AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.834

Rost under motorhuv på E46 - Är alla BMW-verkstäder lika generösa med garantin?

Sida 2 av 3
3D pinball: Nej, men det underlättar. Importbilar är inte något hinder det heller. Rudvi kan dock vara känslig angående serviceboken vet jag :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Har bytt på både min nuvarande och den förra på garanti, de kastade en blick på det och nån vecka senare satt det både ny huv och ny baklucka på bilen. Skruva loss handtaget bak och kolla, det är en fin rostfälla.
Hej Hopp... Nu påmindes jag också, jag tycker jag har inom tanklocket på E39'an nåt som börjar likna rostbubblor. Ska det gå på garantin? Ni som har E39 vet att bensinlocket är fel designat, eftersom vatten samlas där.

Och hur är det om jag nånstans hittar rost på bilen ska BMW ersätta det då? Hur lång är E39 rostskyddsgaranti? Min äe en -99.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

6 år är det i Sverige. Tanklocket på e39 verkar vara en klassiker ja. Tror Hasso löste det på sin med något dränneringshål.
Men jag kan minnas fel.

Länk
OK, då börjar min vara på gränsen, vilken datum går BMW erfter registreringsdatum eller tilverkningsdatum?

Länk

bayrischemotor: De går efter uttagningsdatum, dvs den dag som den rullades ut som "ny" till kund. Min bil verkar ha varit ngn slags utställnings/lagerbil men uttagen/såld ett par månader efter första registreringsdatum. Garantierna gällde fr o m försäljningsdatumet då den såldes som "ny". Denna uppgift enl. BMW.
BMW är mycket hårda vad gäller rostskyddsgarantin. Är det ex en månad för sent är det kört. Det har jag själv erfarenhet av :-(
Jag hade kollat karossen minutiöst om du har garanti kvar och rapporterat alla ev rostangrepp och fått dem utbytta.

Som parantes var jag inne på Förenade Bil i Malmö i helgen för att kika på två E39 kombi de hade inne. Den ena (00) var rejält angripen av rost på bakluckans insida
Alla garantier startar när bilen inregistreras och tas i bruk av köparen. Dvs "försäljnings" datumet i Serviceboken gäller.

Länk
OK, tack! Då borde jag ha en liten tid kvar på mig, det betyder att jag ska tvätta och kolla.

Ska jag rapportera detta till BMW eller till BMW återförsäljaren? Är detta en jobbig tidskrävande process?

Länk

Om de har samma förfarande som i sverige så åker du in till närmaste återförsäljare där du visar galvsläppet och det fotograferas. De gör en förfrågan till huvudkontoret och du kontaktas inom någon dag med svar samt bokning av tid.

Iregel så tar det max 2 veckor innan du får en tid där karossdelen byts ut och lackeras kostnadsfritt.

Länk
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Jag visade upp min bil för BMW igår och lovades besked om två-tre dagar. Utbyte verkade kunna ske efter ungefär en månad, mitten av april.
Givetvis är tiden innan karossdelen byts ut beroende på hur mycket lack/plåt verkstaden har att göra.

Länk
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag hämtade ut min 320 i september -04 och jag har redan fått 4 st rostbubblor på bakluckan.
Detta är skandal, bilen är ju bra 7 månader gammal.
Jag som trodde att rostskyddet hade blivigt bättre iomed införandet av12 års rostskyddsgaranti.

Är det någon mer som har råkat ut för detta på så pass ny bil?

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Verkar som om jag får gå över bilen med lupp nästa vecka.
Hoppas att jag inte hittar något.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg har en 2003 modell (11.02) E46 318d Touring og den har allerede rustbobler ved vinduslisten mot midtstolpen ved fremdørene...på begge sider. Dette er helt klart ikke god kvalitet og BMW bør ha en god forklaring :(

Länk

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Bmwe9: De där är lösa paneler på sedan/touring. Åk in o få nya.
De är alltså inte en del av dörren utan en påtryckt bit plåt bara.

Länk
andha45
Konstigt att de inte lär sig. I stort sett hela Mercedes vinst för 2004 gick åt för att bekosta rostskador på några modeller (210, 202). Hittar inte den exakta summan men det var 2-siffrigt antal miljarder... inte minst Audi o Volvo visar att det går att bygga bilar som nästan inte rostar.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Wendtan...takk for info :)
Observerte via realoem.com delen som bekrefter Wendtans kommentar (del nr. 7). Länk

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Jag fick idag besked från BMW angående min motorhuv; det blir en garantiåtgärd med utbyte av huv om ca två veckor. Har fått ett mycket bra bemötande av Hackefors Bil som hanterat ärendet.
Lundqvisten
Se till att BMW hackefors lämnar in huven för lack hos någon seriös lackare i LKPG. Rejmes (Leffe)samt janne hos lackverkstan håller nog högst klass på sina lackarbeten...
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.