|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vid ca 140 km/h tappar bilen all kraft och tappar fart. Kan det vara turbon som lagt av eller 525tds 94 | |
|
Har turbon lagt av så skulle du inte han nån kraft att komma upp i 140 med... Bilen brukar bli totalt orkeslös utan Turbon... Åk in på en BMW verkstad så får dom kolla, man vet ju aldrig det kan ju vara nått som är skadligt för motorn... //Cosmos E28 Registret # 160 |
|
|
titta om du har smuts i laddluftkylaren kan vara en bra början att felsöka vid. är det en import bil??? |
|
| jo det är en import en 94 men komm 95 till sverige och har gått bra sedan dess | |
|
nu har jag hittat felet. den är ju chipad och trim chippet har tappat en viss del av programet alltså varvtalen vid 140Km/h men nu går det bara att programera om chippet |
|
|
Hej Joakim! Har precis samma problem som du. Se inlägg om "dieselpumpen eller vad är det för skumt?" Hur kom du fram till att det var chipet? Tror inte att min är chipad, den har i alla fall aldrig gått som om den vore det. Min turbo är slut och jag trodde först att det kunde bero på det. När min lägger av så går ekonomimätaren ner från ca. 2 liter till runt litern och den börjar tappa orken precis vid ca 140 i femman. Kör jag däremot i fyran kommer felet tidigare ca 120 och på ett högre varvtal. Trodde därför att det berodde på för lite soppa eller att det kom in luft via bränsleledningarna men har inte kunnat hitta något. Har heller inga problem att varva ut motorn när jag accellererar från stillastående (ca 5.500 v/min) även om den inte känns lika pigg som förut. Tacksam om du skulle vilja utveckla det här om chipet lite mer M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
en polare som gjort chipet åt mig så jag kopplade bara in en laptop för att se om det var det som var felet. Men en fin grejj du kan göra är att göra en kamaxelsjustering på en bmw verkstad, alltså en den elektroniska inställnungen av diesel pumpen. Om bilen gått långt så blir ju kedjan lite nött och kammen hammnar lite fel, jag gjorde detta igår på rekomendationer av bmw pga att bilen pendlade på tommgången. Nu är bilen som ny, har alldrig gått så bra sen jag köpte den, väl värt 2000kr |
|
|
Var på BMW idag och dom föreslog att koppla upp bilen och se vad feldiagnostiken visade, dom ville ha 500:- för det. Min pendlar inte på tomgång och den är inte svårstrtad, däremot märkte jag i sommras att om jag hade ac:n igång så dog bilen när jag ex. skulle stanna i en korsning och tryckte ner kopplingen, den pallade inte med att gå från en 1500 v/min och ner till tomgång utan den gick så långt ner att motorn dog. Ska först kolla min laddluftskylare som bmw peter föreslår och se hur den ser ut. Angående trimchip har jag kollat in diverse försäljningsställen men tyckt att det var ganska dyrt och att det borde finnas en piratmarknad för dessa, verkar som du vet mer, kanske vill du berätta. Chipet kostar ju max 100:- och det borde ju inte var så svårt att kopiera ett trimchip om man har rätt utrustning. Min bil har gått ca 19.000 mil nu men vad jag sett på tidigare forum så ska kamkjedja nästan hålla i det oändliga bara man sköter servicen. Men det är klart att den kan förändras något men att det blir en så radikal förändring på så kort tid verkar lite konstigt. Får väl höra vad dom säger på BMW. Har däremot hört att det ska göra susen att ställa om pumpen för den svenska dieseln om det är en import och det är ju min också. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
Jo pirat chip finns det, jag har två styrboxar en orginal och en chippad, programerade bara om chippet med de parametrar jag ville ha. Det var värkmästaren på på bmw i luleå som rekomenderade en kammaxeljustering. då ställer de in pumpen och allt runtomkring. Om man bara justerar pumpen så gör de det elektroniskt, kostar ca 600kr elektroniken i pumpen kan ändras om du startar bilen med startkablar. Gjorde en sådan för ca 6månader sen och visst blev bilen lite piggare, man låååångt ifrån så som den blev nu. På tal om chip priser så är det hutlösa priser på detta. Chippet kostar ju inte många kroner och att programera ett chip tar ingen tid alls, datorn gör ju allt jobb. Och om de nu envisas med att de vill ha styrboxen för att kunna montera in det så är det svammel. tar runt 10 min att göra det själv, funderar på att ta lite bilder på boxen och villket av chippen det är som bytt ut, men vet inte om det är någon som är intreserad av detta... |
