|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Exakt vad säger lagen om regskyltsplacering? Du verkar ju ha koll på detta. Ska den vara väl synlig eller står det att den måste sitta på kofångaren? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag kör utan pga den fula vita blaffan förstör hela den vackra fronten! Tappade faktiskt skylten efter den nya fronten skruvades på, därefter ligger den i bagage luckan med endast en skruv kvar. Blir jag stoppad ska jag hävda att den lossnade under min dåvarande färd och en skruv saknas! Har man tur kanske det fungerar som bortförklaring iallafall en gång! ;-) MVH Patrik |
|
Lagen säger att fram- och bakskylt skall vara placerade väl synliga. Sedan är det en tolkningsfråga vad som är "väl synligt". Ett exempel på tolkning av lagen finns i en dom från Hovrätten för Västra Sverige. I det aktuella fallet hade en person kört utan fast monterad framskylt. Han hade gjort något med bilen och ej fått den på plats än. Jag kommer inte ihåg om bilen var modifierad eller om den hade smällt mot något. Hur som helst så hade bilägaren istället placerat skylten (väl synlig) i vindrutan fram. Sheriffen ville skriva böter, men bilägaren vägrade skriva på eftersom han ansåg att han gjort vad han kunnat, och att det skulle bedömas som tillräckligt (skylten var ju faktiskt synlig). Fallet gick vidare till Tingsrätt som ansåg att det ej var godkänd placering. Överklagan gick till Hovrätten som i sin dom sade samma sak. Jag har för mig att formuleringen var något i stil med; Registreringsskylt skall, för att kunna betraktas vara placerad väl synlig, vara monterad på fordonets stötfångare fram och bak. Detta är en liten lustig formulering eftersom jag inte sett särskilt många bilar med skylten på stötfångaren bak... Just nu på rak arm kan jag bara komma på att nya VW Beetle har det. Man kan naturligtvis alltid chansa och dra det till sin spets i en rättegång om man skulle hamna i en dylik situation, men ofta ser man på tidigare domar som en fingervisning (även om man i vissa fall säger att fall inte ska vara prejudicerande i Sverige). |
|
|
traum: det är just i rädslan för rättfallet inte ska bli prejudicerande har både Tingsrätt och Hovrätten sagt samma sak. De skulle aldrig fria stackaren bara för att andra ska inte bli frestade att köra i samma stil. Annars skulle alla köra runt utan regskylt och ha den i vindrutan istället efter detta, tänkte dom... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
någon som vet vad det är för böter på att köra omkring med en felaktig plåt fram? nån som visar nån annans siffror då menar jag... Det är ju ett hyggligt sätt att slippa oroa sig över alla kameror, och sen om farbror blå ligger bakom o kollar upp en så stämmer ju allt, det man bara vill slippa då är ju att bli stannad, ligger böterna på 500 spänn kan det ju vara rimligt t.o.m. |
|
|
400 kr tror jag att böterna ligger på... Jag hade satt fast framskylten på min 525i med kardborrband för att enkelt kunna montera tillbaka de efter att ha passerat kameratäta områden. Glömde att montera tillbaka de en gång och blev stoppad, vilket resulterade i en 10 minuter lång utskällning. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| men är det 400 spänn även om jag skriver ABC 123 på en plåt o sätter på den?? | |
|
Freddan83: Då är det falskskyltning. ABC123 tillhör en Camry i Trollhättan sist jag kollade. |
|
| Vad är straffet för falskskyltning då? | |
|
Jag har åkt omkring så här ---> Länk hela våren utan minsta problem. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag har kört i totalt 2 år utan reg.skylt på mina förra bilar. 2 tillsägelser har jag fått. Ingen böter. 400:- är ju det som riskeras som sagt. Billigt ! :) |
|
|
Läste nått om att bötesbeloppet för att köra utan skylt höjs till 2000 kr i samma veva för fortkörningsböterna höjs. BMW CS #5139 |
|
| När ska det träda i kraft, vet du? | |
|
Detta är vad som händer om man kör med falska skyltar: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
| 2 000 kr är som sagt det nya bötesbeloppet för felaktig/ingen skylt. Har inte hört om det är klubbat och klart, men om så är fallet inträder lagen troligen 1:a juli, som brukar vara Dagen D för nya/ändrade lagar. | |
|
Fan 2000 spänn är ju mustigt... Är det nån som med säkerhet kan bekräfta uppgiften? Det blir nog till att montera isf... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Vad händer om man har fel regnummer på skylten då? Det ska man naturligtvis inte ha men det stjäls ju en hel del skyltar. | |
|
Jag blev stoppad nu i Maj då jag hade min skylt i rutan. Hade precis lackat kofångare och hade inte orkat sätt dit skylten! Blev stoppad och fick böta 200 kr. Igentligen ville han släppa mig - men han sa att det inte vore rättvist mot tjejen han stoppat samtidigt med Tyska skyltar! Han frågade om jag erkännde - om inte skulle han fota bilen och skicka till rätten där frågan skulle avgöras. Jag fick förklaringen att skylten används främst som måltavla vid hastighetskontroller, "fotoskåp" samt biltullar. Han sa också att jag skulle tänka på att detta kommer bli ett allvarligare brott i framtiden - då staten förlorar pengar bil tullarna. (Då jävlar vaknar de till liv!!!) En intressant sak var att jag för stunden körde omkring med heltonade lysen. Detta sa han inget om!!?? Konstigt... |
|
| Länk ;) | |
|
Powermac: Vek mig dubbel av skrat i lunchrummet i morse när jag läste det i tidningen. Mer oseriös/patetisk journalistik får man leta efter.:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.