|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
David_85 |
Hej alla BMW entusiaster! Tänkte köpa mig en rolig sommarbil...vet inte om jag ska köpa en 318is eller en 325i (E36). Är det nån som har lite mer erfarenhet gällande dessa två modeller? Är det stor skillnad prestanda mässigt mellan dessa två modeller? Vilken ska jag välja!? */David/* |
|
Det är STOR skillnad i prestanda. Har du råd med 325i, tveka inte! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Det är ljusår i skillnad. | |
| 325:an så klart, varför köpa en bmw utan en rak sexa?? | |
| Kan bara instämma, kör på 325 (helst Coupé) ;-) | |
|
Det är stor skillnad i prestanda. 318is är pigg. 325i är snabb. Är du ute efter en snabb bil med sång från en sexa köp 325i. Är du ute efter en vettig, prisvärd bil köp 318is. Gör lite reklam för modellen med vad Total BMW Magazine tycker: Länk Lycka till MVH |
|
parolof |
Håller med Crisse, 318is är en härlig bil. Jag var på jakt efter en Coupé och brydde mej mer om att hitta rätt exemplar än att fixera på en 6'a. Så valet står väl egentligen mellan att ha 6 eller inte;-) Tycker ljudet i 318is är härligt för att vara en 4'a |
|
Tycker självklart att du ska ha en 325 ! Helst en limo ;) Fyra cylindrar är två för lite ! - ljudet och och farten är helt underbara ! |
|
David_85 |
Hmm...d verkar som om dom flesta förredrar 325:an men det är väl inte så konstigt för om man bortser från priset så är det mer kraft i en sån...så jag tror nog att jag kommer att satsa på en sån iaf...tack för alla inlägg... */David/* |
|
Lätt en 325! Spelar ingen roll om det är coupé eller limo, går ju ungeför lika. Faktum är att coupén ska vara aningen slöare (minimalt). Har själv haft 2 stycken 325:or. Helt genombra bil. Har även haft en 318i. Skillnaden mellan en sexa och fyra är grymt stor. I pris så skiljer det sig inte så värst mycket, det som skiljer dem åt är ekonomin att hålla dem i drift, inte inköpspriset. Men när du ska köpa en 325:a, akta dig för! Det finns många många ex som är slutkörda, så förhasta dig inte. Ta god tid på dig och köp det dyker upp något fint. Utbudet av 325:or är minst sagt stort så en och annan pärla finns där väl på marknaden. Ett tips är att köpa >1993, med tanke på vanosen som ger lite lägre bränsleförbrukning och så. Men värst stor skillnad blir det dock inte om man har tung högerfot... |
|
| Köp något lite extra...en 328 istället. Inte lika vanliga som 325 och lite bättre prestanda. | |
|
Ja, om ekonomin tillåter det så är det ju självklart en 328 du ska ha. Mycket bättre bottenvrid i den maskinen. En 325 är ganska så död fram till 3500 varv då får den sitt drag, men en 328 har kraft i hela registret. Jag skulle själv inte ha köpt en 325:a igen, jag skulle gått på en 328. Mycker bättre maskin i alla avseenden faktiskt. |
|
|
Har hört av flera källor att toppen är lite känslig på 318iS...så det är bra att ta reda på ev. renoveringar, byten osv. innan man köper. Vad vet jag!!?? Men prestandamässigt? 325 helt klart! |
|
|
Toppen på en sexa är alltid känsligare än på en en fyra. BMW:s sexor är ju raka, motorer med en rak sexa har ju även ett rakt topplock och i BMW:s fall så är toppen tillverkad av aluminum. En rak och lång topp i aluminium legering är känslig. Att topplockspackningen spricker är inget ovanligt alls, i värsta fall så blir följderna att toppen blir skev. Min förra 325:as topplocks packning rök på 4 olika ställen, men toppen klarade sig dock. Mischa Danko |
|
| De första tillverkade M42:orna hade problem med toppen. Alltså absolut inget man behöver oroa sig för på en E36. | |
|
Men hur pass vanligt är de att topppackningen spricker,eller nåt annat strul med toppen? Låter på vissa här som man nästan får räkna med de om man äger en e36...med sexa då. |
|
|
På de allra första M42:orna (tillverkade -89 eller tidigt -90) så var det väldigt vanligt att de gick vid ungefär 12.000 mil av någon anledning. På M42:orna efteråt är det nog ungefär lika ovanligt som på vilken annan mycket driftsäker bil som helst. På sexorna (M50/M52) kan jag inte tänka mig att det är vanligare än att det har hänt på ett par få procent av bilbeståndet. På gamla M20 däremot är det vanligt, men då pratar vi ju inte E36. |
|
Mr_Knight |
Visst, ingen tvekan om att en 325 är en kanonbil! Grymt ljud, skön prestanda! =) Men måste säga att jag är grymt nöjd med min 318is med! Den går faktiskt bra, väldigt underhållande och med rätt sportsystem låter den mkt bra! Man får en snygg bil med hyffsad prestanda som drar lite soppa å är billig att ha. Har du råd med de extra slantarna, för det skiljer en hel del i drift; köp 325! Vill du ha pengar över till lite annat kul, men ändå ha en snygg, schysst bil; 318is //Martin BMW -Äg den, Kör den, Njut den! |
|
325i E30 dessutom CAB, mama mia, vad fina de är. Köp en sån istället. E36 är tyvärr en sönder-importerade modell. ------ Länk Länk |
|
|
Det är inget "stort" problem med toppackningarna. Jag har faktiskt knappt hört talas om några problem med M50/M25, tvärtom är de mycket pålitliga bara oljebytena sköts och man inte pressar en kall motor. Stor skillnad mot t ex M20 där det så gott som alltid är ventiltickande osv. Min egen passerar snart 20k mil utan några som helst problem eller missljud i motor. Jag skulle säga att en 325i är långt mer prisvärd än en 328i. En juste 325i hittar du ju för runt 45-50tkr (gissar att även 318is ligger ungefär där eller strax under), medan en 328i lätt går för ~70tkr och ÖVER. 328i ÄR snabbare än 325i, men skillnaden är icke så enorm att den motiverar prisskillnaden. Det är fortfarande bara en E36. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Sexan håller mer än fyran när det gäller motor slitage. Är man inte noga med oljebytet på fyran så är kammen känslig för detta. 318/316 är en misslyckad bil hos BMW tycker jag. Kör hellre 320 om du inte vill ha 325. Men jag föredrar helst 325 till dig. lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.