AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.559

Ovanligt många utan regskylt fram

Sida 2 av 4
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
De flesta bilar förutom typ Alfa 156 är ju faktiskt designade med en skylt i åtanke, och jag tycker också det är snyggare med skylt en utan på dem flesta bilar. Men den ska ju va fräsch samt tidstypisk (dvs inte eu-flagga på en e34).
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jacob_M3: Jag syftade inte just på dig, även om det såg ut så i mitt inlägg. Anledningen är rent praktiska skäl, det finns ingen bra lösning för mc...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Kan man inte ta fram en "klisterlappskylt" ifram för MC? Kör inte scootrar med det i Norrland? Om man nu ska tvinga dem att ha skylt. Då förstör man inte aerodynamiken på samma sätt, men det blir fult som attans!

Jesperado:
Om man plockar hem en bil som ska reg-besiktigas: kan man då "muta" (missförstå mig rätt) besiktningsmannen att skriva in att liten skylt krävs/ej finns plats för stor. T.ex om man kommer med en skylthållare för lilla formatet monterad?
Tycker ju att det är snyggast med liten fram och stor bak (det sista kunde också misstolkas:)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
traum: Du kan ju alltid fråga snällt, men enligt reglerna ska en liten skylt beställas bara om det inte finns plats för en stor. Och en lite skylthållare räcker inte om det skulle fått plats med en stor...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

traum; Dom flesta bilar kan med enkla medel byggas om så att en stor skylt inte får plats, och då slipper man gör ett mutförsök, som åtminstone jag tycker är ett helt förkastligt beteende.

Mvh Stephan
Jesperado: Det finns en Japan/Usa skylthållare (den man fäster plasthållaren på) som är lackad i bilen färg och på den passar endast dom små skyltarna. Om man sätter en sådan på bilen, lackad i bilens färg, tror du att man få dispens då?

MVH / Jacob
Jag frågade Vägverket om vad som gäller för den lilla skylten. Svaret jag fick då var att "den endast får beställas till bilar där den stora inte får plats, och om bilen byggs om ska den byggas om så att en stor skylt får plats".

Vet inte huruvida detta är "sanningen" eller bara tjänstemannens egna ord, men jag har hört det förr...

Jesperado:
Tack för informationen.

Stephan735i: Anledningen till att jag skrev "muta" inom fnuttar var för att jag inte menar muta, utan som Jesperado skriver: "be snällt". Det var också därför jag skrev "missförstå mig rätt".
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jo det är nog många som har varit i snövallarna! Har oxo sett fler utan än normalt.

En liten reg-skylt fram på MC i 110km/t kan väl inte ha ngr förödande konsekvenser?
Sen är det inte snyggt på bilar och skulle nog inte vara det på bågarna heller!

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Finns det någon som har en bild på en E39 med japan/usa hållare. Det vore ju perfa. Tror dock inte att man får nån dispens ändå då det är omgjort i efterhand, men det blir ju snyggare att montera reklamfirma-skylten på :)
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Men blir det inte fullt om man monterar bort regskylten på en standard E39 framspoiler? Själva nummerhållaren sitter ju på en stor "platta" i svart plast fram. Tar man bort bara nummret blir det ett stort svart hål där, tar man bort hela plattan då saknas det väl list under den, ännu fulare...

Det är väl bara M-stötfångare som är slätt och fin under nummerhållaren, eller?...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jo jag håller med. Jag stör mig på många som har satt på små "hemgjorda" skyltar fram fast spoilern fortfarande har urfasning för en stor. Hade varit bra mycket snyggare om dom behållit den stora skylten.

Sen är det väl så att man inte får bygga om bilen så att den inte kan ta originalskylten.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Är det inte att ha lite fel prioriteter på saker och ting att ta bort regskylten bara för att man tycker att det är "snyggare" utan? Alla bilar har ju regskylt, jag kan inte tala för alla men jag ser inte skylten när jag bedömer en bils utseende, om den inte är placerad på något tramsigt sätt (typ Alfa). Alla moderna bilar är ju byggda med regskylt i åtanke som någon har sagt. Att då ta bort den verkar småtramsigt, särskilt om det kostar 600 spänn i böter varje gång man blir påkommen! Att följa trafikreglerna måste ju gå före rent estetiska detaljer, det säger sig självt.
Jag sade till på reg.besiktningen av min bil att "jag vill ha små skyltar". Svårare än så var det inte för mig eftersom de kom på posten några dagar senare. Och nej, bilen är INTE godkänd med små skyltar (Boxster S).
w2k, Vi uppskattar givetvis din omtanke och ditt samhällsengagemang, men det finns bilar som helt enkelt inte har någon plats för skylt, min är ett exempel.

Rättsväsendet har sagt sitt om allvarligheten i detta mitt brott genom att sätta en böter på 400 kr. Dvs betydligt lägre (=mindre "allvarligt") än en standardfelparkering. Således är det något som jag med glädje lägger på mitt konto för civil olydnad :)
Starkid, ska man inte vara trevlig för att slippa böter???

Är du dryg och här ska ingen polis komma och lappa min jagga minsann skulle jag tro att du åker dit ganska snabbt.

Jag körde utan vid rostlagning och blev stoppad, det blev tillrättavisning men ingen bot.
Jabbal, tror det är klurigt att generalisera om taktiska upplägg för att slippa böter eller vad det nu är. Man får nog anpassa sig efter vad det är för typ som stoppar en och vilka omständigheter som råder när polisen gör en insats mot detta nummerplåtsregelbrott.

Jag har personligen klarat mig utan böter två gånger och håller givetvis tummarna för att medvinden håller i sig i framtiden:)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har också sett många utan reg.skyltar på sistone, samt många kör med utbytta skyltar från andra bilar.

//Schnitzer
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Starkid, om bilen inte har någon plats för regskylt, var satt då skylten när du köpte bilen? Bara nyfiken... Det rullar ganska många XKR här i Danderyd och de flesta har skylt fram. Eller är det inte jaggan du syftar på?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Schnitzer: vad menar du med utbytta skyltar från andra bilar?

Min Bil - Länk
w2k, finns många exempel :) jagga xk8, alfor, MG, ...

Jag köpte min bil med skylt i baklucka. Såg dock ett exemplar med en liten skylt diskret monterad underst på front-clippet och det såg faktiskt helt OK ut. Satsar på det om det i framtiden börjar blir hett om öronen för oss skyltlösa bilägare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.