koncernens märkespalett bjuds ut till försäljning inom kort. Koncernen har INGEN bil i det lönsamma premiumsegmentet i Europa. De bästa pickuperna i USA anses nu vara japanska...

Ford blev lite fartblinda av uppköpshysterin och ångrar nog Jaguarköpet. I och med Jaguar måste man nu dela upp premiumsegmenten mellan Volvo och Jaguar på ett onaturligt sätt. Sportbilar från Volvo blir otänkbara - trots att de kanske skulle sälja. Hur dieseldrivna, framhjulsdrivna jaguarkombi bemöts av marknaden har vi redan sett...

Så här kan man fortsätta spekulera i all evighet. Vad man bdäremot kan fastställa är att cirkeln faktiskt börjar slutas. Ett fåtal plattformstillverkare och en större mängd karossfirmor (Carrozerias...). som på den gamla goda tiden. Folk brydde sig inte om tekniken - bilen gick framåt. Men - man ville synas och skapa identitet. Jag tror inte den moderna konsumenten bryr sig om att en Audi TT delar grundplattform med Skoda Octavia. Bilarna skiljer sig tillräckligt mycket för att uppfattas helt olika. Men inavel som Seat Leon vs. Audi A3 1.6 tjänar ingen på. Eller Saab 9-5 och Cadillac whatever i framtiden.

Märken som dör framöver är:

Alfa Romeo eller Maserati
Cadillac
Chryslers alla systermärken utom Jeep
KIA
Mazda
MG
Nissan
Rover
Saab
Seat
Suzuki

Så är det. :)

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Mycket insiktsfullt och välskrivet inlägg erc! Ett par saker måste jag dock fråga om...

"Succén" MINI? Inte är MINI någon succé, åtminstone inte i Sverige. DaimlerChryslers försök att introducera en överstylad småbil (Smart) brukar ju kallas ett fiasko, ändå säljer MINI bara hundratalet fler bilar om året och Coopern ligger väldigt långt ner i statistiken. Jämför med Nissan Micra och Peugeot 206 t ex!

Det finns två sportbilar från Volvo, S60R och V70R. De är förvisso inte precis några volymsäljare, eller direkt jämförbara med t ex BMW:s M-modeller, men de säljer vad jag förstått någorlunda. Ford satsar nog hellre på nya Volvosportbilar än försöker ruska nytt liv i Jaguar, frågan är väl om någon i Sverige tror att Volvo kan bygga sådana? Den nya lilla Volvocoupén skulle förvisso kunna bli en bil som gör slarvsylta av BMW 1-serie om Volvo så vill.

Håller i övrigt med om att Alfa, Saab, SEAT, Suzuki mfl är märken som redan börjar lukta lik. Inte hundra procent säker på alla du nämnde dock. Vad tror du om Mitsubishi?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
W2k: 184357 sålda Mini 2004 måste väl vara nära nog en succé?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bood, det är väl internationella siffror isf, eller varifrån kommer de? I Sverige reggades enl BilSweden bara 497 Minis under 2004. Jämför med t ex 5053 Peugeot 206:or, 4518 Renault Clio, 4285 Skoda Fabia, osv. Visst har Mini lyckats ta sig in på marknaden, men succé är i min mening ett för starkt ord, åtminstone om vi ser på försäljningen i Sverige. Internationellt har jag inte sett så många siffror så där håller jag mig från att uttala mig.
Det företag inom bilindustrin som imponerar mest på mig är utan tvekan Toyota. En mycket välskött koncern som infört helt nya produktionsstrategier för bilproduktion.

Sämst skötta jätte är GM. Inga märken inom koncernen går just nu med vinst mig veterligen. Dessutom saknar GM struktur när det gäller hanterandet av varumärken.

BMW är ett wildcard som på sikt kan bli en av de stora koncernerna. RR och Mini ingår i BMW och på sikt kanske det blir fler märken?

Inom bilindustrin är enorma volymer det absolut viktigaste för att kunna försvara de skyhöga utvecklingskostnaderna. Stordriftstänkandet är det enda som fungerar.
W2k:

Man kan nog riktigt jämföra MINI med 206, Micra, Fabia m fl på samma sätt som du gör. MINI ligger i en helt annan prisklass då de flesta MINI-bilarna som säljs heter "S" i efternamn, har en hel del "lull-lull" och kostar en bira bit över 200 tkr. Svårt att jämföra med t ex Peugeot 206 som säljs i parti och minut för ca 120 tkr...

MINI är en statusprodukt och spelar än så länge i en helt egen division i småbilssegmentet, och är snarast att jämföra med MB A-klasse rent prismässigt, men inte i övrigt...

