AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.094

Den sista B7S till salu

Sida 2 av 2
När det gäller katalysatorbilarna så har dock både B7 sedan och coupe lika mycket effekt, d.v.s. 320 hk.

B7S Turbo Coupe tillverkades endast i en begränsad upplaga i 30 exemplar mellan maj och september 1982. Dessa tillverkades alltså efter att produktionen av B7 Turbo Coupe lagts ned och var således de sista turbomatade 6-seriebilarna baserade på det gamla E24-chassiet (E12-baserat). Sedan kom självklart produktionen av B7 Turbo Coupe igång igen baserad på E24/1, dock aldrig med någon B7S.
be
250
benny
535im-86
Jaha där ser man. läste någonstans för flera år sen att Alpina hadde kvar den sista dom byggde. kul att bli lite uppdaterad vad gäller dom här bilarna. då jag dregglat över dom sen jag läste om dom i någon biltidning på 80 talet !

mvh.benny
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145

Benny:

Automobil nr 1 / 87 - 13 sidor om Alpina , inkluderat testkörning av B7 Turbo Coupe och sedan.

Köpte 2 ex och har bägge kvar ! den ena håller nätt och jämt ihop medans den andra är orörd i en pärm !

Och förstås det "berömda " testet av Bröderna Taflins B7 Turbo E28 I Teknikens värld nr ? / 87 , men den tidningen har jag inte kvar , misstänker att frugan "avlägsnade" den för ett antal år sedan då hon "rensade bort" lite gamla biltidningar !
Men en vänlig B7 Turbo kamrat ordnade kopia av testet , Tack Jimpa !

Hälsningar
Ando

be
250
benny
535im-86
Tack för tidnings tipsen. Hittade flera nr med B7an här Länk

ska ringa dom i morgon och se om man kan beställa

mvh.benny
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
A.G: D va så lite så. Tidningen finns på orten. Gick även förbi en loppis i S-vall av en slump för att fördriva tiden och stötte på en gammal bilsport med test av E-12 och E-24. Skoj! Och visst finns det E-28 med ställbart i kupen, jag har den. Har även en "S"-variant på min då förra ägaren hade en turbo S vid sidan av min. Men d va inte något fel på kammen i den så han satte den i bilen jag har. killen påstod att du va tvungen att stå som ägare på en turbo S för att få köpa kammen som reservdel, vilket förmodlingen gör att d e halvknepigt att få tag på en sån kam nu.

jimpa
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hej Jimpa !

Jag kollade i mina dokument och upptäckte att B7 E12 / B7S E12 hade samma kam (264*) !
Skillnaden var den att i B7S E12 / E24 använde man sig av den "nya" större 3,5 liters M30 motorn istället för den mindre M30 3,0 som man använt sig av i "vanliga" B7 E12/E24.

De modeller som har en annan kam är B7 Turbo Coupe 4/84 - 9/89( 280*) och B7 Turbo E28 Kat (300*)

Kommer du med ner till Buchloe i sommar ?

Hälsningar
Ando

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Aha, så då snackade han bara, eller så missförstod jag.
Vi hade en sittning förra veckan angående en Tysklands-tripp, men jag sticker på nytt jobb nu till veckan, så jag törs inte bestämma nåt. Men vi e alla sugna. I såna fall tar vi en Biturbo ner, finns 2 här på byn nu. Vore en höjdare!

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.