AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.835

Rost under motorhuv på E46 - Är alla BMW-verkstäder lika generösa med garantin?

Sida 1 av 3
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Jag har precis köpt en 320i Touring -01 (levererad ny 2000-12) som med andra ord har rostskyddsgaranti kvar. Upptäckte idag att huvens undersida har rostbubblor i framkant. Har sett här på Autopower att BMW är generösa med att byta ut karossdelar på rostskyddsgarantin (även utan genomrostning) och hoppas naturligtvis på en ny huv.

Vilka är era erfarenheter? Är alla BMW-verkstäder lika generösa? Jag pendlar mellan Stockholm och Linköping och har därmed ganska många verkstäder att välja mellan. Någon som har erfarenhet av Hackefors bil i Linköping vad gäller detta problem?
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Inget o snacka om det får dom byta. Bmw är duktiga på o rosta nuförtiden. Har själv rost på bakdörren på min E46 -00. Det ska dom fixa har dom sagt. Konstigt att det är så dålig kvalite nuförtiden.
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Jag hoppas verkligen att de gör det. Det är illa att en sk premiumbil som BMW rostar så snabbt. Tråkigt att upptäcka en sådan sak första dagen med "nya" bilen.

Lustigt i sammanhanget är att jag i dealen med den icke auktoriserade handlaren som jag köpte bilen av kom överens om att bilen skulle in på en Inspektion II på BMW i Borås före leverans vilket också skett. Rimligen borde de ha upptäckt rosten under servicen...
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Min hade vart inne på Inspektion II den med 200mil innan jag köpte den. Men inte hade Bmw upptäckt nått. Men jag har nada förtroende för Bmw. Jag går till Wölkes här i Gbg.
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Trodde att det ingick i Inspektion II att leta rost... Tydligen vill det till att själv sköta den delen av servicen...

Jag kommer att åka till Hackefors bil i Linköping nu på måndag. Återkommer på forumet med hur de hanterar det hela. Har hört att de är bra att ha att göra med.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Ja återkomm o säg hur det gick. LYCKA TILL.
Lundqvisten
Hackefors bil? är det de som har en verkmästare som är tonåring?
jag var där vid en tillfällig genomresa med motorstopp, under tiden jag väntade i verkstaden, så lade jag märke till att de ej använder skärmskydd, samt ej heller plastöverdrag till stolarna. Det vart både skitigt och repigt. (dålig stil)
Or
19
Orri
320 Touring -01
Bytte min huv i Jönköping, men det verkade inte vara nåt problem att göra det nån annan stans heller (kollade även på Ivars bil i Sollefteå där jag köpte bilen just innan jag flyttade till Jönköping) Dock blev jag lite besviken på Jacobssons i Jkpg som lyckades repa min nya huv medan de lagrade den... De monterade den sedan glatt utan att säga nåt. Det var inte nåt snack, men krångligt för mig att åka till lackverkstaden och fixa eländet. Det blev dessvärre inte helt perfekt men nån stans rinner orken att klaga och bråka ut tyvärr.

Köpte en begagnad 316 touring på Hackefors för några år sedan. Den levererades med papper på att allt var ok. Då en bussning i bakvagnen pajade första veckan hittade jag som en bonus att ena bakfjädern var avrostad... Man undrar ju då hur noga de kollatr allt? Om jag inte hittat felet misstänker jag ju att de glatt låtit mig avhjälpa felet vid nästa service...
jp
464
jpn
523im -99
hej! i "vanliga" fall så hittar dom rosten under Inspektion II, dokumenterar det och så bokar dom in kunden senare så att kunden får en ny huv helt enkelt! och rosten i huvarna är mer eller mindre "standard" på e46 tyvärr!

B-M-W
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Tack för svaren! Tolkar era erfarenheter som att det borde lösa sig med en ny huv samt att man inte kan förutsätta att BMW hittar "alla" fel vid service.

I allt annat är första dagen med nya bilen till belåtenhet. Den är ju snygg, komfortabel och har ett riktigt schysst motorljud jämfört med den Peugot jag kört hittills. Och ingenting skramlar, något man är van vid som tidigare ägare till fransk bil... ;-)
ja
44
jajje
BMW 135iCab ´13
BMW X1 2.0xd-14
BMW funduro -98 MC
detta med rost kräver sin förklaring som jag uppfattat det hela
så kan det uppkomma isamband vid tillverkningen eftersom många plåt delar skall vara galvaniserade och det vid hopsättning av t.ex dörrar görs vissa misstag, (har själv fått byta
en bak dörr,givetvis helt utan snack elle kostnad.)
Var glad att du inta har en Ford ( hemska ord ) focus och eller
mondeo där byts ALLA dörrar på dessa bilar i hela EU där kan snacka om miss i tillverknigen
BMW forever
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har inte kollat om min bil är rostfri under huven. Är det vanliga bubblor i lacken man ska titta efter eller har rosten annat utseende?

//Player
to
16
tobki93
320iA Touring -01
På min bil upptäckte jag rost i form av att lacken helt enkelt släppt i huvens undre framkant vid strålkastarna. Kolla noga eftersom bubblor nog kan vara lite svåra att upptäcka i skarvarna.

Har nu varit på BMW med min bil. Kommer att få besked om åtgärd om någon dag eller så. De fotograferade rosten för att skicka till BMW centralt.
re
41
replica
328ci -00
Jag har rost precis på samma ställe (bubblor), men innan jag lämnar in den ska jag passa på att undersöka resten av bilen...
Skruva av listen på bagagen på tidiga e46or. Där fanns det galvsläpp på min e46 328 iaf.

Under huven ovanför vänster strålkastare verkar mer eller mindre alla e46or få galvsläpp förr eller senare.
Min 330 hade antydan till detta redan vid köp 1850 dokumenterade mil. Man får väl börja vaxa därunder :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror tyvärr inte att vaxning hjälper eftersom problemet kommer från insidan...
Möjligen kan en ordentlig och grundlig vaxbehandling i hålrummen hjälpa, men inte ens det är säkert. :o/

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Hehe, sant. Men man kan ju göra allt man kan...

Min lösning på problemet blir nog att köpa m3e46 faktiskt :)

Länk
Lundqvisten
Kan även vara av värde att veta att samtliga nya BMW m,fl lackas med "Vattenfärg" samt att rostskyddet av idag består endast av ett par få liter till HELA bilen. Detta tillskillnad mot t ex bilarna från slutet 80 talet, som sprutades med ca 25 liter rostskydd.
Titta bara på en gammal E30 Det gick ej att hitta någon rost förrän efter minst 10 år. Lite skillnad mot dagens modera VRAK.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, tyvärr finns det nog en viss övertro på galvning...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
De doppar hela karossen i galv, men tyvärr verkar ju den inte hålla måttet. Varmgalvning är väl en bättre process om jag förstått det hela rätt.

Länk
Är de stenhårda med att bilen är servad på auktoriserade verkstäder vid utnyttjande av rostskyddsgarantin?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.