|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en M5:a -94 för ca. 1 1/2 månad sedan. Redan efter en vecka började jag misstänka att allt inte stog rätt till. Eftersom jag hade övertryck i kylsystemet vid kall motor. Den drog även lite kylarvatten. Jag mätte HC-halten i kylarvattnet och fick värden mellan 50-300 ppm. F_an tänkte jag det är nog toppackningen eller i värsta fall toppen. Jag började idag riva motorn och upptänkte det värsta jag sett i hela mitt liv motorblocket var SPACKLAT på ett område stort som en handflata ganska långt ner vid en frostplugg bakom grenrören. Spacklet hade spruckit och man såg att det runnit lite kylarvatten ur sprickorna. Hur f_an kan man med att blåsa folk på detta sätt??? Just nu är jag så förbannad at jag håller på att gå upp i rök. Bilen importerade år 1999 och har haft två ägare i Sverige och en i Tyskland. Eftersom en omfattande motorrenovering är utförd år 1999-2000 (kolvar, lager mm.) känner jag mig ganska säker på att blocket var ok då. Jag menar vem kostar på en motor 50000+ när blocket är sprucket? I och med detta måste någon av de två tidigare ägarna spacklat blocket, men båda blånekar och vet ingenting om detta. Jag har varit i kontakt med en advokat idag och han säger att jag har goda möjligheter till att få häva köpet alt. få ersätning enl. köplagen eftersom varan jag köpt väsentligt avviker ifrån det man kan förvänta. Men processen kommer att ta ca. 1,5 år. F-n vad jobbigt detta börjar bli då jag redan lagt ut ca. 15000:- i bara servicekostnader. Det ser inte bättre ut än att jag för leta upp en beg. motor och stoppa i. Att man kan ha sådan otur jag som gått och drömt om en sådan här bil i snart 10 år och så blir det så här... Fy f-n vad jag hatar människor som bluffar. Ursäkta mina svordommar men nu är jag så förbannad att jag ej kan låta bli. Har någon råkat ut för något liknande och fått häva köpet (bilen köpt av privatperson), tacksam för råd och tips. Mvh. Bjarre | |
hampe m3 |
fy fan vilken ångest, verkligen tråkigt att höra. ta med dig en vän som kan vittna om att det va säljaren som hoppade på dig o kräv att han köper tillbacks bilen det är mitt råd. Hur länge hade han ägt bilen?? |
|
Usch! Lider verkligen med dig. :-( Hoppas det löser sig bra. Måste dock medges att det är ganska påhittigt att spackla ihop ett motorblock. :-) Någon som titta för mycket på Bosse Bildoktorn?? Bilen: Länk |
|
| Mycket trist, svårt att fatta att det finns såna personer. Man kan inte tro att det är sant. Men hur har de lyckats med detta? Är det spacklat (med vad??) ända upp mot packingen eller hur har avgaserna kommit in i vattanet? | |
| Är det inte rimligt att tro att det är den sista ägaren innan dej som gjort lagningen? Jag menar om lagningen fanns redan då borde väl han ha upptäckt att inte allt stod rätt till...Nu vet jag ju iof inte hur länge dom tidigare ägarna haft bilen...För jävligt är det i vilket fall. | |
|
F_n vad tråkigt! Du som verkligen letade efter en ärlig fin bil. Kan man verkligen ha kört omkring med detta någon längre tid? Annars borde ju senaste ägaren vara starkt misstänkt. Tycker inte du ska ge dig, sätt dit skojaren! Hoppas det löser sig på bästa sätt. |
|
|
Jag blir så ledsen när jag hör din berättelse...Fy fan vilka jävla svin det finns som gör precis allt för att blåsa andra inget ont anande människor.. Har lite erfarenhet av att häva köp... Prata vidare med advokaten...det borde kunna gå! Tycker riktigt,riktigt synd om dig Bjarne!! Hoppas verkligen att det blir så bra som möjligt för dig och din M5:a Lycka till!! Just real M-power |
|
|
Verkligen ledsamt, tycker att man blir mer eller mindre blåst på alla bilaffärer man gör, men det kan ju bli så dyrt om man måste rota i em M motor. I bästa fall kan det väl gå att svetsa blocket och borra om det, borde väl vara enklare o lättare än att hitta en ny spis! Mvh Mattias |
|
|
Tragiskt... Jag lider med dig. rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Riktigt riktigt surt.... vill inte ens tänka mig in i din sits... hoppas det löser sig på ett bra sätt bara :( Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Helt otroligt. Hur f-n kan man komma på idén att spackla ett motorblock. Finns inte ord för sådant folk du råkat ut för! Hoppas det löser sig och att du får häva köpet eller får riktigt bra ersättning för allt elände |
|
|
Fattar inte hur kan man göra en som skit jobb.. alltså skruva isär hela motor för att sedan spackla och sälja, Jag skulle ringa han som sålde bilen varje dag trakaserad ihjäl honom, eftersom det var han som gjorde detta.... Det är bara att ta redan på hur lång tid hade han haft bilen eftersom en som lagning kan inte hålla t.ex i längre perioder, om han hade haft bilen i mer en ett år då har du din vovven... MVH Mauricio |
