|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
såg en annons i bilsport om en 850 CSi M8 som var fyrhjuldriven och tillverkad i bara ca 1500 ex, nån som vet nåt om en sån modell Daniel | |
|
Nej, fyrhjulsdriven är den inte. Kallas det inte för fyrhjulsstyrd precis som Mitsubishi 3000 GT är? //Schnitzer |
|
|
är 850 csi fyrhjulstyrd, tillverkades det inte mer än 1500 av den bilen Daniel |
|
| vad är fyrhjulsstyrning | |
| Bakhjulen styr också när man vrider på ratten. I låga farter styr de åt motsatt håll som framhjulen, i högre farter åt samma håll. Fanns på ett antal bilmodeller på 80- och 90-talet, men har sedan dess dött ut ... jag vet då ingen modern bil som har det. | |
|
CSI är fyrhjulsstyrd men har bara med styrning av bakhjulen. DVS bakhjulen svänger åt samma håll som framhjulen. Sker nog bara i högre hastigeheter brukar så vara. |
|
| dali: Nissan Skyline GT-R har det ! R32, R33 och R34 ! | |
|
Instämmer, CSI är fyrhjulsstyrd. Men kom ihåg, bakhjulen svänger mycket, mycket lite. Vet inte om man ens märker det med ögat så bara? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Läs om 850CSi här: Länk Fantastisk bil för övrigt... /Micke |
|
|
Ja, då hade jag rätt! Varför folk säger M8 förstår jag inte. Den heter ju inte så. //Schnitzer |
|
| Schnitzer, för att 850 CSi är det närmaste en "M8" som BMW tillverkat. Jag tror de gjorde en prototyp på en M8 men det blev aldrig av att tillverka den, så en del kallar 850 CSi för M8 vilket givetvis är fel. | |
|
Ur "BMW M-Series The complete story" In the spring of 1991, the company revealed that BMW´s Motorsport division had actually got as far as building a 500 bhp M8 Supercar, manufactured in partfrom weight-saving Kevlar. The M8´s speed potentialwas estimated to be in order of 188 mph(302 kph). Motorsport pressed hard for a short production of M8´s , but their enthusiasm was overruled by BMW´s research and development director Wolfgang Reitzle who said " we´re just not interested in putting our name to cars like these any more" Vilken missbedömmning av marknaden ! Tänk om BMW hade byggt ca 500 st av M8´n , vilken raritet det varit idag ! Ando |
|
|
Rätt, men samtidigt är d lika mycket M-bil som M3 o M5: Byggd av M, och har allt som de vanligare m-bilarna har jämfört med deras syskom utam M-emblem. Till och med röda mätare på instrumentering... Men några M-emblem ville man inte har på bilen förutom på motorn. Mycket konstigt att de inte kallade den M 850 CSi ?... Nicke |
|
|
Har hört att det står BMW M8 på CSI:erna i regbeviset, stämmer det? Apropå bilar som styr på fyra hjul gör mammas Saab 9-3 SS det. Kallas på Saabspråk för ReAx. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Men det är väl "bara" tvåventils-toppar även på 850 CSi? Det var väl därför den inte var någon riktig M-bil? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Kan inte tro att en M-bil skulle behöva 4-ventils topp för att bli en M? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Rätt. Det står M8/E i regbeviset. Kom inte riktigt ihåg varför M valde 2-ventilsteknik, men har för mig att d var för att den var effektiv och samtidigt enkel. Å visst, kraft finns det gott om, samt (förhoppningsvis) mindre som kan krångla. Nicke |
|
|
Var/Är det inte trångt under huven? Jag har för mig att detta var förklaringen i någon tidning (Automobil/Tekn Värld) när det begav sig. Rätt eller fel... "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Att kalla CSI för M8 är heeeelt fel M8:an tillverkades i 2 exemplar 1 står på BMW och den andra har Bridgestone som testbil till sina däck om jag inte minns helt fel Den var klar för produktion men las ner i sista sekund Men motorn blev det tillverkning av och sitter i McLaren F1 Och den är av 4-ventils teknik Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Schnitzer: Kolla här då: Länk Varför pränta in ett M-märke på motorn om det inte är en M? Jag är bara nyfiken. |
|
M8 tillverkades i ett exemplar som jag känner till och den bilen står parkerad på Mobile Tradition och har 500 hk. Att det finns en ///M logga på S70 motorn (motorn i 850 CSi) beror på att BMW:s ///M avdelning var med och byggde om M70 motorn (motorn i 850i) för få ut lite mer kräm ur den. Det betyder inte att 850 CSi för den sakens skull är en ///M bil. Porsche var t.ex. med och byggde 190E 2.3-16v, det betyder inte att en 190E 2.3-16v är en Porsche för det. samma sak här. 850 CSi har en S70 motor som är upphottad version av M70. Det är ///M avdelningen som har hottat upp M70 till S70, därav ///M loggan. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.