|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det Mobil-oljan? I såfall är den helt ok, men som sagt, det skulle inte göra något om du gick ner till 0W40 eller 5W40 i viskositet (SAE). Har du redan köpt den, kan du utan dåligt samvete använda den - det är en bra olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Hej hej! Japp de är mobil 1 oljans beteckning ok dom har även en ännu billigare olja på ullared tror den heter helix ultra plus eller något sådant är en grå dunk med gul text den va i alla fall 5/40 kostade 249kr för 4liter Mvh |
|
Det är också en bra olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Ok, Tack för svaren tycker priserna är bra på dom oljorna så kan jag i fortsättningen köra på dom oljarna antingen helix 5/40 mobil 1 5/50 spelar ingen roll om jag använder vilken som eller? Mvh |
STi |
"Joahn B" ska förmodlingen köpa oljan du rekomenderade nu i veckan, Heter den bara "Valvoline Synpower"? vilka säljer den? ca pris? //Tacksam för svar |
|
Bmw,m3, egentligen är det nog hugget som stucket vilken du väljer. Om du kör hårt: välj mobil-oljan med högre varmviskositet och därmed lite bättre skydd vid hårdkörning, om du kör mer normalt: välj shell-oljan som har lite lägre varmviskositet och därmed lite lägre friktion. Båda är bra oljor! STi, Valvoline använder "Synpower" som sitt samlingsnamn för de helsyntetiska oljorna de har i sortimentet, så det finns några olika viskositeter med det namnet. Jag brukar använda Synpower 5W40, som är en BMW longlifeklassad olja. Det är en lämplig viskositet för din bil. Om du vill ha en tjockare olja av någon anledning, får du gå upp till deras VR1 racing 5W50 (som tidigare hette Synpower 5W50 - det är samma olja med ett nytt namn!). Valvoline säljs av rätt många biltillbehörskedjor och olika bilverkstäder, även Micro säljer Valvoline. Synpower kostar nog ca 125-140kr/litern om du köper literflaskor, men det är inte ovanligt med olika kampanjer på fyra- eller femlitersdunkar, som gör att man kanske får ge ca 400 kr för fem liter... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns API SM klassningen redan nu?? | |
STi |
Ska kolla rubt lite häromkring å se om jag hittar Valvoline olja någonstans. Vill ju hellst inte åka 10-15 mil för att köpa olja. Om jag itne hittar den så vet jag itne redigt vilken jag ska köpa. Finns typ bara mekonomen här nere :( |
|
Kent, API SM har använts rätt länge i USA och börjar göra entré i Europa nu. STi, det finns många bra oljor, så stirra dig inte blind på fabrikatet! Olja är i praktiken en strikt standardiserad produkt och om det står Valvoline, Mobil, OK/Q8, Shell, eller något annat på flaskan, spelar det ingen större roll så länge det är rätt klassningar. Om man vill ha en så bra olja som möjligt skall man köpa en äkta helsyntetisk olja med bra klassningar! Om man håller ögonen öppna, brukar man upptäcka att olika bilverkstäder tidvis har olika kampanjer på olja. T ex är det relativt vanligt att volvoverkstäderna säljer billig Mobil-olja... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Alter Schwede |
Skulle vilja prova Mobil1 5W-50 oljan. Läste i någon tråd att det finns en Ullared butik i Morgongåva. Har lust att åka dit och köpa ett lass. Någon som vet om det är svårt att hitta varuhuset? Öppettider? Har de någon site? Har provat Castrol Magnatech 10W-40 i 2 omgångar, måste säga att det slamrade rejält vid kallstart (även sommartid). Hade inga problem med oljeförbrukning dock. Har nu Biltemas helsyntetiska 5W-40 i motorn nu, 2:a omgången. Upplever det som att slamrandet(lyftarljudet) är mycket mindre/ försvinner fortare (inom ett par sekunder), sommar som vinter. Skulle vara väldigt intressant att prova Mobil1 5W-50, Valvoline 5W-40 eller 5W-50, eller kanske Biltemas 5W-50 |
Alter Schwede |
Sorry,, Gekås butik ska det kanske stå Mvh |
| Kör med Q8as 5w40 med märkningen API SL,den duger väl i min gammla a?????? | |
STi |
Om en olja heter 0w40 eller om den heter 10w40. Antar att det har med hur pass flytande den är i olika temperaturer, typ kall å varm? Vilken kombination bör man ha i en m20 motor? |
|
De första siffrorna (0W) anger hur "tunnflytande" oljan är när motorn är kall, ju lägre desto mer lättflytande och bättre oljeflöde vid kallstarter. De andra (40) hur "tjock" den förblir när den är varm, alltså hur bra den "klistrar" fast sig på kolvar, cylinderväggar, men egenskaperna försämras kontinuerligt. Generellt kan man säga att en olja kan aldrig ha för lågt kallviskositetsvärde, men bör inte ha för lågt varmviskositetsvärde. Mvh |
|
STi |
Så med andra ord bör det vara 0wX0 nånting. Vilket passar bäst i en äldre m20 motor som går relativt lungt. Så det är inget tävlingskörning precis... |
|
Om du "nöjer" dig med en 5W-40 istället så är de billigare och finns nästan överallt. Den ska ha API SJ eller SL + ACEA A3-klassningar. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.