AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.848

Förstärkt däck,,dackonline

Sida 1 av 2
Alter Schwede
Hej,
Såg på dackonline sidan att man kan kryssa för ifall man önskar förstärkta däck (reinforced). Undrar om det kan vara någon nackdel ifall man väljer sådan?

Tänkte mig dimensionen 235-45-17 fram och 255-40-17 bak.

Har sökt efter gamla inlägg i en timme,,tror jag minns att jag förlängesedan hade läst om slitage beroende på om man valde däck med W eller Y märkning. Kunde inte hitta det inlägget,,skulle kännas nyttigt att kunna läsa om det igen eller få färsk info nu.

Mvh
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Hade en bekant som kom över en omgång dubbdäck till sin e32a vanliga 205/65-15 men förstärkta. Han fick dem billigt för de va beställda till en folkabuss men den kunden ångrade sig. Det va ingen skillnad i grepp eller så, däremot så dånade de mer och stötte. När man lyfte i de lösa däcken så va de nästan dubbelt så tunga. OBS, det va inga 8 lagers utan bara förstärkta (reinforced).
Alter Schwede
Ok,
Kollade också om loadindex LI,, stod inget om det när det gäller ZR däck.
Får väl kanske beställa en uppsättning W eller Y klassade däck med högt LI.
Stämmer det att ett Y däck slits snabbare än ett W däck?
Alter Schwede
..Sorry,,där hade jag fel. Det står om LI på ZR däck också.
Kollade på GY F1 GSD... stod "BSW". Vad står BSW för?
E3
1.828
E36
USA bilar
RF är helt riktigt förstärkta däck, kan ge hård och högljudd bil

Generellt kan man säga att ett däck klassat för högre hastighet slits snabbare

BSW torde stå för Black Side Wall, dvs svart sida, motsats kan då vara RWL Raised White Letter
Förstärkta däck ("C-däck") är ofta 8 lagers och avsedda för tyngre bilar/minibussar och har ofta mönster och gummi för året runt körning och maximalt antal mil ur dom ( samt ålderdomliga mönster) finns nästan bara i "ospännande" dimensioner
Inget för en BMW alltså

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Alter Schwede
Tackar så mkt för info.
Då kan man skippa RF/Extraload däcken.
Eftersom jag inte har för vana att ofta köra i hastigheter runt 240-250km/h, borde väl ett ZR eller W däck med någorlunda bra LI värde vara tillräckligt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Alter Schwede
Tackar, det var informativt.

Mvh
E3
1.828
E36
USA bilar
Ett Z däck är alldeles mer än tillräckligt högt klassat för vanligt bruk.. Däremot är det ju så att hamnar du på 45 profil är det svårt att hitta lägre klass än Z

RF är förstärkta däck, används ofta på ex husvagnar...
C däck finns normalt som 6 eller 8 lagers, där C8 är vanligast
Används helt riktigt på pickisar och liknande, koll apå en VW Transporter exempelvis.. Men visst finns de i såväl sommmar som vinterutförande, och numer har de inte bara gamla mönster.. Men inget att åka på i en vanlig bil dock... obekvämt, minst sagt
E36: jag har noggrant kollat marknaden efter 215/70-16 C och bara hittat urgammla mönster inget rotationsbundet eller så, allt är "klassika 70 tals mönster" mer eller mindre , till vinterdäcken hittade jag dock Nokkian Hakkapelitta CQ men till sommardäck är det samma skit överallt: Goodyear Cargo G26, Michelin Agilis, etc etc etc några bättre förslag??

E3
1.828
E36
USA bilar
Magnus: I den dim kan jag mycket väl tänka mig att det är svårt att hitta något vettigt, Kanske 215/75-16 kan vara något, kika då på LTdäck
Vilken bil ska du ha de på? Originaldimension?
E36: fel av mig 215/65-16 C skall det vara på firma bilen, finns fina SUV däck i denna dimension, men då det står det C-däck på regbeviset måste man ha det även om Li stämmer...
Eller har du bättre förslag??

E3
1.828
E36
USA bilar
Ajdå, då hamnar vi i ett annat läge.. Törs inte svara på hur de ställer sig till ex ett LTdäck om du har C på regbeviset, det jag vet är att på ex VW transporter som jag åkt omkring i satt det bara vanliga 185-14RF trots C på regbeviset, korrekt LI borde räcka enl mig! Men det är en fråga för Jeppe faktiskt..
För som du säger, LTdäck finns det hur mycket som helst av.. Ätr det en nyare bil? Som är helfordonsgodkänt? Om det inte är det så ska det nog räcka med korrekt LI.
Titta hur många KingCab som rullar omkring på "ballare" däck
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Intressant frågeställning.
Jeppe har förhoppningsvis svaret.
Vad skiljer ett c-däck från "vanliga"?
Vad mer är viktigt än Li och dimension?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
E3
1.828
E36
USA bilar
MagnusM:Ett C däck är oftast så kallade 8 lagers, finns även 6 lagers, som alltså är antal kordlager, ger ett kraftigare och hårdare däck
Rullomkrets är ju viktigt, men följer ju dimension..

Har nu forskat lite i detta, och kommit fram till att LT och C däck i princip är samma sak. LT är oftast USAdäck , med klassning enl USA system dvs ej enl ECE. I de flesta tabeller jämställs C och LT. Därför bör det som jag se det inte vara några som helst problem att besiktiga med ex LT däck såvida LI är korrekt, märk väl att på vissa däck anges inte ens LI.. Med LTdäck ökar ju urvalet rätt mycket
Men är ditt fordon helfordonsgodkänt så är det en annan sak, då styrs ju däckvalet rätt hårt..
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Så detta innebär att dessa däcken är avsedda för skåp och likande?
"Micheling Pilot 275/35 R18 ZR med fälgskydd, C1"

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Nej då skulle dom heta: 275/35 R18 C ZR

E3
1.828
E36
USA bilar
Vore en riktig ball transportkärra med 275/35-18...
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Precis min tanke :)
Vad betyder C1 i detta fallet?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
c däck = lättlastbil
Q=160 kmh T=190kmh H=210 V=240kmh W=270kmh
ZR är en äldre vers tror det är 270+ den senare heter Y och det är 300kmh reinforced har ingenting med c däck att göra. Extraload som det kan heta oxå dessa däck är avsedda till bilar som behöver en kraftigare uppbygnad av sidorna och stomme det kan ge en stabilare gång.bilar som taxi ambulans som lastar litemer ibland men skulle kunna passa även motorstarkare bilar.Om man vill ändra från tex org 15" till en 17" och belastningsindex på däcken är mindre så har du ett högre loadindex på RFdäcken ,det skall klara bilens vikt och rekomendation av org däck har du ett lägre loadindex än vad
som rekomenderas så slits de ut snabbare
C däck är för lättlast L-B
reiforced och extraload är för personbil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.