AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.780

importera fälgar från tyskland

Sida 2 av 3
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
simon_en,

Köper du varor i ett land som INTE är ett EU-land skall du betala moms och i de flesta fall även tull i Sverige.
Jag vet johann. Det säger inte emot det jag skriver. Återkommer som sagt.

Simon
jo
37
jojon80
525i -93
518 -90
528 touring -98
Så här är det: Eftersom vi köper grejer från tyskland så lägger vi oss på deras moms. dvs 12% om jag minns rätt...

Jag har handlat en del grejer från tyskland förut. (dock inte fälgar) men har svårt att tro att annorlunda regler skulle gälla där..

Jag är ganska säker...
/j
Grejen med EU var väl bl.a. att man kan handla fritt och inte behöva bekymra sig om moms/tull osv.
Hoppas nu bara att priserna "harmoniseras", har en känsla av att handlarna här i svedala fortfarande skinnar oss en hel del.

FP
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Det är väldigt många i södra Sverige som åker över och handlar i Tyskland. Inköpta varor för privat bruk brukar man inte behöva betala svensk moms för om man betalt moms i Tyskland. Gäller ju inte alkoholhaltiga drycker fullt ut.
Intressant läsning på tullverkets hemsida. /RS2

Länk

Vad ska du betala vid importen?

Varor som beställs från ett land utanför EU räknas som privatimport och ska förtullas.

Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0% och 20%. Momsen är 25% (livsmedel 12%, böcker och tidskrifter 6%). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras. Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

Vad gäller vid handel inom EU?

Varor som beställs från ett EU-land räknas som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tullavgift och Posten tar inte ut någon speditionsavgift.

Vid handel inom EU råder fri rörlighet av varor och tjänster. Varor som kommer från ett annat EU-land är, med vissa undantag, befriade från alla tullformaliteter. Reglerna för hur och var du ska betala mervärdesskatt informerar Skattemyndighetens om, www.rsv.se. Handel inom EU ligger inte inom Tullverkets ansvarsområde.

Undantaget från den fria rörligheten inom EU gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner t.ex. vapen, tobak, alkohol och narkotika samt bilar och andra fordon.

Ett annat undantagsfall som är viktigt att tänka på är att företag inom EU, som säljer varor till Sverige för mer än 320 000 svenska kronor per år, automatiskt blir momspliktiga i Sverige. Detta drabbar dig som kund om varan i ursprungslandet är belagd med moms som är lägre än den svenska skattesatsen.

(Det senare gäller alltså de flesta e-handelsföretagen!!)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är inte helt säker på min sak, men har bestämt för mig att det är enligt följande:

Vid köp av varor från annat EU-land, skall moms betalas i köparens land om säljaren är momsregistrerad i sitt land.

Detta bör i praktiken fungera så, att ni får betala svensk moms (kallas inte det införselmoms?) om ni beställer hem grejerna per post, alltså att de BETALAS I SVERIGE. Däremot, om ni åker ner till Tyskland och köper grejerna, då får ni betala den tyska momsen.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Det är precis så som Alecci säger som jag tror att det är. Det bekräftas av utdraget ifrån tullverkets hemsida med.

Simon
Alecci och Simon_En läs och förstå vad ni läser!!

RS2 har alldeles rätt!!

Moms betalas av den som är MOMSREDOVISNINGS SKYLDIG (dvs vanligen företagare), som PRIVATPERSON betalar du moms i det landet varan inköps (vanligen av en MOMSREDOVISNINGS SKYLDIG FIRMA) undantag se vidare i RS2s inlägg

.
Gör så här. Åk till Tyskland själva och handla och betala moms på plats. Tyska firmor är inte så intresserade att skicka till privatkunder i Sverige p.g.a. den undantagsregel på 320.000.- som gäller vid försäljning till privatpersoner. Det går att komma runt om en privatperson köper delarna och skickar till dig. Har du ett momsregistrerat företag kan du beställa direkt utan problem med moms. Undantagsregeln gäller inte då.
ch
212
chris
330 coupé -02
Jag skall köpa fälgar i Tyskland funderar på att be att få dom momsfritt för att betala momsen i sverige(läs skita i momsen) vem kan kolla upp det???
Då får du bevisa att du har ett företag och kan visa upp typ F-skattebevis och motsvarande dokument.
Betänk att säljande företaget skall ha tillbaka sin redan inbetalda moms från tillverkaren, funkar väl precis som här kan tänkas. Bara att kolla på lite företag på nätet som säljer "utomlands".
Tror inte de är så intresserade om de inte får de dokument som styrker detta.

FP
Håller med Folke här.. du skapar nog bara mer besvär för dig själv istället för att spara nån sur 1000-lapp
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag vill också köpa fälgar från tyskland men fattar ingenting när det gäller tyska eller import..
Se på denna sida..
www.brock.de

"See you at the Rödljus"
ch
212
chris
330 coupé -02
Jävligt uppfattat!

Tack folke och Gasar-Magnus.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
simon_en & Alecci, Moms regleran är som Gasar-Magnus,Folke & Cartman säger (inom EU), det som är lite konstig är tex om du tar en bil från USA. Då åker du på att betala massa roliga avgifter(tull,moms etc), även om bilen inte är NY.

trösten kan väl vara att "det är ballt att betala skatt" .... *NOT*
Varför en bil från USA med minst 33% avgifter på priset när det finns BMW och allt mellan jänkare och riskokare inom EU utan avgifter?

Jörgen,

ok så är det då. Jag var inne på rsv.se och försökte att kolla upp reglerna....jag kunde inte läsa ut det....det enda exemplet är att man åker till ett annat land och inhandlar något att man betalar det landets moms. Det är helt klart.
Däremot vet jag att det var problem för amazon.co.uk när det exportera böcker från UK till Sverige....inom EU numera är det så att de betalar svensk moms....är inte 100% på detta men det är den situationen som fått mig att tvivla på att man betalar landet man importerar ifråns moms när man handlar på postorder...men men....har du någon länk till de exakta reglerna? Vore intressant!

Simon
Vitsen med EU är ju fri handel. Momsen erläggs till det land man handlar ifrån. Momsen är normalt inräknad i priset, precis som här. Endast företag har intresse av att dra av moms, och kan göra så vid uppvisande av div. dokument.
Inga bekymmer för privatpersoner, handla på bara där det är billigast.

FP
ka
37
karve
325i -06
Ringde skattemyndighetens moms information, privat personerna betalar moms i det land innom EU där man köper varorna oavsett om det är direktköp eller postorder. Det gäller i allafall för bildelar och tillbehör, kan finnas andra regler för andra varor.

/Kari.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.