AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.625

M3 -93 "rasslar"

Sida 1 av 2
Visa användare
17
MikaelHansson
Bmw M3 Coupé -93
Hej,

I helgen när jag var ute o körde med min bmw m3 så började han att rassla, det är endast mellan 2000 varv o 4000 varv, någon som har någon spontan idé?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Sök...det finns minst 600 trådar om detta, men mest troligt är att du har lite olja / fel olja, eller i värsta fall fel i Vanossystemet...

Kamkedjan kan också rassla.
på min så var de kamkedje spännaren som va slut

MVH Micke
Visa användare
17
MikaelHansson
Bmw M3 Coupé -93
Jo visst kan man söka, men det tänker man ju inte på;) Har lyssnat lite efter det, och det är i princip bara när bilen är varm det rasslar. Oljeservice nyligen gjord.. Ska kolla upp det där med Kamkedjan också!
Mr M3
låter som vanosen när den ställer om kam tiderna sker inte det mellan dessa varv?
vanosen behöver inte bli så dyr annrs så struntar du i den å sätter på ställbara kamdrev vet flera som gjort så istället.
beg kan du få ge 1000kr och uppåt om du byter själv o är lite mekaniskt lagd o nyfiken. på hur din bil verkligen funkar så byter man den själv helt enkelt .

de ska va tyskt
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
har hatt samma problem fikk byta vanosen.veldigt viktigt at kammarna står rett nær man byter jag fikk ta upp det 2 gånger p.g.a.fel kam vinkel.
Visa användare
17
MikaelHansson
Bmw M3 Coupé -93
Vanosen är ju en femma om det är, men en gubbe som lyssnade på det idag sa att det var vevlagerna, nån som har nån aning om vad man får punga upp för att fixa det? Jag är bara lite deppig nu..=(
M3-Mackan
Brukar inte vevlagren "klappra" mer än rassla?

-Mackan-
Visa användare
17
MikaelHansson
Bmw M3 Coupé -93
det låter klapprande ja, det är nog en bättre beskrivning av ljudet.
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
låt nogon som har reda på bmw och vanos få lysna på motoren och nær det gjelder vanos er det inte hvem som helst som kan veldig få som kan detta.Verkmesteran på bmw sa at ljudet kom lenger ned i motoren då forsto jag at detta har han inte reda på. så vanos er inte lett men håpas du du får reda ut det.
Visa användare
17
MikaelHansson
Bmw M3 Coupé -93
Så jag ska vara lite beredd på att det kan vara vanos med? Det känns nästan som att det är mildare än att ner o gräva bland vevlager och vevaxel... jag får väl rulla in den på bmw o se vad dem säger.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag vet inte vad det kostar att byta vevlager, men det är inte någon ekonomisk picknick att byta Vanosen heller.

Enkelvanosbyte inkl. material någonstans mellan 18000 - 21000 kr.

Vanosväxellådebyte ca. 12000:- inkl. arbete.

Men om det är ett "klapprande" ljud så verkar det inte vara vanosen som det är fel på. Enligt vad jag har förstått så borde inte själva Vanosenheten kunna ge ifrån sig något ljud eftersom den i stort sett bara består av en hydraul-kolv som rör sig fram och tillbaka som styrs av oljetryck. Den rör sig inte med någon hög frekvens, utan bara när vissa kriterier har uppfyllts såsom visst varvtal, mängden gas osv....
Sen styr alltså denna kolv ett sneskuret drev i den sk. Vanosväxellådan. Detta drev åker in och ut ur kamdrevet som då i sin tur ändrar vinkeln på kamaxeln.

Vanosväxellådan kan låta lite pga. glapp men detta låter mer som ett rasslande, inte som ett klapprande.
Andra saker som kan rassla är kamkjedjan, jag bytte precis kamkedjespännare på min och då försvann en hel del rasslande. En sliten kamkedja kan tydligen också rassla.
Men ett klapprande ljud, det vet i tusan vad det kan var, kanske som en del har skrivit så är det ett lager någonstans för de brukar väl "klappra", eller?

Lycka till

mvh/Flisan

M3-Mackan
Är det ett vevlager som gått för dig kan det bli dyrt om man har otur, kan bli motorbyte om de vill sig illa. Men rulla in den hos nån mek. och be dom kika på den.

-Mackan-
har du fixat problemet en ?
i så fall va var de som va fel MVH Micke
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
OM det är vevlager som brukar det väl mer knacka so bara fan. Och följa varvtalet givetvis. Gör det de?

MVH: Henrik

///M3
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Om du inte kallvarvat bilen så lär inte vevlagren gå sönder. Vet en kille som körde 2500 mil i sin M3 mellan oljebyten och stampade 200km\h vare dag till jobbet. Bara vanos och kamkedjespännar problem hade han på körda 10000 mil. En annan kille hade en M3 -97 och 7000 mil som stått avställd med gammal olja som vevlagrena gick sönder på, eftersom han laddade på fullt innan den blev varm. Och om det är så får man skylla sig själv oljetempmätaren sitter inte där för kul skull. Hoppas det är något enklare fel iaf, annars lär det kosta...

/Daniel
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
"oljetempmätaren sitter inte där för kul skull"

Nog den klokaste rad jag läst här på M-forumet.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
prova att stäng av ac:n...

Inget skämt faktiskt, min pump låter en hel del, rasslar o lever, kanske är den på gång att skära...

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Är det farligt när oljetempen är uppe i ca 103 grader när man kör? Jag vet ju att det är olika på olika oljor nämligen.
Men bara så det inte blir för varmt och skär eller nåt.

Den går ner när man kör i stan, och den går INTE upp när man kör hårt.

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Är det farligt när oljetempen är uppe i ca 103 grader när man kör? Jag vet ju att det är olika på olika oljor nämligen.
Men bara så det inte blir för varmt och skär eller nåt.

Den går ner när man kör i stan, och den går INTE upp när man kör hårt.

///M3
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
M3_LOVER: temperaturen beror på vilken olja du har samt hur många grader den klarar av. castrols tws slutar smörja någonstans vid 130grader. jag har inte fått upp min mer än ca 115grader när jag körde som hårdast på en bana..

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.