|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
STi |
Castrol GTX Magnatech Säljs på mekonomen för ca 130:- /l Egenskaper och liknande. Vet att det finns en hyffsat kunnig person på detta området här på forumet, JohanB eller något sådan heter han här. //Tacksam för svar |
|
Johan B har gjort en mycket bra sammanställning av olika oljors egenskaper som du hittar under Gör-det-själv menyn till vänster, trolige kommer du hitta all data du behöver + lite till om den oljan där. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
STi |
Jo jag har redan läst det. Men det är ju mest en massa olika data om oljan, ville mest bara ha en bra svar om den är bra eller dålig. Kör just nu på Shells mineralolja och ska byta upp mig till en bättre olja hade jag tänkt. Hellst till en olja som har sådan där ester eller vad det heter som blir lite ljuddmäpande. Men vill inte heller byta till en olja som är svår att få tag på. Utan som hellst finns på mekonomen eller hos bmw... Då vi inte har så mycket annat här nere... |
|
Har använt Mobil 1 5w-50 i M20 med gott resultat! Kört med Castrol RS också men den har som bekant en annan prislapp än GTX Magnatec... GTX Magnatec är förövrigt ingen äkta syntetolja utan en högraffinadirerad mineralolja... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| Nog är väl GTX Magnatec en syntetolja???????????????????? | |
| Ingen olja är väl syntetisk? Bara olika tillsatser i dom. | |
| En syntetolja är en mycket mer avancerad och dyrare att framställa än en mineralolja,därför mycket bättre.. | |
|
Kent > Magnatec är vad Castrol kallar en syntetolja men titta på produktdatabladet så får du se... Dock är den så processad att den är nära men inte en riktig syntetolja. Johan B har säkert en mer detaljerad förklaring att ge! /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
STi |
Jag vet att jag har haft en tråd tidigare med många bra svar i. Men jag har sådan himmla beslutsångerst över vilken olja jag ska använda i min m20 motor. Vill gärna ha en olja som kan minska lite av ljuden som alltid kommer från motorer. Vill ha motorn så tyst som möjlig... Men oljan ska vara lätt att få tag på och finnas nästan överallt. Har tillgång till BMW Mekonomen shell statoil... Vill hellst ha en märkes olja Typ castrol. just nu kör jag på Shells 5w40 eller om det är 10w40 mineralolja den gula flaskan som dom har. |
bmw,m3 |
Hej! Ullared säljer billig olja om ni har vägarna förbi exempel. mobil 1 5/50 4l = 289kr helix ? 5/40 4l = 249kr bra olja glömt beteckningen. sen har dom ju massvis med andra bil tillbehör typ 5.56 24.90 250ml ? ja ni ser sälva om ni har vägarna förbi de bli massvis man köper med sig svårt att låta bli när man ser priserna. Mvh |
STi |
den mobil 1 oljan, vilken typ är det helsyntetisk eller? Vad heter den? |
bmw,m3 |
Hej! Mobil 1 5w-50 Rally Formula Fully Synthetic Motor Oil Mvh |
STi |
Innehåller den oljan ester eller vad det heter? |
|
Magnatech är tyvärr ingen riktig syntetolja, trots att Castrol säljer den som en sådan! Det är en VHVI/EHVI-olja som är en högraffinerad mineralolja. Det är ingen dålig olja, men den är inte lika bra som en äkta syntetolja! Mobil 1 Mobils samlingsnamn för olika oljor som har det gemensamt att de är äkta syntetolja av något slag (det finns många olika typer av syntetiska basoljor: t ex PAO, PIO, Esterar av olika slag etc.). Det som är gemensamt för en äkta syntetisk olja, är att de "byggs ihop" på molekylnivå. Beroende på vilka typer av syntetisk olja det handlar om, sker "byggandet" på olika sätt. Te x: PAO och PIO olja byggs ihop av lätta kolvätekedjor (PAO och PIO - oljor är de vanligaste och mest användbara syntetoljorna för motorolja), estrar framställs när man låter en alkohol och syra reagera med varandra. Olika syntetiska basoljor har olika egenskaper, varför det är vanligt att dessa blandas för att få så optimala egenskaper inom så många intressanta områden som möjligt. Mobil 1 har t ex en olja som de kallar "tri syntetic" (eller något liknande) som således består av en blandning av tre olika syntetiska basoljor och additiv (som alla moderna oljor innehåller). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
STi |
Tackar för föredraget om oljor "johan b". Ville få kontakt med dig då jag tidigare har haft en diskussion om oljor med dig. Då när vi hade den diskussionen så var det inte så aktullet för ett olje byte vilket det är nu då säsongen snart börjar. Jag vill gärna ha förslag på några olika oljor som innehåller esterar som har en ljuddämpande funktion. Har tex Castrol någon sådan olja? heter och kostar? //Tacksam för en diskussion Johan B |
|
STi, jag vet inte exakt hur Castrols basoljesammansättning ser ut så jag vågar inte uttala mig om Castrols oljor. Två oljor som jag vet har ganska höga halter estrar och även generellt verkar ha en förmåga att tysta ner "ljudliga" motorer märkbart, är Valvoline Synpower och Motuls esterolja. Av de nämnda två, är Motul svårast att få tag på, och även dyrast. Jag har inte personligen testat Motuls olja, men den har ett gott rykte angående att dämpa "oljud". Jag har dock använt Synpower (5W40) i flera ljudliga motorer med bra resultat. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Hej Johan! vad tycker du om denna olja den är väll fullt duglig till en bmw 750-95 eller Mobil 1 5w-50 Rally Formula Fully Synthetic Motor Oil |
|
Bmw,m3, det skall inte vara några problem att använda den oljan i din motor. Men den är onödigt tjockflytande, dessutom är 5W50-oljan en äldre formula...Mobil har modernare oljor i sitt sortiment som är ännu bättre. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Hej igen Johan! om vi säger så här om du hade ägt en bmw 750-95 vilken olja hade du använt till den? Bmw,n har rullat 20100mil. Mvh |
|
Bmw,m3, eftersom jag köper Valvolineolja billigt: Valvoline Synpower 5W40! ;o) Om du kan köpa annan olja till bra pris: Välj en helsyntetisk olja med följande klassning: API SJ eller ännu hellre SL eller SM ACEA A3 SAE 0W40, 5W40 eller möjligen 5W50 om du kör hårt. Är oljan BMW special oil eller BMW longlife-klassad, är det en bonus, men inget krav. Oljefilter skulle jag handla hos BMW eller möjligen ett "kvalitetsfilter" hos någon av de större biltillbehörskedjorna. (BMW brukar oftast sälja Knecht Mahle-filter i "BMW-originalförpackning") Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Ok. så här står de på min olja jag har nu = API SL/CF: ACEA A3/B3/B4:MB 229.1 APPROVED/ MB 229.3: VW 505 00(1/97): PORSCHE De är en hel ljungel för mig med dom siffrorna vet inte vad dom betyder. tycker du jag ska köpa någon annan olja eller duger de med den jag köpt nu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.