|
|
Håkan: hur får du din diesel att varva 5.500rpm? min automatare växlar aldrig senare än 4.900rpm ens på sportläget... angående det där med att motorn dör när du kopplar för tex en korsning, så gjorde min med, även när man skulle dra iväg från en korsning så kunde den dö. (inte illa att få kärringstopp på en automat). Jag kollade upp elektroniken och det finns en potentiometer på pumpen som var utsliten, och att laga den skulle kosta ca:6.000kr och en ny utbytespump kostade 8.800:- så jag bytte allt. Sen har den funkat ok förutom att den är väldigt törstig (tycker jag) ca:1.05l/mil blandat. Jag har kcr-box men det är ingen skillnad på förbrukningen om jag plocka bort den, förutom att den blir tröttare än jobbets skodadiesel på 67hk. Rickard |
|
|
just denna elektronik del (potentiometer) som kan bli utsliten, men vissa verkstäder vet inte om att den går att justera elektroniskt, men en bmw verkstad kan göra det, men frågan om det är värt 600-700kr för bara det då man kan justera in hela motorn för 2000kr och få en helt ny bil, min drg mycket mer än en liter milen men efter en justering drar den 07-08liter milen. |
|
|
så du menar att det är bara att åka till en bmw-verkstad och säga att dem ska göra en totaljustering på hela motorn och gynna dem med 2000:- i princip? Låter inte direkt prisvärt men gjorde det sån skillnad i soppaförbrukning så kan det ju mycket väl vara värt det... Tycker ändå att det borde vara riktigt gjort då det bara är ca:9mån sen jag bytte pump hos en känt duktig verkstad dock bmw. Rickard |
|
|
kan lungt säga att det var värt alla pengar. Om man tex byter pumpen så sjusterar de ju baa in pumpen så att den ger rätt värden, men du kan ju sjutera kammen genom att lossa på bulten på kammen och på så sätt vrida om allt i motorn utan arr röra kammen eller visse versa, i och med att bilen åldras slits kamkedjan men inte så mycket att den ska bytas utan bara justeras lite. om du tänker att den blir 1 hundra dels millimeter längre så ändras ju allt i motorn och alla sensorer och givare får ett felaktigt värde pga dett. Man tänker inte på det då bilen försämras över en lång period men själva skillnade märker du då du har gjort en sjutering. Värkaren har en 525 tds 94 som gått lite över 7000 mil och på den blev det en märkbar skillnad och på min som gått 26 tusen så kan man ju bara säga att jag ficke en ny bil. |
|
|
får nog bli till och skramla lite pengar och fixa det... Rickard |
|
|
Joakim E Vart kunde man göra en total motorinställning för 2000 daler? Jag tycker det låter billigt?! Det är väl ändå ett par timmars jobb?? Mvh Peter Diesel Performance..... |
|
|
-tarzan325 Du svarade själv på din fråga angående att min kan varva 5.500 v/min när jag accellerera, jag har manuell växellåda och det är därför som jag frikopplar i korsningarna, hehe, (jag gör det bara ibland för att lufta ut motorn så jag är ingen BMW-plågare). -joakim E Klart att det finns folk här som är intresserade av bilder på boxen, om ingen annan så är jag det. Däremot är jag ännu mer intresserad av chipfiler för en så där 170 hk att bränna ner i ett för mig ännu okänd betekning av ee-prom, (tror väl knappast att det står på orginalprommet och trimchipen är det väl bortslipat på och påklistrat någon etikett av något slag kan jag tänka mig. Ska höra vidare på bmw efter helgen då jag hoppas ha hunnit kolla intercoolern och höra om dom klarar motorjustering även här i Hbg. Ingår elektronikjusteringen i det priset? M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
Kungen: på bmw i luleå tog de just under 2000kr Håkan: ok ska ta lite bilder imorgon så kan ni få se dessa, kan man lägga upp dessa bilder under mekartips??? |
|
|
