|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kan förklara varför det är mer förmånligt att betala en hög månadskostnad istället för en förhöjd första inbetalning när man leasar en bil? Skulle tydligen ha något med momsen att göra. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 | |
| Nu är jag ingen expert men antar att det funkar ungefär såhär. När du betalar en första förhöjd avgift måste man göra något som bokföringsmässigt kallas periodisering. Tror inte momsen är avdrags gill på denna, nya regler? Har man istället en hög månadskostnad är halva momsen avdragsgill rakt av som vid vanlig leasing. Allra förmånligast blird et att "långtidshyra" en bil. då är hela momsen avdragsgill. Detta beror påa tt hyrbilsföretaen får dra av hela momsen vid inköp av fordon för uthyrning. Se mer på skatteverket.se | |
|
Men är "långtidshyra" ett fungerande alternativ när det gäller en ny BMW? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Spelar egentligen ingen roll, du får ju bara lyfta halva momsen i alla fall på leasinghyran, oavsett om det är en hög första hyra eller en låg ordinarie hyra. Mats BMW CS #5847 |
|
| Ja om det är en någorlunda rimligt standard BMW. Tex www.autobiluthyrning.com har 116, 318 320 samt 318 cabbe. Vill du smacka på en massa utrustning och ha bilen i 3 år då är det bättre att leasa. | |
|
Vid långtidshyra får du lyfta HELA momsen... Asken |
|
|
Det gäller en E60 och 36mån. Jag har letat på skatteverket.se men hittar inte riktigt det jag söker efter. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag googlade lite och hittade det här: Den första förhöjda leasingavgiften ska ses som en förskottsbetalning och kostnaden ska slås ut på hela leasingperioden. En förutbetald kostnad med andra ord. Har det möjligtvis något med det att göra? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Visst får man lyfta hela momsen, men det blir ju hiskeligt dyrt jämfört med att leasa bilen. Långtidshyra är ju egentligen en förlängd korttidshyra, att leasa bilen är ett sätt att finansiera anskaffningen av bilen. Mats BMW CS #5847 |
|
|
JDredd: ja den skal periodiseras. Kan inte det där exakt. du kan skicka en epost fråga till skatteverket eller ringa deras skatteupplysning dom har svar på ALLT! Hyra går bara på ett år sen får du byta bil hyrbilsföretagen byter bil varje år i snitt. Dock kan du säkert fråga auto, ring och prata med joakim. Asken |
|
|
Det är ett nollsummespel med höga månadsavgifter eller hög första avgift som bl a hänger ihop med restvärdet. Sätt ett lågt restvärde och du får höga avgifter (och givetvis vice versa). När kontraktet löper ut köper leasetagaren ut bilen till restvärdet, som gissningsvis är mycket lägre än marknadsvärdet. Momsmässigt spelar det ingen roll, endast halva momsen får lyftas när det är fråga om förmånsbil, oavsett om det är 1:a förhöjda hyran eller månadsavgifterna. Vid en skatterevision kan en s k korttidshyra på exempelvis et år jämställas med förmånsbil, vilket medför att endast halva momsen får lyftas. Poängen med att hyra bilen är ett tappert men dumdristigt försök att undgå förmånsbeskattning, vilket man alltså inte gör. |
|
|
Menade givetvis "långtidshyra" och inte "korttidshyra". |
|
|
magpie: att hyra undantar inte fordonet från förmånsbeskattning tvärt om dock får man hyra upp till ett år för att åtdra de förmånligare momsavdragreglerna på hyreskostnaden. Att underlåta att rapportera förmånsbeskattning(vet inte hur ämnet kom upp) är rent dumdristigt och inget jag uppmanar snarare tvärt om. Mvh Asken |
|
|
Jag tror inte att säljaren hittar på att det ska vara förmånligare utan förhöjd första inbetalning. Men jag vill gärna veta varför. Det som Asken säger om periodisering låter ju ganska rimligt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Länk Finns rekommendationer om högsta första förhöjda avgift vid leasing? Finns rekommendationer om högsta första förhöjda avgift vid leasing, samt kortaste lämpliga leasingperiod? För det fall man som företagare vill kunna utnyttja det 50%-iga momsavdraget, men i övrigt inte är beroende av leasingformen för finansieringen? Svar: För att det skall vara frågan om leasing krävs en period om minst 12 månader. Vid tid mindre än ett år är juridiskt sett fråga om ett hyresförhållande och inte ett leasingförhållande. Men en förutsättning för momsavdrag är att bilen körs i mer än ringa omfattning i den skattepliktiga verksamheten. Med ringa menas mindre än 300 mil. En första förhöjd avgift tillämpas ofta vid inbyte av bil eller vid osäkerhet om bilens värde av leasegivaren och kan ses som en första amortering av återstående skuldbelopp. Avgiften medför dock en belastning på företagets resultaträkning, dvs minskad vinst. En förhöjd avgift kan ändå vara till stor fördel för leasetagaren då den återstående skulden minskas direkt och därmed den totala räntekostnaden. Om kontraktet bryts är bilen bättre anpassad till bilens verkliga andrahandsvärde. Enligt praxis periodiseras större förhöjda avgifter så att de ej ska belasta ett års resultat, utan åtminstone två års resultaträkning. Man bör dock se till den eventuella nyttan av en första förhöjd avgift. Om det finns en överlikviditet i bolaget, kan de pengarna istället placeras på ett för företaget mer gynnsamt vis? Det är ju trots allt skattade pengar som används och ingen ränta ges vid en dylik inbetalning. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Nä, om arbetsgivaren betalar hyrbil för arbetstagaren föreligger begränsad avdragsrätt för ingående moms. Spelar ingen roll om det är en dag eller ett år. Här gör väldigt många bolag fel. |
|
|
Första förhöjda hyran (inkl halva momsen) bokförs som en tillgång i balansräkningen och kostnadsförs sedan i resultaträkningen med 1/36-del varje månad från och med kontraktsdatum, givet att det är ett 3-årskontrakt. En liten fördel med detta kan vara att den periodiserade kostnaden försvinner eftersom en del mindre observanta ekonomiavdelningar bara tittar på leasingfakturan från BMW där det tex står "leasingavgift januari, BMW 530, 1.545 kronor" och tänker "vilken billig bil". |
|
|
Du kan också fråga säljaren varför det är guld och gröna skogar utan den 1:a förhöjda avgiften. Det brukar ibland hjälpa att framstå som något korkad, då får man se om försäljaren bara vill sälja eller faktiskt är ärlig (det sistnämnda har inte hänt mig ännu). |
|
|
Nu har jag fått svar på min fråga. Det hela handlar om att man inte kan kostnadsbokföra den första förhöjda avgiften på en gång, utan den måste periodiseras över en tid. Detta gör att det bokföringsmässigt blir samma sak som att betala en högre månadskostnad,. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Med andra ord precis så som magpie skrev ett par inlägg längre upp :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.