|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på jakt efter en uppsättning feta 17" till min 525:a. Har kikat runt lite, och gummihuset verkar vara billigast. Tanken slog mig att kanske importera fälgarna från tyskland. Garanterat halva priset, men sen tillkommer frakten förståss, men har svårt att tro att den går på så mycket. Jag skickade efter akvarietillbehör (vikt ca 40 kilo... frakt från tyskland 200:- sek.) Nån som skickat efter från tyskland? Erfarenheter, Finns det nån bra sida man kan kika på? mvh johan jonsson | |
|
Jag skulle kunna tänka mig att köpa samtidigt så kan vi dela på frakten om du är intresserad. Allt beror naturligtvis på var du skall beställa mm. Jag bor i Västra Götaland. roadZter |
|
|
www.reifen.com Säljer Fälgar och däck även komplett. |
|
|
Jag kikade på "reifen.com" och man blir nästan upprörd över hur hög moms vi har på våra svenska varor. Man får en fin 17" exkl. däck för ungefär 4-500:-sek! Snacka om prisskillnad. jag ska maila dem och fråga vad frakten går på till Sverige, och om de överhuvudtaget skickar utomlands. Men betalar man förskott med t ex visa borde det inte vara några problem. /johan |
|
|
De där blev jag sugen att haka på på... =) Ingen från skåne kanske kristianstad som kan tänka sig att slå sina påsar ihop me mig & göra ett klipp nu till våren ? Me Be M3 Wannabe! =) |
|
Jompa E |
Ja de klart man vill ha nya fälgar på bilen. Blir lagom till våren! /Jompa E36 cab |
|
Jag kan som sagt tänka mig att vara med, men fälgarna på www.reifen.com var ju hur tråkiga som helst... =( roadZter |
|
| Glöm inte att det är svensk moms och inte tysk som skall betalas vid import... | |
|
bjoerck, Varför skall man betala sv-moms? EU-vettu! |
|
| Om man gör konsumentköp och betalar moms i tyskland behöver man inte betala moms i sverige. | |
Jompa |
Jag har funderat på att åka ner till Tyskland till våren för att inhandla fälgar och skulle väll inte ha några problem med att ta med mig ett par extra. Om man då delar på bränslekostnaden för resan så kommer man ju ner på ganska humana "fraktpriser". Skulle det finnas intresse för detta? OBS! Inget är bestämt ännu men det är ju bra att veta om det finns intresse. |
ErikNilsson |
En fråga: Är fälgar verkligen så mycket billigare i Tyskland? Tittar man på ett par snygga fälgar i ex Rieger katalogen så är de inte billiga direkt. Någon som har länkar till några bra fälgsidor där man kan se priser och modeller kanske? /Erik |
|
Orginaldelar såsom fälgpaket mm är mellan 20-30% billigare i Tyskland än i Sverige. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
325Ci |
Va dom priseran d-mark på den webb-sidan?? jävligt bra priser i så fall.. sugen på att åka dit o köpa.. =) |
|
På reifen.com verkar det väl mest vara euro som gäller. Inte rikitgt lika billigt som D-mark... /Micke |
|
| Med risk för att framstå som en Besserwisser: D-mark existerar inte längre ;) | |
|
Svensk moms betalas på varor inköpta från ett annat land om de är nya.... så om man beställer en ny vara från ett annat EUland på postorder betalas inte det landets skatter utan skatter i det landet som den NYA varan importeras till konstigare än så är det inte. Simon |
|
|
Är det verkligen så Simon? Som privatperson kan du betala momsen i det landet du köper varan vad jag vet. Till mina Engelska veteraner har jag köpt varor från England många gånger och alltid betalt den Engelska momsen som är betydligt lägre än den Svenska. Prylarna har sänts med flygfrakt och leverats vid dörren. Betalning via kontokort. Om du däremot som firma importerar och säljer varor är det som du säger, dvs att du handlar utan moms och säljer med Svensk moms. /Mats |
|
|
För varor inköpta i ett annat land betalas moms i det landet varan köpts. Fordon och andra transportmedel såsom flygplan är undantag från den regeln och momsen skall betalas i det land varan imorteras till. Man kan ju undra varför för det gynnar ju knappast frihandeln. :( |
|
|
Jag har oxå köpt bildelar från England med Visakort, utan att ett öre har slagits på här hemma i Sverige. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ska kolla upp detta så att jag till 100% kan säga att det är som jag säger. Mats vad jag vet så ska det landets moms betalas om du befinner dig i det landet (förutsatt att det landet är medlem inom EU). Beställs varan däremot från ett land till ett annat ska moms betals i det land köparen finns har jag lärt mig. Men som sagt ska dubbelkolla detta. Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.