Joakim E -Det går nog att skicka det till mekartips men det måste ju först godkännas av BMW Power, så du får väl lägga till någon seriös text som handlar om chipbyte (prombyte) så kanske dom antar den. Annars får du gärna maila dom direkt till mig också så får jag nog se dom lite snabbare, bara klicka på mitt namn ute i kanten så får du min e-mailadress. Vet inte du eller din polare var man kan få tag på chipfiler, jag lovar att inte göra någon buissnis på det, jag är bara intresserad av att få min bil till att gå lite bättre, för en billigare peng. Jag kan till och med vara beredd på att betala några hundringar för besväret men då behöver jag även veta vilken chiptyp (ee-prom typ) jag behöver skaffa. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
-Joakim, Tackar för bilderna! -Till alla, Plockade av hela fronten i helgen för att kolla intercoolern och samtidigt passa på att byta ett halvljusglas. Att få bort intercoolern var bara att glömma, så som jag fattade det hade jag fått lossa både ac-elementet och hela kylaren mm. mm. så jag gjorde rent på plats men jag har vissa varningar att tillägga efter diverse bekymmer och kanske nästan ett totalt haveri, (skratta ni, det är lätt att vara efterklok). Började med att lossa slanganslutningarna på båda sidorna och började sedan fundera på bästa rengöringsmetoden, luft? vatten? diesel?. Valde hetvatten för att ev. lösa upp oljeslam i kylaren och spolade denna länge och väl baklänges med varmvatten, täppte till hålet och fyllde släppte och fyllde släppte och fyllde osv. Det kom ialla fall inte ut ett enda skit och vattnet flöt utav bara den så den var det ingen skit i. Nu till min tabbe, blåste efter med tryckluft en stund tills det inte kom mer vatten och den verkade någorlunda torr, satte ihop allt. Det är nu Söndagkväll och klockan är halv tio och bilen ska rulla till jobb imorgon kl. 07.30. Vred om start nyckeln och bilen gick runt och tände till för att sedan kännas som om den satte sig (nöp). Provade igen, startmotorn går inte ens runt, provar igen och startmotorn slinter på kuggarna och det låter som f.., ja just vad jag tänker nu. Puttar ut bilhel..tet och kopplar för svärfars pickupjeep, orkar inte startmotorn så går den väl att dra igång! Bilen sladdar på grusvägen när jag släpper upp kopplingen i 2:an i 3:an i 4:an gång på gång, jag ser dödsrunan för motorn framför mig, till sist börjar den gå runt och den hostar och den flåsar. Det börjar bli dimma, nä det är inte väderomslag det är från bilens avgasrör. Bilen har ialla fall kommit igång och jag trevar i dimman efter bogserlinan. Efter tre minuter börjar dimman lätta, vattnet från intercoolern börjar ta slut. Bilen har inte tagit någon skada och går idag som den gjorde i lördags, dör när man kommer över 140. Är det någon som kan räkna ut kompressionsförhållandet i en 525tds om man öser in ca en halv dl vatten innan man startar det lär i alla fall mer än fördubblas och jag kan undra om vevstakarna pallat med mycket mer. Vad kan man då lära sig av detta, jo torka Icoolern tills den är snustorr och låt den gärna stå ett dygn, ett annat sätt är ju att koppla på turbon och inte ansluta till insuget och låta den funka som hårfön en kvart eller så men det är så dags att tänka på det nu. INTERCOOLERN ÄR REN NU! men bilen går fortfarande inte som den ska. Nu ska det först turbon renoveras och sen ska bilen in på BMW för motorjustering sen får vi se vad dom säger. Tacksam för fler tips ang. mitt grundproblem M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
Hei igjen. Jeg kan fortelle at det er ganske lett å ta ut interkooleren.Man tar av klipsene som holder radiatoren. løsner plastdekslet rundt kjøleviften 4 skruer holder viften .Så er det bare å fjerne viften løfte ut radiatoren når slangene er fjernet. Interkooleren sitter fast i radiatoren med 2 skruer.og så samme vei inn igjen.Ellers tror jeg ikke det er noen feil med turboen som skper ditt problem.Det hadde vært fint å få lånt en styringsenhet slik at du kunne prøvd denne. Lykke til Hilsen W.H |
|
|
Hej! Var sitter styrboxen? Jag vill också ha ett piratchip! Frågan om det är samma till en 524tda -91 jag tror mycket är samma på 525:an! Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.