|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
bara en liten tanke.. om M avdelningen fixat m70 motorn till en s70 motor är det ingen M bil! nu då till min fråga är alpina bilar "bara" en bmw?? rätta mig om jag tänker fel:=) |
|
|
Nej men en alpina är byggd för hand och av en speciell person, det är en helt annan typ av bil. Alpina snackar vi hantverksbygge, här är serieproduktion. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Dessutom så är en bil som byggs av alpina, hela bilen modifieras. ///M avdelningen har bara hottat upp motorn hos 850 CSi. Hade du tagit en 330i E46 och tryckt i en B3 motor i den så hade det inte blivit en Alpina B3 för det. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Mugge: Det du skriver stämmer inte. Fakta: 850 CSi ÄR byggd hos M och HAR lika mycket modifieringar som M5 och M3 under denna tid. De har eget M-kjolpaket inkl speglar, M-fälgar, M5:ans bromsar med M-emblem på ok och skivor, eget chassi, röda instrumentmätare m.m. Att BMW kallar den riktig M-bil kan du se i deras produkthistoria att den nästan alltid är med. Sedan att den inte har ett M i beteckningen beror säkerligen på någon marknadundersökning, annars hade de ju satt 1 där med! Visst är det serieproduktion om än i lite skala. Att 190E 2.5-16 eller 500E inte är en porsche fattar nog alla, duktigt långsökt, jämfort M:s relation med 850 CSi... Nicke |
|
|
Visst skiljer sig 850 CSi från vanliga 850i, men det är inte en M8 även om den har många karrakteristiska drag som normalt finns hos en M-bil. Att 850 CSi inte kallades för M8 berodde på att BMW hade planer på att ge ut en riktig M8 och inte p.g.a. någon marknadsundersökning. om du tar en 500E så har den av porsche fått i princip samma hjälp som 850CSi fått av //M. Starkare motor Bättre bromsar Kjolpaket Porsche emblem på bromsar (skivor har sällan emblem) Eget Chassie Det som återstår är röda mätarenålar :-) De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
hmm oki Men om nu BMW 850 Csi äe en M8:a hade inte BMW döpt den till det då???? Och varför skulle dom då ha utvecklat en BMW M8 med över 500hk? Dom byggde även en 830 3-liters sexa på 286 häst låter som att det är en m-motor där i varför inte kalla den M8 med då Mugge: Dom byggde 2 st M8:or Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
| Ägarna får väl kalla sin bil M8 om de tycker det är tufft, men det är ju i vilket fall som helst felaktigt. Det fanns ju som sagt planer på en M8, men dessa grusades. Varför skulle då helt plötsligt 850Csi bli M8? | |
|
En reflektion som fungerar: Det är många M Roadster & M Coupé ägare som kallar sina bilar för Z3. Vilket BMW aldrig har döpt dessa bilmodeller till! Men i princip så är det ju faktiskt en Z3 även om inte BMW valde att kalla dem för det =0) Z MMM Coupe |
|
|
Den mest relevanta jämförelsen "in-house" torde väl vara X5 4,6 iS?...Vet ej om det står Alpina på motorkåpan ex? Intressant diskussion annars, en annan dylik bil utanför BMW är ju Audi RS2...väldigt populärt att kalla dessa för "Audi-Porsche" i annonser od. I brist på en riktig (serieproducerad) M8 kan man ju förstå att folk vill kalla sina CSi:er för detta, låt dom göra det då - fast rätt är det ju inte! :-) Mäktig bil, hur som helst. (Fast jag skulle vilja ha råd med en B12 5,7 Coupé istället...416 hk, mmm) |
|
|
Mugge, Där ger jag dig rätt: 850 CSi är en tvätt äkta M-bil men ska varken heta eller förväxlas med den värre prototypen M8, som aldrig sattes i produktion. Jag antar att det var därför den fick hate 850 csi istället. Men att säga att csi:n bara har moddad motor är fel. Senast igår kväll njöt jag av M-märkena på bromsoken OCH på främre bromsskivorna:-) Nicke |
|
|
Csi = 2 ventils teknik M8 = 4 ventils historia Csi = M8 wannabe =) Asså ja vill ha 850 Csi hade en vanlig 850 för ett par år sen så ja e mega E31 phreak fick lära mig allt detta på "gamla" www.clube31.com förr var den sidan mycket bättre än idag en fransman vid namn Phillipe hade den men hela sidan försvann pga att dom som hostade sidan "råka" sudda precis allt och Phillipe hade ingen backup på de hela fanns komplett historik på M8 där Men som sagt hade Csi varit en M8 så hade BMW döpt den till det.. Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Bmw registrerade varumärket Bmw 850 csi redan 1986 och den första ej färdigbygda 850 som visades på Geneve salongen 1988 hette Bmw 850 csi, där C står för Coupe S för Sport och I Injection. Anledningen till att 850 csi inte heter M8 är att varumärket redan var registrerat av ett annat tyskt företag som heter Meisser och tillverkar en produkt som nasa använder sig av som just heter M8 och används för att spåra Nebula d.v.s gasmoln i rymden, processen på den tiden skulle vara allt för kostsam eftersom meisser hade fullt stöd av Nasas jurister. Då fick man tänka om och lanserade en färdig Bmw 850 på bilsalongen i frankfurt 1989 som just 850I och kunde på så sätt "spara" namnet Bmw 850 csi till bilen som byggdes i 1510 ex av BMW Motorsport och ska betraktas som en ren BMW motorsport produkt. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Intressant. Vad har du för källa till dessa uppgifter? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Amerikanen Ken Gross som skriver förträffliga böker om Bmw och Bmw's historia har intervjuat Halwart Schrader Automobil Chronic in Munich, samt och Dirk Strassel som var marknadschef i USA under denna tid i en Bok som heter Bmw automobile - History och omfattar efterkrigstiden fram till 1995. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
TACK BMW-Båstad! Både roligt och intressant att få veta detta. Din text får vi kopiera och infoga framöver så folk fattar att 850 CSi är en "renrasig" M-bil:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.