Faktum är att MINI säljer oerhört bra, så bra att tillgången på bilar är det närmaste obefintlig! BMW Sverige säljer alla bilar de överhuvudtaget kommer över från fabriken, och återförsäljarna ska ha väldigt tur om dom får tag i en demo/visningsbil. Bästsäljaren är som sagt toppversionen Cooper S. Allt enligt en bekant som jobbar på BMW Sverige.

Jag tycker det är en bedrift av BMW att lyckas sälja över 180 000 st MINI per år, med tanke på hur svindyr bilen är i sitt segment! 180 000 är drygt dubbelt så många bilar som Saab säljer på ett år!

Erc:

"Hur dieseldrivna, framhjulsdrivna jaguarkombi bemöts av marknaden har vi redan sett..."

Vad jag förstått så är X-Type Estate den Jaguar som säljer bäst (eller minst dåligt...) och 2,0D står för över hälften av försäljningen så Jaguars framhjulsdrivna dieselkombi har faktiskt inte blivit helt utskälld av köparna! Värre är det med det övriga modellprogrammet. S-Type t ex, stendöd trots sin andra (eller är det tredje?) facelift. Bra jobbat Ford...

Kul däremot att det går så bra för Volvo att dom ensamma bär upp nästan alla förluster för Ford Motor Company totalt! Men det är klart, 90 000 XC90 per år lär ge en del klirr i kassan...

//Chrille
Jaguar är ett praktexempel när det gäller våldtaget varumärke. Vad tänkte Ford med när de tvingade Jaguar att börja producera små plastiga bilar? De har ju Volvo i det segmentet. Jaguar är en anrik lyxbilstillverkare och ska inte konkurrera med simpla bilar som BMW:s 3- och 5-serie. :-)

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bjoerck, är ditt inlägg menat att tas med en smula salt måntro? Jaguar har inga små plastiga bilar, inte Volvo heller. Problemet är som erc sa att Volvo och Jaguar bygger bilar av ungefär samma klass, dvs de konkurrerar med varandra fastän de ligger inom samma koncern. Nu tänker jag främst på X-Type och S-Type, inte Jaguars sportvagnar med 300-400 hk, de ligger förstås i en egen kategori.

Både Jaguar och Volvo konkurrerar direkt med BMW. Den som tror något annat begränsar antingen sitt synfält till vissa specifika områden där BMW resp. Volvo resp. Jaguar ligger före de andra, eller har inte kört en modern bil från resp. märke, som jag ser på saken.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
W2k,

Jag dristar mig ändå till att kalla MINI för en succé - oavsett försäljningssiffror i Sverige. BMW har med MINI kopplat greppet om köpstarka kunder med smak för det individuella och unika utan att slita på ursprungsvarumärket BMW. Att jämföra MINI med Renault Clio och Nissan Micra (båda startar på ca 100000 - en MINI får du bara i teorin för 140000) är lika befängt som att jämföra BMW 3-serie med Seat Toledo eller Kia Magentis. Jämförelsen med Smart haltar en smula då DiamlerChrysler med märket (utom For-Four) faktiskt saknar direkt konkurrens.

I min värld är inte Volvo S60R eller V70R sportbilar. Inte heller Audi S4. Eller Mercedes Benz x 55 AMG. Eftersom detta är ett BMW-forum är jag försiktig med att inte kalla BMW's M-modeller sportbilar - men jag tror ni förstår vad jag menar. Dessa marginalbilar gör underverk för intresset för de mer normala versionerna. Se bara i motorpressen! Med riktiga sportbilar menar jag betydligt mer kompromisslösa vagnar som Porsche 911. Så länge Ford äger och driver Volvo och Jaguar med vett lär vi inte se någon sportbil från Volvo. Varumärket Volvo stärks inte av en Mazda MX-5 med P1900-emblem... Däremot är Jaguar stendöda utan sportbilar i programmet.

Volvos kommande C30 (eller V30 eller vad den nu kommer heta) är en självklar bil. Modellen behövs i kampen mot Audi A3 och BMW 1-serie. Huruvida den gör slarvsylta av något låter jag vara osagt.

Mitsubishi glömde jag. De är också stendöda framöver. Ett exempel är "nya" Lancer. Varför finns den? Möjligtvis kommer märket att bli ett svar på DiamlerChryslers JEEP eftersom deras ordentliga terrängbilar (läs Pajero) är sanslöst omtyckta och lirar tillsammans med Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mercedes G-klasse och Land Rover Defender utgör basen för de tramsfria terrängbilarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.