|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte bilen i vintras & idag tänkte jag testa AC.. men jag tycker inte det blev tillräckligt kallt!! hela AC paketet har varit utbytt & ska funka!.. men hur kan jag kolla att den funkar som den ska? det ska väl finnas nån pump som borde hoppa igång? för ac´n borde väl kyla även om det är kallt ute? | |
|
nix behöver ca +4C för att funka, testas med fördel i ett P-hus där det oftast är lite varmare... Finns många läsvärda trådar i ämnet AC ( brukar alltid får en renäsans när vårsolen börja värma på..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| aha.. då kanske problemet är löst.. | |
stefannorr |
Jag testa min en mild vinterdag genom att ställa in värmen på högsta..sen när de vart svinvarmt så ställde ja in tempen på 16 c o då blåste de på bra me kyla ett tag... |
|
De +4 ni talar om är frostvakten i evaporatorn. För att pröva gör så här. (obs E34) när det är för kallt ute. -Kör bilen riktigt varm. -Kör kupen riktigt varm -Ställ ventilationen på re-cirk -Ställ temp på kallaste -Det skall INTE blåsa kallt ut utblåsen nu (då är det fel). -Tryck in AC knappen -Nu ska kompressorn gå och det ska blåsa kallt, |
|
|
BMW_MAN> Är du helt säker på det där? Vad jag vet så startar ACn per automatik när man trycker in recirkulationsknappen. *BAWORAK* |
|
|
Finns en chans att det funkar, värms värmepaketet upp (inkl. förångare) så ökar trycket i kylsystemet och lågtrycksgivaren kan starta kompressorn för några sekunder, dock bör du kolla på kompressorn när du utför detta, så du ser att den snurrar. Men jag gissar att om allt är ok, så är trycket tillräckligt hur som helst, kolla på kompressorn under huven, och be en kompis starta ac:n i kupén med reglagen på kallaste, du kan/bör se kompressorn slå igång, åtminstone för nån sekund innan den ev. suger ner för lågt tryck och givaren slår ifrån. Det kan bero på följande: det är för kallt ute eller att det är brist på köldmedium alltså läckage. //Simon |
|
|
oki.. en dum fråga, hur ser jag att kompressorn hoppar igång? är det den första fläkten precis bakom njurarna man ska kolla på? om den nu inte hoppar igång inte ens lite kan det vara nån säkring som gått då el? För allt är bytt på ac´n för typ 1.5 år sen tycker det borde hålla längre en så |
|
| Kompressorn drivs av en rem (typ fläktrem) så kolla på hur remmen går så hittar du kompressorn. Det är inte fläkten du ska kolla på. | |
|
Många bud, här kommer mera: Det är utetempen (naturligtvis) som styr om kompressorn skall jobba, inte bara kupé och evaporatortemp. Vid +4° till 8° eller däromkring så blir det ju kallt ändå inne i bilen om man så önskar. Tempgränsen ligger vid +12° så det blir sol och/eller p-hus som gäller för test. Beroende på modell kan snurrande kompressor vara starkt missvisande, den behöver inte pumpa för att den snurrar eftersom de flesta modeller har variabel funktion och snurrar därför hela tiden. Kondensorfläkten måste inte snurra för att AC:n skall producera kyla, i synnerhet inte just efter start eller när det inte är 15-20° eller mera ute. Det är dock lite olika funktion på fleäkten på olika modeller. FP |
|
Axel |
När kompressorn går in på din bil hörs ett skarpt klick lyssna med bildörren. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Hej Folke. "Det är utetempen (naturligtvis) som styr om kompressorn skall jobba, inte bara kupé och evaporatortemp." Nu pratar du ett annat århundrade. och E39or. På E34 så är det bara evaporatortempen som styr. Det går bra att köra ACn så länge du har varmt i kupen och kör re-cirk så evaporatron håller sig ovanför +5. Så kan man inte göra på E39 där behövs P-hus. |
|
|
Måndä? Ingen utetempgivare alls då, det är kanske möjligt men ändå lite konstigt menar jag. Om inte annat så brukar AC-anläggningen inte må så bra av att köra fullt i för låga temperaturer vad jag hört. Vanlig kyl/frys som du har hemma mår inte heller bra av att jobba ute i kallförråd osv enligt branchfolk, fast jag tycker de borde funka bättre då...? FP |
|
|
Folke du har helt rätt, men e34:ans kompressor funkar inte som e39:ans, den är av den gamla on/off typen. Du har rätt angående temperatur osv, men tryck och temp går hand i hand, och när det är kallare ute så är således trycken såpass låga i systemet att de oftast inte startar alls (pga. att lågtrycksgivaren känner att trycket är för lågt). Jag har monterat klima i min egen e34 (dock lite eltjafs kvar), och jag måste erkänna att jag vet inte riktigt om den känner av tempen alls, i såfall i värmeelementet. Kylsystem kan arbeta ute i kylan, åtminstone halva systemet, de flesta skolor osv, har centralkylda system, alltså kylar, frysar (evaporatiorer, förångare) står inomhus, medan resten står utomhus, men då krävs en fläktstyrning som startar kondensorfläkten över ett visst tryck (t.ex 15bar på r404a). Annars blir trycken för låga. Slutsats, har inte e34 nån givare som helt enkelt hindrar ac:n från att starta under en viss temp, så finns det en chans att ac:n startar fast det är kallt ute, men rimligtvis så bör den inte gå mer än nån sekund //Mvh Simon |
|
|
Kan nog stämma, rätt många AC kör kompressorn helt kort även i kyla, för att motionera packboxar osv, kanske för att ge lite avfuktning också på luften. Men visst måste det sitta givare som känner utetempen, kanske indirekt genom trycket. På en del bilar används utegivaren till både tempvisning på displayen, som referens för AC och klima, för restvärme, extra kupevärmare, kompensering av laddspänning osv. FP |
|
tvåtakt |
Stå på tomgång. Kolla varvräknaren. Dra på ACn. Då brukar det synas en liten liten aning på nålen. Då drar komressorn och resten är säkert OK. |
|
Visst. Men med tanke på alla övriga synpunkter osv, varför inte känna efter om det kommer in kalluft, det är ju ändå detta som skall bli resultatet? Från att kompressorns koppling slår till (med tillhörande tomgångshöjning) tills kyld luft strömmar ut är det en som sagt del parametrar som skall stämma in. FP |
|
tvåtakt |
Då var vi ju tillbaka till problemet med att kolla ACn på vintern... Kör in i ett varmgarage och dra igång den då. Kommer det kall luft så funkar den. Kommer det rumstempererad luft, så kan man sluta sig till att den är kass på något vis. |
| Visst, men alla har inte varmgarage. Och då kan man kolla ute också även vid minus. Kör kupen varm och dra på recirk med låg temp på vreden, då ska inte den redan varma kupeluften bara snurra runt utan kylas av ACn. Och som ni säger så behöver kompressorn bara gå i korta intervaller för att nå ned till de 4-5 grader som gäller för frostvakten i evaporatorn. | |
|
Hittade felet.. ett rör var spräck nere vid kofångaren.. tydligen har den runda lådan fått sej en smäll, så all media måste vara borta.. jäkla sett av säljaren för det måste han ha vetat om! & han som skröt om en helt nyren. AC *hmm* vad har man för rätt som köpare när man upptäcker fel som säljaren borde ha vetat om men inte talat om?? nån som vet vad det kan kosta att fixa till allt?.. burken tror jag har klarat sej men man behöver väl byta rören & fylla på media.. |
|
|
~ Ingen som vet?? ** Live Fast - Die Young ** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.