|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Agge |
En kompis till mig har en M3 cab -03 som han vill chippa (mappa). Han hörde något om att smg lådan tar stryk med chippet i. Kan detta verkligen stämma? Har själv inte hört något sådant. Tacksam för svar! Mvh //Agge |
|
Jag har svårt att se varför SMG II lådan skulle vara mer känslig än den vanliga. Speciellt eftersom en mappning inte ger speciellt höga effektuttag. Som referens kan man ha Mr Carbons CSL bygge. Den bilen är kompressormatad, men går utan några som helst problem från varken motor eller låda. Så ja, lådan tål en mappning. |
|
Plumber |
Varför chippa? |
|
SMG-lådan är rent mekaniskt samma som den manuella, kopplingen likaså. Den tål utan problem att chippas. |
|
Agge |
Ok, precis som jag trodde då. Tack för svaren. Plumber: Han vill väl att den ska gå lite bättre. Eller så vill han helt enkelt kunna köra om mig :) Men det klarar han inte av ;) Mvh //Agge |
blitz |
men d gär jag agge :)))) |
Agge |
Hahahha blitz :))) Nu har du startat ett krig :) Då får jag väl åka till G-power och montera på en kompressor, då blir det lite svårare för dig :) Mvh //Agge |
|
Vilka svenska företag chippar (mappar) M3E46:or? Need for Speed? Köhler? Qvarnis? |
|
|
elkrn: Om du ska mappa så kan du vända dig till Turbocenter. De ska mappa min M5 iallafall. Ska tydligen vara riktigt duktiga. Vanliga chip finns nog hos de flesta trimfirmor - men vänd dig till seriösa firmor isåfall, typ Kelleners sport. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
STEPHAN: Kellner har jag bara hört bra saker om.detsamma gäller Lennart Köhler.Kellners finns inte representerade i sverige och jag vill/kan inte skicka min ecubox.Det blir nog att ringa till Köhler. //Johan |
|
| Chipcenter i Växjö installerar och mappar Powerchip på M3E46. | |
|
Agge, Problemet är snarare att programvarorna i motorstyrningen och SMG elektronik enheten är så integrerade med varandra på denna bil så att man kan få andra problem med de olika elektroniska hjälpsystemen istället. Och det finns inte så mycket extra effekt att hämta på just denna bilmodell så bara mappning/chippning skulle jag inte rekommendera. Om man däremot installerar andra kamaxlar, racing katalysatorer, osv. då är mappning mer eller mindre ett måste men det är väldigt få tuners som behärskar MSS54 motorstyrningen i M3an. /RS2 |
|
|
Personligen är jag lite skeptisk till alla chip som börjar med super,power,mega,uni.Stor risk liten vinst. |
|
|
elkrn: Unichip är inget chip utan en piggyback... Kanske ta reda på lite fakta istället? ;) M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman: Jo,jag har tagit reda på fakta,därför har jag valt Kellners. |
|
|
Ditt tidigare inlägg tyder på motsatsen... Det är ju ganska stor skillnad på ett färdigt chip t.ex Superchip och och en piggyback t.ex Uni-chip som justeras på rullar en halv dag. Resultatet på min bil blev 20 hk och 30 nm med uni-chip boxen. Allt dokumenterat med bromspapper. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman: Några frågor: 1.Fick du avgastemp uppmätt före och efter mappning vid fullast? 2.Fick du bränsleblandningen kontrollerad med bredbandslambda före och efter mappning vid fullast? |
|
|
Du verkar inte läsa mina inlägg... Du jämför ju färdiga chip med en piggyback som justeras på rullar. Jag har aldrig menat att Kelleners-sport är sämre än Unichip. En äldre bil som min M5 och en M3 E46 har helt olika motorstyrning, insprutningar. Unichip finns inte till din typ av sprut. Varför jämföra äpplen och päron? Så du tycker inte att 20 hk och 30 nm med perfekta avgasvärden är bra? Jag tror knappast man får det av ett superchip... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
M femman: "Du verkar inte läsa mina inlägg" Du verkar inte läsa MINA ,jag har aldrig påstått att superchips är bättre än unichip.Jag håller med dig om att på en bil där det finns goda marginaler för effekt ökning,så kan unichip vara ett alternativ,motorn på m3e46 är ju inte direkt skottsäker. "Så du tycker inte att 20 hk och 30 nm med perfekta avgasvärden är bra? " Jag hadde varit mer än nöjd om jag hadde fått ut 20 hk och 30 nm med perfekta avgasvärden och bibehållen driftssäkerhet. Frågorna kvarstår dock (i all välmening): 1.Fick du avgastemp uppmätt före och efter mappning vid fullast? 2.Fick du bränsleblandningen kontrollerad med bredbandslambda före och efter mappning vid fullast? |
|
|
Läs mer om unichip här Länk M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Om vi hoppar tillbaks till E46 M3 igen så finns det ett annat problem vid trimmning som ingen tagit upp än och det är kopplingen. Inte för att det är något fel på kopplingen eller att den inte tål mer effekt men programmeringen av SMG lådan är ju gjord för original effektkurvor så väldigt många har också fått byta koppling både en och två gånger. Det kanske var något sådant din kompis hört talas om Agge. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.