|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Alter Schwede |
Men om man skall välja mellan ett W eller Y däck då? Vilket borde vara klokast ur slitagesynpunkt? Då menar jag alltså ett "vanligt" däck, utan extraload eller något. Mvh |
|
"normalt" har ett däck godkänt för högre hastoghet kortare livslängd Det finns en märkning även för detta, WI högre WI ger längre livslängd, dock säger det egentlign inget, eftersom tillverkarna faktiskt gärna lägger WI LÄGRE än nödvändigt, detta för att undvika stämningar bl.a (USA...) pga att däcken inte håller utlovad livslängd |
|
|
Frågan kvarstår ju dock. Kan man ersätta ett C däck med ett icke C däck ifall load index och rullomkrets stämmer? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Efter vad jag fått fram i mina böcker så är svaret Ja, men för att vara säker.. kolla med SBP alt. Jeppe | |
| det är annan gummiblandning i ett c däck så jag skulle nog säga att c däcket håller längre men det är oxå tyngre så bränslekostnaden stiger nog.Angående frågan om w eller y skulle jag ta det billigaste alternativet för just de hastighetsklasserna spelar det inte någon större roll det är ju nästan bara porche som orginalmonetrar y-däck | |
| Nån som har några efarenheter av www.dackonline.se ?!?!?! MVH Micke | |
|
Hallå jeppe! Kan du hjälpa oss med ett svar? Kan man ersätta ett C däck med ett icke C däck ifall load index och rullomkrets (+/- 5%) stämmer? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Mailade bilprovningen och fick detta svar från deras kundtjänst: "Europagodkända bilar skall uppfylla vad det gäller däck tre saker rätt rullningsomkrets en belastningskod som klarar bilens totalvikt samt en hastighetskod som motsvarar bilens maximala konstruktiva toppfart som tillverkaren angivit. Hjul/däck skall ha fritt utrymme i hjulhus och skärmar och inte går utanför ordinarie skärmars yttre begränsning eller på något sätt kan skava emot andra detaljer i hjulupphängning/framvagn eller bromssystem. Kan du få tag i däck som klarar dom tre kraven så är det godkänt rätt rullningsomkrets rätt belastningskod och rätt hastighetskod. M.V.H. Tom." Detta tolkar jag som att jag får sätta på icke C-däck på en bil som har sådana specade i registreringsbeviset. Hmmm... var lade jag fälgkatalogerna någonstans? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.