AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.328

Nya 3-serien

Sida 1 av 2
dunstan
Jag provade nya 3-serien, Faktiskt lite besviken. Inte på motor och drivlina. Men på kvalitet på material inne i bilen. Massor av riktigt plastiga detaljer. I handtag etc. Kände på taket och det var ett otrevligt glapp. Etc. Inte samma detaljkvalitet som i E46! Detta gör mig väödigt besviken! Vad håller BMW på med? Besparingsprogram? Eller vad?

En annan liten irriterande detaljer är att E90 är lik Saab 93 i bak. hua!

Snygg framifrån är den dock!
Mer störande är att fronten och stötfångaren har likadant insjunket parti där regskylten sitter som nya Opel Astra, det stör mig enormt...
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Kan nog tyvärr inte hålla med om ett enda dugg av det du säger. Gedigen kvalitetskänsla och lik 9-3...? Vardå?
Håller med Rammstein:

Tycker också att E90 känns väldigt solid och välbyggd invändigt, absolut i klass med E46, och liknelsen med 9-3 kan jag inte heller förstå. Kan inte ens med min vildaste fantasi komma på någon vinkel eller vrå på nya trean som påminner om Saaben...

Provkörde 320d i lördags och blev oerhört imponerad. Inte minst över ljudkomforten, designen, kvalitetskänslan och drivlinan. Nya tvålitersdieseln är en riktig fullträff!

//Chrille
Tycker kvalitetskänslan var fullt godkänd. Bättre än i 1-serien. Dock ska det ju till beige paneler och ädelträ för att få ut det bästa ur interiören i E90. Svart plast och aluminium-look är för kalt och sterilt för mig :-/

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Har ännu inte hunnit provköra , dock provsitta på BMW Solna. Också lite besviken. Som referens användes en lätt beggad e46 en trappa ner. Tyckte t.ex. också att knapparna på stereon och kliman var för plastiga. Visst har bilen blivit luftigare, men den här typiska myskänslan som i e46 uteblir. Och tillbaks till 4-cyl på 320 känns som ett nedköp:( Ingen vill-ha-känsla för 320. Med reservation för provkörning.

Micke K. Länk
9-3 tycker jag inte den är lik men Carisma har otäckt lika baklysen tycker jag :)
Ra
385
Rammstein
3-seriens bakljus påminner om Nissan Primera och ingen annan.

Länk

Men som sagt, efter provkörning tycker jag den känns som en UPPskruvad e46, väldigt lik men aningen bättre. Sen är ju instrumentpanelen mysigare i e46, det kan jag inte bestrida.
Ra
385
Rammstein
Jag skulle inte tveka en sekund på en e90 om möjligheten dök upp - men tyvärr så måste jag ha en e60 som nästa bil, och så är det bara. Det är den vackraste bil som nånsin gått på ett par... rullat på ett par... rullat på två par... hjul.
Tack och lov känns den inte lika plastig som E60.
dunstan
Har drag av Saab 9-3 i baken.

Dålig kvalitet. Tips: Känns på innertaket, handtagen på insidan (plasten bakom själva handtaget), etc. Instrumentbrädan känns inte lika gedigen. Knacka på den. Tryck på olika reglage. Jag är faktiskt väldigt besviken på de delarna. Så klart varierande kvalitet inne i bilen.

Har inte tänkt på regskylten. Det måste jag kolla!

Det positiv är: de nya valvetronics sexorna! Äntligen kommer de! Drivlina, grillen fram är snygg.

Negativa: Kvalitet på olika delar inne i bilen, inte supersnygg. Kommer ihåg när E46 kom. Man var ju helt salig. För E90 känns det mer som: "Ser den bra ut eller?" Inte klockrent alltså.

Ärligt talat börjar jag tröttna på hur alla nya BMW ser ut. Älskar motorer, drivlinor, körglädjen. Men designen håller inte. Åren har gått och 7 serien är fortfarande ful, Z4 likaså, nya 5-serien har liknats vid Dame Edna, sorgligt att en sån underbar bil som M5 skall dras med designen, 6-serien är inte gullig den heller, fast M6 har ser riktigt ok ut på bild. X3 plastig och även den inte klockren i övrigt. Den enda kärran som känns OK uteseende mässigt är nya E65. Klart Alpina har lyckats med både B5 och roadster S så där finns det ju något att hämta. Är allmänt konfunderad över vad jag skall göra. Kört BMW i många år. Men nu vet jag inte vad nästa bil skall bli. Man kanske kan hoppas på nya X5. Men den lär väl bli konstig den med. Det känns som man får offra körglädjen och byta märke. Kanske en Porsche boxter (då byter man knappast ut körglädjen) plus en vanlig bruksbil från riskokarland? Riskokarna är ju inte snygga heller men billiga och bra transportmedel. Alternativen är Audi och Mercedes. Om Audi kom ut med något skojigt så kanske... Nya Mercedes ML verkar helt ok... Har setts som en BMW fanatiker av många vänner. Men just nu famlar jag i mörkret. Tappat tron...
52
447
528:n
528i -96
Ser läcker ut och skulle hamnat i mitt garage direkt om det inte vore för priset, suck! Nya 3 Serien med 330 motorn, mums!!!
Ra
385
Rammstein
Som sagt - det finns de som inte har tappat tron. BMW har aldrig varit snyggare än nu. Härligt med ett märke som vågar ta ut svängarna lite och verkligen förändra och inte fastna i samma kör som tråk-Audi: samma bil i 25 år.
dunstan
Rammstein: Håller inte helt med dig om att Audi eller tex Mercedes har fastnat i "samma kör". BMW har tagit ut svängarna. Lite för mycket för många. E60 har jag mycket svårt för. Underbar bil att köra etc. Men jag betalar inte 400+ för något jag inte tycker har en snygg design. Och då menar jag hela bilen inte delar av den.

