|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå, Jag undrar om det är någon som kan ge mig förslag på vilka åtgärder jag kan ta till när jag vill att motorn skall morra lite mer. Skulle vara roligt med lite olika förslag på ljuddämpare samt ca priser. Ha en bra helg...... | |
|
Se för tips: Länk ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| öppet luft filter o bort med ljudämparn då låter det :=) | |
| Kör ett spett genom ljuddämparen.... | |
|
Eller torpedväggen, för det är ju du som vill ha mer ljud inte vi andra!! W |
|
|
Det är ju dessutom gratis.... Vad är likheten mellan barn och avgasbrööööölanden...??? Man gillar sina egna men inte grannens..... |
|
| Annars funkar det ju alltid att köpa en hörapparat.. | |
| Kul med seriösa förslag !!!! | |
| Kanske att folk tröttnat på brölandet. Var det inte någon studie som visade att fler dog av bullret än av trafikolyckorna nyligen? | |
|
Hej! fick monterat ett Ferritasystem för 1 år sedan jävligt snyggt montage,med stora dubbla slutrör och ett ballt "sound"V8:an dånar som s...n! Kan bara rekommendera Ferrita,dyrt men hållbart,livsgaranti ..(om man inte säljer bilen). Vill man ha "bröl"bör man satsa på en Volvo Amazon med dubbla Su förgasare....gick bra som fan,hade en 123 GT.(Long time ago)... ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
|
kapa grenrören 10cm ut från motorn, borde höras på alla pizzerior i stan när man startar kebabsläden. seriöst nu då: finns det något luftfilter som ger lite mer ljud men som passar i originalburken? |
|
|
Det undrar jag med vill helst inte sätta dit ett öppet luftfilter. Så finns de nått att sätta i orginalburkan. Nån som vet?? No Turbo shit - Just real power |
|
|
-> halvgute "Hej! fick monterat ett Ferritasystem för 1 år sedan jävligt snyggt montage,med stora dubbla slutrör och ett ballt "sound"V8:an dånar som s...n!" Det är i alla fall vad jag menar med bröööööööööööööölllllll Min kompis har just ferritas system, samma som ditt på sin V8a och det finns ingen människa i vårat kvarter som inte vet på sekunden när han åker eller när han komer hem, dööööööönet går rakt igenom husen. Jag vidhåller min uppfattning att man älskar sitt eget och hatar andras... |
|
| köp min 240 med bortrostat avgassystem. på 6-7000 varv låter den som en porsche. det är säkert! och antagligen billigare än Ferrita-grejjerna också | |
|
Baader och Gurkan28: Köp ett insatsfilter exempelvis KN och montera i burken... Morrar lite goare. ;) Har själv KN i M5:an... |
|
|
Slit bort isoleringen från torpedväggen, så slipper vi andra höra! Skämt åsido, så jobbar BMW mycket med 'Sound Engineering'. Ljudet både inuti och utanför bilen ägnas stor omsorg, för att få det att låta 'lagom' läckert utan att för den skull störa vare sig de åkande eller omgivningen. Prioriteringarna är självklart olika för olika bilar - en 760iL ska vara diskretare än en M5 - men jag vill nog hävda att 'originalljudet' är väl avvägt på de allra flesta BMW. Att få bilen att 'låta mer' är att göra den sämre, och det tycker jag är synd... Om du däremot trimmar bilen seriöst, kan det ha praktiska fördelar att t ex byta till ett grövre avgassystem. Förvisso låter det annorlunda och oftast lite 'mer', men ljudnivån är inte nödvändigtvis högre i absoluta tal - det är i alla fall inget självändamål! Vill du absolut höra mer 'motormorr' håller jag med om att det är på insugssidan du ska göra något. Ett öppet filter låter en hel del inuti bilen, utan att störa omgivningen nämvärt. /// Gunnar E. |
|
| laguna , vart kan man köpa ett sånt? :) | |
|
Christeen, och resten som var intresserade. Sportluftfilter i originalbox höjer nivån lite vid fullgas och högre varv. Vill man höja ljudet lite till kan man ta bort röret in till insugsboxen. Ger en ganska lagom ljudnivå, ej för högt som i vissa fall med öppet filter (som ändå bara suger i sig en massa onyttig varmluft). Man kan fixa ljudnivån ganska billigt till ljuddämparen bak genom att bara skära av de gamla rören och svetsa på nya grövre, eventuellt borra något hål förbi den bakre kammaren som finns i ljuddämparen bak. På min 525i jag hade gjorde jag så. På denna var dock bakre kammaren så rutten inuti att den "försvann" när jag petade med mejsel där. Detta gav dock en egentligen för hög ljudnivå, även om SBP inte hade något att anmärka. Dovt och mäktigt, lät som en dubbelt så stor motor. Detta är dock inget jag rekommendar att göra, men i mitt fall var det nödvändigt att rensa bort den bakre kammaren eftersom den ändå var rutten. Sedan undrar jag bara hur man dör av buller under 140dB... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Baader: Dom flesta välsorterade bildels-affärer säljer KN filter. Vet att bl.a Micro säljer... :) |
|
|
BMW_MAN... Ett "Dån" och ett "Bröl"är vad jag förstår helt skilda saker..min bil dånar,ett "bröl"är enl. min uppfattning insugsljud,förgasarljud,eller? P.B ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi |
|
| Laguna: 600kr!! jag tror nog jag köper ett vanligt igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.