|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en 320 eller en 318iS (båda E30). Det skulle vara intressant att höra lite åsikter om för och nackdelar. Sportigare vägegenskaper vs komfort, fyrventils aluminium-fyra vs tvåventils gjutjärnssexa. Den spontana kommentaren jag har fått av mina kompisar är "en sexa är ju alltid en sexa", men av vad jag har hört så är inte sexan i 320 E30 direkt upphetsande. Någon som har personliga erfarenheter att dela med sig? | |
Carl Adam Andersén |
Jag har aldrig haft kul med mina M10 och M40, jag skulle valt 6an lätt. Den håller lite bättre också tycker jag. Sen är det enkelt om du vill byta upp dig till en större motor, S14 motorn tenderar att bli dyr men en M20 2.5 eller M30 3.5 är inte alls dyra. Ser snyggare ut under huven också :) |
|
318iS är det vettiga alternativet för pendlaren. 320i kostar i princip samma i inköp och försäkring, men drar mer bensin. 318iS (M40) upplevs som ungefär lika snabb då 320i:ns effekt bara är tillgänglig på höga varv. Däremot har 320i:n en mycket behagligare och jämnare motorgång på grund av den vibrationsfria raka sexan, samt ett jättetrevligt motorljud - speciellt när man närmar sig varvstopp. Jag tycker att 320i är ett trevligare val än 318iS. 325i är givetvis att föredra alla gånger, men då hamnar kostnaderna ett snäpp högre. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
4-cylindriga bilar bör undvikas i den mån det är möjligt... :-) nej men seriöst så har 4;an inte mkt att sätta emot 6ans gång...men visst det är billigare med 4 cylindrar. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Nu är min is i och för sig en E36a men mina upplevelser av det hela är att Isen känns sportigare än 320n. Tror att detta beror på att Isen går mkt råare än 320n Isen känns även mer välbalanserad (fast nu är det ju två olika modeller). Upplever det som att båda motorerna behöver varvas om det ska gå undan lite, Upplever inte som att någon av dem är direkt slö, men givetvis går det ej att jämföra med större motorer. Dom drar ungefär lika mkt bensin och jag skulle vilja säga att det jag upplever som den största nackdelen vid längre körning är Isens ljudnivå, tror att denna motor skulle vinna mkt om de hade gjort den i 2litersversion. Det hela är väl en smak och kostnadsfråga. Försök att få provköra några och se till att prova varierande körning, i slutändan handlar det nog ändå om individuell smak. Lycka till, hoppas du hittar några trevliga exemplar/Per L BMW CS 05928 |
|
|
Lätt val: 318 iS. Upplevs helt klart rappare, piggare och mer körglad. Billigare att äga än 320 men inköpspriset har idag passerat 320 av den anledningen att folk verkar ha fått upp ögonen för vilken körglad maskin det är. Ska du ha en sexa så satsa på 325. Tycker jag alltså. Provkör och upplev själv är mitt råd. |
|
| Perra L: Vad menar du med ljudnivå? Menar du att motorn i 318iS låter mer än 320 eller är det vägljudet som är mera framträdande? Är det någon skillnad i ljudisolering på de olika karosserna? Om inte, är det någon skillnad mellan en "vanlig 318 och en 320? | |
|
Motorn i E30 320n går silkeslent och är väldigt tyst och "mjuk". Isen är väldigt "morrig" när man kommer upp i varv det låter nästan som man med flit har velat få fram en "sportig" upplevelse. En del kan bero på att Isen har extraktorgrenrör, har erfarenhet av dessa på jänkare och avgasljudet/detonationerna hörs genom rören. Båda bilarna har original avgas, ingen isolering borttagen, vägljuden är svårt att jämföra då den ena är en cab (inte direkt brist på vindbrus här o där) men jag upplever E36an som tystare vägljudsmässigt än en tidigare E30 320 jag hade. Mvh Per BMW CS 05928 |
|
|
