AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.077

Ni kommer ej att tro detta (M5 -94 e34)!

Sida 3 av 5
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag skall inte ropa hej förrens jag är över bäcken men motorn kostade ca. 20000:- vilket får ses som ett kalaspris om den är ok... men jag har fått 3 månaders garanti och jag håller tummarna. Motorn har gått ca. 17500 mil och jag har pratat med alla tidigare ägare i Sverige, och ingen har haft några bekymmer med den och den verkar vara välservad. Den importerades 1997 med 7000 mil på mätaren och hade haft en ägare i Tyskland en dam i Berlin, varför låter jämt sådan här historik så bra?

Nu har jag en fråga till er:

Jag funderar på att sälja min gamla motor i delar och undrar lite om dessa delar är iskalla eller om det finns intresse. Vad är följade prylar värda på begagnatmarknaden?

Komplett topp
Komplett insug (utan LMM och luftfilterbox)
Vevaxel
Kolvar
Vevstakar
Sprucket block=0:-?
Oljetråg

Vad finns det mer för några delar som kan vara intressanta och dyra att köpa nya? Kan man räkna med ca. 20% av nypriset, eller?

Eller är det kanske bättre att behålla den gamla motorn och plocka delar ifrån om det skulle behövas?

Jag har äntligen kommit på vad BMW står för =Bra Men Wansklig:-)

Mvh. Bjarre
Toppen bör du nog INTE släppa under 10" komplett...
Med insug menar du trattarna misstänker jag...Skulle gissa på ca 3"-4"...
Kolvar o liknande e väl värre o bli av med men de betingar väl ca 3-5" inkl de kassa blocket skulle jag gissa...
Men...du lär ju inte bli av med alla grejorn typ i ett nafs skulle ja gissa...

hampe m3
det priset måste du väll känna dig nöjd m??
varför villle dom ha såna oker summor upp mot 50-60000 för 3,0 fattar ingenting m12k på mätaren, 3,8 är väll bra mkt mer ovanlig..
Just det..Blocket tycker jag personligen att du ska slå i bitar typ om det nu e "beyond any repair" så inte den hamnar fusklagad i en ny bil o nån annan stackare går samma öde till mötes som du gjorde...

Blocket kan du laga ett bord till TV-soffan av:)

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Fast vi vill ha en bild på en ihopspaklad block, innan du slår sönder den;)

Micke K. Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är blocket helt oreparabelt?
På en roadracinghoj jag hade en gång i tiden tittade en vevstake ut genom blocket och gjorde ett hål stort som en femkrona och en duktig svetsare reparerade blocket.
Men det är klart det är skillnad på en femkrona och en handflata!

Som sagt det vore kul att se en bild.

Om jag vore dig skulle jag behålla den gamla motorn tills du säljer bilen om du inte är i behov av pengar. Man vet aldrig vad som kan hända om man har otur...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hampe M3: Helnöjd...

Dawwe: Bra idé, det är ju inte var dag man slår sönder ett block till en M5:a. Det måste ju dock ske under värdiga former, jag får klura lite på det. Men som du säger är detta ett måste så att någon annan slipper bli lurad. Om det nu inte går att svetsreparera på ett BRA och proffesionellt sätt, men troligen är det bara att skrota, eller?

Då kan jag räkna med ca. 15-18000:- om motorn säljs i delar. Men som du säger det lär nog ta tid och jag kan ge mig f_n på om jag säljer toppen kommer jag inom en snar framtid behöva en själv... du vet Murphy.

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Oj det har hunnit svara några medans jag skrev mitt inlägg.

Okej jag lovar att kassera blocket. Men att ha det som TV-bord skulle i och för sig vara fränt. Det skall bli intressant att undersöka blocket lite mer ingående när det är urplockat och se om det "bara" är en spricka eller om det kan vara möjlig att en kolv och stake tittat ut någon gång i tiden, det låter ju helt otroligt men som sagt än är inte en sista idioten född.

Bilder kommer... så fort motorn är urlyfft.

Mvh. Bjarre

Polera upp blocket och slå på en glasskiva!

Mr Clarkson gjorde så med sin 928?!

Länk

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Ny motor 125000:-??? Nja.... $15547 = 107736:- men det räcker ju det med.... FY FAN :) Länk

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
bayerischemotor: Det är ingen dålig idé, jag skall klura lite på det. Största problemet är nog vad sambon säger om det?

Mvh. Bjarre
Ja, min såg avsnittet i top gear, och hon var INTE imponerad:) Men nåt för garaget eller "hobbyrummet" kanske?

Vore tufft!

Länk

hampe m3
125 000kr va vad ja fick för pris på en 3liters m motor hoss Bmw, 3 lappar till hoss en mindre firma biligaste motorn ja hittade va för 39 000 m 18 000mil på mätaren, sålde bilen m trasig motor i stället.

e det felaktiga pris uppgifter ja fått?
känns jvl tråkigt i sådana fall.
Pe
77
Peter U
M5 2000
Den enda du skall och kan jaga ur juridiskt perspektiv är den du köpte bilen av, strunta i de andra. Se till att du har en "street fighter" jurist och inte en paragraf jeppe som aldrig kommer till avslut. Bästa sättet är att juristen skriver ett tufft brev till honom och att han förstår att han inte bara får köpa tillbaka bilen utan även stå för samtliga dina rättegångskostnader och att ni kommer att kräva ersättning för hyrbilar mm mm. Alternativet till denna för honom tuffa process är att ni förlikas och att han tar tillbaka bilen pronto... Fattar / ställer din jurist inte upp på detta förfarande - byt advokat.
Ge honom därefter en ny tub Plastic Padding, be honom fara åt h-vete och ägna sig åt gräsklippar affärer istället.
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
hampe m3: Kolla länken den är på en ny 3,8L -94/4 Länk

Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
M5-Power:

Ja gillar den lilla bilden på bilen som visar vart i bilen motorn ska sitta i den länken du la in =)

Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Palm: Annnars kan man alltid placera motorn bak och vips har man en 911-killer:)

Micke K. Länk
hampe m3
det va rakarns
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Palm: Ja det är för dom som inte vet vart den ska sitta! ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.