|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Råoljepriset var uppe på 57 dollar nu i veckan, om några år bör bensinen kosta 20kr/litern. | |
|
Njaaa, Staten skulle ju kunna ta bort lite skatt istället. Bensinen är förtillfället rätt billig i Finland, den är ca 1,15€/L, i Finland är 75% av bensinens pris skatt. Mackarn har dessa klistermärken som informerar allmänheten på varje mack:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
| Då kostar den ung. samma som i Sverige då? | |
|
Ni har säkert också massor av skatt på bensinen. Känt är ju att de enskilda mackarna tjänar mycket dåligt/lite pengar på bensinen. Därför har de också de senaste 10åren blivit mer som små snabbköp till överpriser. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Man ska inte titta på Dollar mer heller, den börjar ju vara nåt som Lire snart:) Euro, där e en stark valuta:) 57$ är "endast" 42€. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
| In med etanolen. | |
|
håller emd acey. mer etanol åt folket =) snart lägger dom väll p åspritskatten på E85 oxå tyvärr. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| 57 dollar per fat är bara 2.36 / liter det tycker jag är skitbilligt. Resten ju mest skatt..... | |
|
BMW_MAN: 4,59kr/liter skulle bensinen ha kostat utan energi- och koldioxidskatt. Om oljepriset fortsätter att stiga i samma takt de kommande sex åren som de hittills har stigit de sex senaste innebär det att bensinen kommer att kosta runt 21-22kr per liter år 2011. Även om vi avskaffar koldioxidskatt och energiskatt hamnar ändå priset på 15-16kr. Dock så är det svårt att säga hur värdet på kronan kommer att utveckla sig i förhållande till dollarn. Sjunker dollarn blir priset lägre men medför istället andra problem. |
|
|
Du kan inte räkna så enkelt. andreasd 2.36 kostar råoljan sen tillkommer transport, raffinering och försäljning. Men även det är ju mest skatt det också. Scanraff betalar ju energiskatt, fastighetsskatt, arbetsgivaravgift, löneskatter, moms osv osv osv Tankbilen som kör ut bensine betalarn också fordonsskatt, dieselskatt, arbetsgivaravgift, accis. moms osv ovs osv... Macken betalar också fastighetsskatt, arbetsgivaravgift, löneskatt, enegriskatt på uppvärming osv osv osv osv.... Så av det 4.59 du pratar om är massor också skatt..... |
|
|
Man får kjøpe en E46 318d Touring...0,58 l/mil ved blandet kjøring (EU-norm) er helt ok :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Djävlar vad trött jag blir...... Idag läste jag att staten skulle göra en "storsatsning" på biobränsle på "hör och häpna" 150 millioner/år 4 år frammåt. Därför så skulle man nu höja skatten på bränsle. I dagsläget så tar man in mer än 100 miliarder i energiskatt osv... Av det går alltså 150 milloner till miljön, dvs 15 öre / hundralapp. Svenskarna måste ju fan vara födda med huvudet upp i arschelet för att år från år luras på detta sätt av politikerna. Jag har inget emot att betala skatt, men jag blir förbannad av två saker. 1. Oärlighet, sluta snacka skit och säg vart pengarna går igentligen. 2, idiotiska svenskar som gåt på alla lögner år från år och röstar som man alltid gjort.... |
|
|
Visst! skatt måste man ju betala/ha,men nu börjar de gå till överdrift..betlar ju skatt på allt man gör,och mycket av de går bara till en massa skit!! och sen vill den där j*vla Göran höja yttligare...vart är vi påväg? Nä,jag hoppas på ett regeringsskifte nästa val,känns som de är dags...och att dom håller de dom lovat,att skatterna ska sänkas...och att de även gäller soppan. |
|
|
Soppan 15 spänn litern och dieseln 12 är min gissning 2007 Asken |
|
| Göran åker BMW och vi åker kommunalt det är väl solidaritet och rättvisa eller vad det kallas. | |
|
Om ni vill bli riktigt förbannade / deprimerade så kan ni räkna ut hur många liter man får i tanken för varje 100kr man jobbar ihop... 33-34kr försvinner ju redan innan man får tag i slantarna... sen blir man ju rånad en gång till vid pumpen :/ Som det sas tidigare i tråden, dags för maktskifte.. verkligen.. Länk min pärla |
|
| I senaste nummret av Illustrerad Vetenskap har de ett litet reportage om oljereserver. Intressant | |
| Kasken -Du har rätt i att ska man verkligen räkna på priset så får man börja vid inkomsten...Då ser man att staten tar i stort sett varje krona man tjänar....Att det sedan blir underskott trots allt visar att sossarna är totalt inkompetenta att förvalta svenskarnas pengar! | |
|
Problemet med att det är underskott beror INTE på att skatten inte är hög nog. Det beror på att så få jobbar, i Sverige är sysselsättingsgraden bara 36% och t.ex i Rosengård bara 8,2% Dvs en på tolv personer har ett jobb Vare gång man höjer skatten blir fler arbetslösa och man får in ännu mindre. Bättre att sänka då så alla kan får riktiga jobb istället. |
|
|
Kasken, jag räknar så här: Antag att jag i mitt företag fakturerar 100 kronor. Av detta går först 20 kronor till moms, av de återstående 80 går 20 kronor till sociala avgifter, varvid 60 kronor återstår. På detta betalar jag kommunal och statlig skatt, dvs c:a 50 %, varefter 30 kronor återstår av den fakturerade 100-lappen. OM jag åker till bensinmacken och tankar upp dessa 30 kronor får jag runt tre liter soppa. Gissningsvis är det 7:50 i skatt per liter, således runt 21 kronor i skatt. Summa summarum, fakturerar jag 100 kronor för att kunna tanka min bil går ungefär 90 kronor till skatter av olika slag. |
|
|
Helt rätt räknat nokenwelle. Innan du har åkt och tankat har redan 70% rykt i skatt. Jag jobbade själv extra som en galning för dra in lite pengar till företaget och att tjäna lite extra nu till sommaren. De var fan det dummaste jag gjort, staten tog +70% av allt jag jobbat in. Om jag istället skiter i att jobba extra och tar ut det som kompledighet då får jag ut 100%, dvs alla timmarna tillbaka som ledighet. Det sänder ju signalerna att den som jobbar skall straffas maximalt, skiter jag i att jobba extra så ska jag premieras och få ut 100%. Jag tycker 50% borde vara en vettig maxgräns för skatten.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.