|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan tyvärr nte svara på prisläget men räkna med att få byta torkfilter (runda burken) pga att fukt har kommit in i systemet, därefter vakuumsuga anläggningen, fyllning och läcksökning osv. Man chansar knappast med enbart fyllning, kan kosta om betydligt dyrare delar i systemet pajjar efteråt. FP |
|
|
Är det enda felet och rörbiten är relativt lätt att byta så kommer du relativt billigt undan på en firma, nåt pris kan jag inte utala mig om, men torkfilter bör gå på ca 500-800:-, tror jag gav 540:- för mitt. Torkfiltret är inte en nödvändighet att byta, men har systemet varit tomt och urfunktion länge så bör du göra det, det är alltid rekommenderat att byta torkfilter vid ingrepp i systemet. När väl allt är bytt så ska det täthetsprovas, t.ex. vackuum suger de först och ser om systemet klarar att hålla vackuum, gör det inte det så måste man även provtrycka systemet för att lokalisera läckagen. Sen går det åt ca 1550g r134a, mindre på td/tds om jag minns rätt. Så några tusingar lär du hamna på alltid //Simon |
|
| Hejsan jag skulle tro att man provtrycker först sedan vacumerar fyller, jag skulle tippa på en ca 3000:- om bmw skall göra det | |
|
Klart man vacuum kör innan man fyller, men det finns två sätt att kolla om ett system läcker, vacummprov och provtryckning, vacuumprov är bästa sättet att se snabbt om systemet läcker, då man snabbt ser om nålen börjar röra sig mot atmosfärstryck igen. //Simon |
|
| atmorsfärstryck ???????? | |
|
oki.. hmm vart kan man köpa torkburken då? förutom på bmw.. w. dom kanske har bra priser??.. & Vart i mälardalen kan man fylla billigt?? gärna svart ;) maila om ni inte vill skriva in här.. & bara för att kolla läget!.. utan gas går inte kompressorn va? ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
Skulle tro att allt finns hos de som sysslar med AC-anläggningar, antingen de bilverkstäder som har ackreditering för detta eller hos kylfirmor. Åter igen, tänk på att lite felbehandling nu kan få dyrare följder senare. Förutom riskerna med att slarva med dylika anläggningar finns en annan aspekt: Att du eller kommande bilägare blir missnöjd med bilen och så blir det oförskyllt en skitbil. Finns en del exempel på sånt här på forumet... FP |
|
|
Jag skulle aldrig ha köpt den om jag visste det jag vet idag.. kommer att få lägga massa sköna slantar på irriterade fel som skulle ha varit sjyssta... hade hellre köp några sjyssta 19" el. något liknande ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
OK, jag förstår. Tyvärr sitter en del av AC-anläggningen i utsatt läge i fronten, bl.a för att den måste ha kylning för funktionen. Sen får man inte glömma bort att även helt fungerande AC inte har evigt liv utan man får räkna med viss service, liksom med mycket annat. Bilar är sällsynt dåliga sparbössor, tyvärr, det gäller alla. Sen får man kanske prioritera, fungerande bil som rullar eller att bara sätta på t.ex snygga fälgar och sen inte köra...)) FP |
|
|
Atmosfärstryck vid normala förhållanden = ca 1.013bar, alltså tycket runt oss. Lite enklare förklarat, när man skapar ett vacuum i systemet och systemet sen inte är tätt under testet, då sugs luft in tills trycket i systemet är samma som omgivningen utanför systemet. Jag köpte mitt torkfilter m.m på Waeco, en kylfirma har 30% rabatt hos dem på bilac artiklar. Men räkna med ca 2-3tusen på en firma minst, då de brukar ta 1500:- bara för att vacumm köra och fylla ett system. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.