|
| Om han bluffar så bluffade han fel person iaf, syftar på yrket "inspektör trycksatta anordningar". Jag och merparten hade aldrig märkt något sådant som övertryck i kylsystem. För den gick bra annars antar jag? Hoppas och tror att han åker dit rejält, rent bedrägeri. Ge inte upp! | |
m3kär |
Det är lika ledsamt och irreterande varje gång man får höra att folk blir lurade av skitstövlar, jag hoppas att någon tidigare ägare sitter med dåligt samvete just nu! Jag lider med dig och hoppas du får köpet hävt, om inte så får du på något sätt häva det själv:/, det är sååå tråkigt att få höra det här,, fy fan..... mvh rob |
|
Bjarre: Sikken otur,ungefär 100%...Hoppas det löser sig på bästa sätt i slutändan...En fråga bara, bilen i fråga är det en diamantsvart -94 med alcantara inredning? Var nämligen intresserad av en sådan som fanns till salu i Hallands trakten, bilen i fråga hade fått lager mm bytta,även kopplingen om ja minns rätt...Detta var ungefär 2 år sen...Killen i fråga har jag för mig var bilmek av nåt slag o hade gjort jobbet själv,han gav ett seriöst o ärligt intryck iaf! |
|
|
Bjarre: det här är helt otroligt. Här går du och är rädd på att köpa "fel" bil och så detta... Mycket ledsamt. Du ska så klart försöka häva köpet, men samtidigt kanske försöka nosa upp en annnan motor, ifall du blir tvungen att behålla bilen:( Micke K. Länk |
|
|
Tackar för erat medlidande! Här kommer lite mer historik om bilen: 1 st ägare i Tyskland, Spanska ambassaden (tror knappast att de spacklat ett motorblock. Då återstår det 2 st personer att välja på eftersom det bara är 2 ägare innan mig i Sverige. 1:a ägaren (Mr X): En man i ca. 40-50 års åldern, han tog in bilen till Sverige år 1999 och sålde den 2004-11-14. Men han hann inte mer än hem förrens en styrskena till kamkedjan gick sönder och kedjan kuggade. Han lämnade då in den för en motorrenovering till en person som jobbade med detta och gjorde renoveringen på sin "fritid" (=svartjobb). Men det som är mycket konstigt tycker jag är att Mr X inte nu vet vem som gjort motorrenoveringen, är inte detta konstigt? Jag kan alltså inte få tag i han som utfört renoveringen. Jag menar man glömmer väl knappast vem som renoverat sin M-bil och renoveringen tagit nästan 1 år. Han verkar inte helt ärlig nu så har i efterhand han tänker igenom sina svar i flera sekunder innan han svarar! 2:a ägaren (Mr Y): Man 27 år, köpte bilen 2004-11-14 och sålde den till mig 2005-02-11. Han säger att han inte vet något om detta? Mvh. Bjarre |
|
|
Tragisk läsning. Problemet med sprickor i blocken på S38B38 är inte alls ovanligt och beror nästan uteslutande på slarv/oförstånd vid återmontering av topp. Olja i gängorna är direkt förödande och "spränger" blocket vid åtdragning. Inget fabrikationsfel m a o. Hoppas det löser sig. |
|
|
Två frågor: -Blev motorn alltså "renoverad" -99? Kan man ha kört med spacklat block sedan dess? -Vad angav Mr Y för skäl till att sälja bilen efter endast tre månader? |
|
|
BjörnB: Jag tycker att spacklet ser ganska nytt ut, dock svårt att bedömma. Mr Y hade precis fått en tjänstebil och var borta mycket (någon typ av säljare) så han hade ingen användning för bilen...... Jäklar vad blåst man känner sig nu. Det ringer ju hur många varningsklockar som helst nu så här i efterhand. David E: Jag är också lite inne på det där med att det varit olja alt. vatten kvar i gänggångarna till blocket och därigenom spruckit vid återmontering. Och detta tycker jag stärks då 1:a ägaren i Sverige inte "vet" vem som utfört motorrenoveringen. Då återstår frågan om vem är det som spacklat? Detta kommer jag nog tyvärr aldrig få svar på men det är helt uppenbart att minst en av dem ljuger. Mvh. Bjarre |
|
|
I mina öron låter det mer som om nån motor renovering aldrig ägt rum av den 1 ägaren i Sverige, kanske han lappat ihop skiten sålt den till Mr Y, Mr Y upptäckt att han blivit lurad, inte orkat kriga med Mr X säljer skiten vidare till Dig? För vem, upprepar vem skulle spackla ihop motorn? Inte Mr X iallafall om han påstår att han renoverat motorn för sådana pengar. Och skulle Spanska Ambassaden (inte troligt) spacklat motorn, skulle då inte Mr X märkt det iom reparationen? Och rätt konstigt att han inte kommer ihåg vem som gjorde jobbet. Det är ju verkligen synd att du råkat ut för detta, själv skulle jag nog vara så tressad att jag inte ens vill fantisera om saken. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.