3-serien är minst dramatisk. Hade man bara fixat bakdelen att se ut som en BMW så hade den varit trevlig. Lysena i bak ser riktigt konstiga ut. Som en sista minuten förändring. Misstänker att det såg värre ut i "svängarna" men man insåg att det måste bli lite konservativare med denna kärra. BMW bakluckorna ser ju sjuka ut nu för tiden. ;-)

BTW. Titta på bilen från sidan. Bakdelen ser ju ut som en Honda Accord! ;-) (linjen)

Well, jag skall sluta gnälla. Får se om jag vänjer mig vid 3-serien då. Konstig att man skall behöva tänka så. Andra märken tycker man är snygga vid lanseringen. Tex Audi A6, nya A4, de flesta av Mercedes nya etc. (oj nu gnällde jag igen)

Som sagt en Porsche Boxter till sommaren. Kanske en Toyota som bruksbil... (efter 10 år med BMW)
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Håller med Dunstan om kvaliten på E90, har visserligen inte provkört den ännu men det första som slog mig när jag provsatt den var just att den gedigna känslan i materialval var borta, var en helt annan känsla när jag koppade in i den första E46 en så skulle jag bara ha. Har ahft BMW i familjen sedan 1967 och själv dom senaste 22 åren men nu vet jag inte vad nästa bil blir hoppas på en kommande 335d touring men då måste BMW höja känslan lite till. Dom får inte bli som Mercedes tro att det går att sälja bara på namnet.
Angående baklysena så ska vi nog vara glada åt ändringen, på alla bilder i tyska tidningar under utvecklingen så hade E90 samma baklysen som X3.
Och det hade inte vart snyggt.
Kvaliten verkar mycket bättre på E90 än på E60. Vrid på värmereglaget på E60 det låter hemskt...

Ra
385
Rammstein
Nu finns det ju inget mer subjektivt att diskutera än smak, men det här med materialkänslan förstår jag inte alls faktiskt.

Jag kommer förmodligen att skaffa en E60 förr eller senare, för den är helt enkelt det absolut snyggaste och sjukt råaste jag sett i hela mitt liv, men den sanslösa körglädjen i E90 kanske går före, för nog är det när man kör den som det viktigaste kommer fram - tycker jag iaf.
Kan väl lägga till att min nästa bil blir en E61 i höst som jag dock ska ha i jobbet...
dunstan
Får hoppas att sportvariant/coupe och M3 blir snyggare än standard E90. Och hoppas att touringen blir snygg.

Med gamla E39 var ju sedanen snyggare ön touring. Med E6x är det tvärtom.

Om jag håller mig trogen märket så blir det någon av följande kärror: 5-serie touring, Alpina B5 touring, nya X5 (om den ser bra ut. Inga höga förväntningar direkt)

Annars ligger följande bilar bra till:
Mercedes ML350 2006 (Första riktiga Mercedes SUVen! Förra ML var katastrof, dock bara sett bilder av den...)
Porsche Boxter 2006
Hummer H3 (häftig men lite slö motor)

Yepp lite olika typer av kärror. Handlar mest om vad som skall vara andrabil. En sportig sak eller två lastare.
Knott
Hämtade min nya 320d i torsdags och har kört 51mil sen dess. Underbar känsla är nog ett ord som sammanfattar det mesta. Jämför då med min andra som jag bytte in, en 530d -01.
En detalj som redan hänt är att strålkastar tvätten på höger sida blir ute i utfällt läge efter jag andvänt dom.
Annars? Helnöjd, Vill bara ut och rulla och känna den goa känslan.

Har själv köpt en ny e 61 tycker att den känns sämre invändigt än min gamla e 39:a och tyvärr behöver jag kombi för sedanen är absolut snýggare.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.