AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.035

Min taklucka läcker som bara den...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Min dubbla taklucka på bilen läcker som fasen i vänster framkant när jag tex. tvättar den. Jag har rengjort alla dräneringskanaler och trodde i och med det att allt var fridens, men tji fick jag. Det rinner rakt ner i förar stolen (INTE BRA!!!). Den "listen" som sitter runt luckorna är ju ingen vattentätnings list, så det innerbär att det är något under själva luckorna som inte klaffar... Några förslag på vad det kan bero på?
Danne

- H U M A N R A G E -
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
kolla så att du inte tryckt lös någon dräneringsslang när du rengjorde dom. Då läker det nog in genom innertaket i stället för ut nere vid trösklarna.
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej, Dandelue! öppna luckorna och häll ner vatten vid "avloppen"då lär du få reda på varför det läcker innanför,verkar som att det är stopp någonstans...

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
9/7-05 Ullevi
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
På min så läckte det när det töade ute och kanalerna fortfarande va frysta, du kanske har samma problem?

Min: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
halvgute-
Det var inte mer än ett par veckor sen jag kollade dräneringen, däremot tänkte jag inte på att det kanske har frusit i kanalerna som Erik G sa, eftersom jag tvättar bilen rätt flitigt.

Är det någon som vet om det är ett helvete att byta vajrarna till luckorna? Tycker att min kärvar lite mycket även efter lucksmörjningen.

Danne

- H U M A N R A G E -
Är nog inte helt enkelt med tanke på antalet småpryttlar ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Hej!
Lånar samma tråd pga jag har samma problkem med min kärra. Är det verkligen så att de lister som si´tter runt luckan och i bakkant av den bakre luckan inte är tätnings lister för att slippa få in vatten i cupén? Hur fukar det då är det tänkt att dräneringarna skall kunna ta hand om det vatten som kommer igenom vid regn eller tvätt? Nu är det som så att min lucka läcakte när jag tvättade bilen igår eftermiddag men den har inte läckt in något vatten under regnväder.
Vad finns det man kan göra ( hur skall man gå tillväga för att göra rent dräneringarna?) ev. kan det hjälpa att byta listerna ändå?

/Ian
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
HEJ KÖP GLYCERIN DET FUNKAR JÄTTE FINT PÅ GUMMILISTER Å TÄTNINGAR

biimer
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Glycerin? Var kan man köpa det? Menar du list stif kankse?

/Ian
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
firmor som tillverkar manometrar t ex

manometerfabriken

biimer
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det finns väl en tätningslist som ser ut som om den var av sammet runt själva luckan en mjuk lite rund,?

biimer
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jo det finns en list där men som sagt så var det någon tidigare i tråden som skrev att den listen inte är tänkt att hålla tätt från vatten . Efter ha läst det blev jag lite konfunderad och undrar om jag har tänkt helt fel an g listen och vatten.

/Ian
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
gummilisten torkar med åren & blir hård å tappar sin tätande funktion glycerinet mjukgör gummit igen så att den återtar lite av sin forna spänst.så testa med detta. jag har smort in mina gummilister på alla mina bilar med taklucka så dessa har hållit sig mjuka å fina & dels så blir den vattenavisande.
detta funkar på alla gummilister motverkar dels fastfrysning.
jag tror att listen är tänkt att hålla till 100%

hoppas att det funkar för dig.
hej!

biimer
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Listen ni pratar om är det som små "fjun" på. Den är ju inte helt slät... Menar ni att den ska täta ändå?
Danne

- H U M A N R A G E -
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja den ska täta mot luckan den är klädd med (typ ) sammet

smörj in den å så är det klart.

biimer
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
ok... tackar!

- H U M A N R A G E -
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Hej!

Tänkte bara säga att GLYCERIN finns att köpa på apotek
Ska oxså prova

Tack för tipset
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Är det samma GLYCERIN som man använder till luckorna då?

Tack för ordet,
DANNE
Min bil: Länk
Får sålla mig till skara med problem med t-luckan och vattenläckage, tyvärr. Jag försöker att bilda mig en uppfattning om alternativa felsökningsåtgärder men blir inte riktigt klok på alla svaren.

Eftersom bilen är riktigt nyköpt och jag inte har hunnit forska i alla små egenheter så ställer jag kanske ett par dumma frågor härnäst. Jag gjorde misstaget att ha på kupévärmaren för nån veckan sedan då det snöande vid ca -3, 4c och det gjorde att jag fick in vatten i bilen. Hela förarstolen var plaskvåt och sedemera även jag eftersom jag inte såg fukten (det var mörkt då jag satte mig i bilen). Läckaget sker från (då man sitter vid förarstolen och kollar rakt fram, som när man ska köra) vänster framkant på luckan. Så till frågorna.

1: Den omtalande listen som sitter runt luckan borde den rimligen inte ha nån tätningsfunktion. Man borde kunna anta att det inte bara har vindtätande syfte med en list. Logiskt sett borde denna gummilist med åren bli hårdare tack vare värme/kyla (vinter/sommarklimat och temp skillnaderna). Hård list brukar (som ska vara mjuk) brukar i allmänhet tappa sin funktion allteftersom. Fungerar verkligen detta med glycerin och få det tätt sen listen mjukats upp(låter som tyckonlösning haha)?

2: Om ovan trick inte fungerar, vad är nästa steg? Försöka blåsa ur avrinningskanalerna? Antar att det ska sitta en sådan vid luckans alla fyra hörn eller? Var fäster dräneringslangarna då? Som sagt, jag rätt novis om bilens olika tekniska lösningar så svar välkomnas från dom som vet bättre.

3. Om ovan nämnda saker är gjorde och den fortfarnade läcker, vad är nästa steg? Riva innertaket och lösa det vid ett omfattande jobb? Frågan ställs mot bakrund av att jag så sent som idag fick höra att det "var bara att riva innertaket" från en person som gjorde ett antagande utifrån min beskrivning på problemet. Låter hemskt jobbigt att riva hela innertaket för ett egentligen pissfel (som förvisso måste åtgärds).

Avslutningsvis är det väl nånting allvarligt fel om man inte ska kunna ha på kupévärmare oavsett om det snöar eller inte, eller om det är minus eller plusgrader. Tackluckan ska hålla tätt oavsett vilket. Sådär, nu hoppas jag på en strid ström av vettiga och begripliga svar.

Tack på förhand.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Det lättaste sättet att se om dina dräneringar är igensatta är att öppna upp luckan och försöktigt hälla i vatten i dem det ska rinna rak igenom. Jag tog en dest. vatten flaska (moddelen man använde i skolan s kemi) och sprutade in vatten i dräneringen. det verkar som om att jag råkade ut för att ha dålig dränering på vä sida. Jag har som åtgräd blåst ur dräneringen med tryckluft och sen testat igen med mkt bättre resultat. har där emot inte vågat testa den borstlösa automat tvätten än.

/Ian
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Problemet uppkommer när det är kallt och snö på taket kupevärmaren står på för länge vattnet hinner frysa till is innan det runnit hela vägen genom slangen..jag har råkat ut för detta några ggr med plaskblöt förarstol..jag tejpar igen min lucka på vintern sedan 8 år tillbaka nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.