Precis som Perra skriver morrar is:en till då den varvas. Jag tycker inte det är störande utan endast trevligt. 320=komfort 318iS=sport 318iS är ganska trevligt standard utrustad med sportchassi, störrebromsar, shadowline, liten "vinge", extra läpp på front spoilern, lackade stötfångare, M-ratt, kryssekerfälgar, ofta sportstolar mm |
|
|
Nej Isens morr är enligt min mening trevligt och tilltalande, om jag skulle köpa en E30 till skulle det om valet stod mellan Is o 320 välja en Is. Har fantasier om hur en is skulle gå om man fick upp den till 2 - 2,2 liter för ännu bättre vrid och kanske ett chip. Blir man trött på morret tror jag den blir tystare om man lindar extraktorn. Har en kompis som har vart BMW mek sedan 80 eller så han sade när jag köpte Isen att enligt hans mening är M42 en av BMWs mest välkonstruerade motorer, själv är jag ganska imponerad av att de ändå har fått så pass mycket vrid ur denna lilla motor. Även mitt råd är att provköra, vi har alla olika preferenser och smak. Mvh Per L BMW CS 05928 |
|
| har haft båda & is:n är en klart modernare motor & snabbare...sen så är ju chassit i is:n betydligt bättre. | |
|
Jag hoppas verkligen att ingen tar 318iS för den senare 318is (16v), det är en helt annan bil. Även E36 318is är något helt annat och ska inte förväxlas med E30 318iS. Motorn i en 318iS låter som en symaskin mer eller mindre hela tiden, dvs inget särskilt. 320i går mjukt och lent med ett behagligt mullrande som från 4000 varv och uppåt utvecklas till ett "mustigt" vrål. Det enda som jag ser talar emot bilen är att 320i har en omotiverat hög bränsleförbrukning till den lilla effektskillnaden från 318iS. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| En sexa är en sexa. 320 går garanterat lenare ocgh tystare. Men i detta fallet skulle jag utan att tveka välja en 318is. Skojig motor, snål, lättare i nosen, kanonkul att köra och snygg med is-läpp och shadowline, delar chassidelar med 325 osv. | |
|
bmwlundqvist: Men då tänker du ju på 318is 16v. :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Olof, talar vi inte alla om e30 318is 16V ? Alltså årsmodell 90-91 Det är denna modell navelludd frågar om och inget annat. |
|
|
BjörnB: Ah, jag missade det lilla ordet "fyrventil" i det första inlägget. Det talas om 318iS (med stort s) så jag tog för givet att det talades om den M40-bestyckade bilen med 113hk. Den M42-bestyckade sportigare bilen med 136hk omnämns ju som 318is (med litet s). /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
318iS = M40 318is = M43 |
|
|
Vilket gör att ni kan förbise mina tidigare inlägg ;) 318is 16v är en helt annan bil än 318iS. 16-ventilaren är både sportigare och piggare än 320i. För de pengarna en 318is betingar hade jag dock valt en 325i istället, utan att tveka. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
bmwlundqvist: 318is har M42 enligt modellguiden ("4 cyl 16V 90- "). Visserligen nämns där 318iS (med stort s) vilket är lite missvisande? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Själv har jag provat en E30 is M42 16v en gång på en bilfirma (vilket var en historia i sig den var minsann kamkedje renoverad på BMW firman där kompisen jobbar för 7000:-, kvittona var tyvärr i bokföringen... Frågade kompisen om detta o den seriösa bilfirmans mek hade varit där o köpt en kamkedjesträckare a 600:- suck). Nåväl f-v vet om inte E30n är roligare att köra än E36an, det är liksom mer buskänsla och ursprunglighet. BMW CS 05928 |
|
|
För att klargöra så är det en 318is med M42-motor jag pratar om (jag kände inte ens till att det fanns en 318iS med M40-motor). Ber om ursäkt för missförståndet. Och efter att ha läst era informativa inlägg så lutar det helt klart åt en 318is. Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.