|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha...eländet fortsätter.. Såg gul vätska i snön på uppfarten efter jag kört upp bilen...inte lite heller...dropp / rinn under bilen.... Vätskan är klargul mot snön, det är inte motorolja, det vet jag... Mina värsta farhågor är en bromsledning...läckaget är (bakifrån sett) mitt under bilen, lite åt högra sidan.... Har ASC, har den några separata ledningar med vätska? Helvete....först blir man av med sin M front, sen detta. Någon som har koll på vad det kan vara..? Kan man krypa till verkstad med bara handbroms...eller ska man bogsera eländet? | |
|
Nej, vad jobbigt! Kör till en GDS och kolla var det läcker. Om det är läckage på en bromskrets så tänds varnings lampan för bromsen. Det går bra att köra med handbromsen, jag körde en månad med en defekt bromskrets på en Volvo. Det var bara att fylla bromsvätska på ibland och hålla avståndet... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Det var inte lite som läckte ut kan jag säga...ska ner under bilen med ficklampa nu..är nastan helt säker att jag klippte ett bromsrör på en isklump.... Suck...tur att man kan handbromsa sig till en verkstad iaf... Tack! |
|
|
Är den så låg? Lyser varningslampan? Det borde inte läcka så mycket av en från ett bromsrör det ryms ju bara 1 l i hela systemet och det borde bara läcka när man bromsar. Lycka till! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
OK, skumt! Ingen pöl under bilen när jag var ute & kollade..= läckage var när jag körde den, bromsvätskebehållaren står på "high" Dessutom ligger ju alla bromsledningar till vänster under bilen... Så nu undrar jag: vilken vätska kan rinna ut på högra sidan av bilen som är GUL till färgen, och ganska lättflytande?? Jag gissar på, styrservoolja...är den gul? Sen undrar jag hur AC systemet på E36 fungerar, bilen fick jobba hårt med snön på vägen upp, , kan det vara hydrauliken till ASC:n som läcker... Tacksam för ideér! |
|
|
OK, skumt! Ingen pöl under bilen när jag var ute & kollade..= läckage var när jag körde den, bromsvätskebehållaren står på "high" Dessutom ligger ju alla bromsledningar till vänster under bilen... Så nu undrar jag: vilken vätska kan rinna ut på högra sidan av bilen som är GUL till färgen, och ganska lättflytande?? Jag gissar på, styrservoolja...är den gul? Sen undrar jag hur AC systemet på E36 fungerar, bilen fick jobba hårt med snön på vägen upp, , kan det vara hydrauliken till ASC:n som läcker... Tacksam för ideér! |
|
|
Sorry för dubbelklicket...jag menar dessutom ASC systemet, inte AC... Hade bilen på tomgång & tryckte hårt på bromspedalen...den sjönk inte ner, så man kan utesluta bromssystemet... Skumt!!! |
|
|
Styrservo oljan är röd eller grön. ASC styrs väl genom bromsarna och motorn. Kan det vara motor olja? Den är gulbrun om den är nybytt. Du får väl vänta och se om det kommer något mer. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Är det inte bensin? körde du inte i den vid kåpan till filtret när du skulle in i garaget för nån vecka sen. Mvh/Micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
Packbox på bakaxeln,oljan är guldfärgad som finns i diffen. Min gissning bara! mvh dutta |
|
|
Ahh...bakaxeln, skulle kunna vara det då... Inte motorolja, den här var lixom klargul, luktade lite speciellt också! Får hissa & kolla...tack för tipsen... Trucker..detta är inte M3:an...den sover så sött. ;) |
|
|
Mosse: Du har väl inte nivåreglering, då? Då kan det se ut så som Du beskriver, när det läcker... Bara en tanke.. /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Hej Noop, ingen nivåreglering, & det märkliga är att jag backade ner bilen för uppfarten & körde upp igen nyss, och inget dropp! Fattar ingenting, inga varningslampor lyser heller...mycket märkligt! Bilen ska hissas i morgon så får vi se.... Gonatt! |
|
|
"Inte motorolja, den här var lixom klargul, luktade lite speciellt också!" Du har inga husdjur, va? ;-) |
|
|
hmm... klargult i snön o luktar speciellt... :) låter som nått du kan skylla på grannens hund.. Länk min pärla |
|
|
Faan Stente... missa din :) *går o gömmer sig* Länk min pärla |
|
|
Stente! klargul luktar den syrligt i så fall är det hypoidolja = bakaxeln mvh BLJ |
|
|
bengt, huvet på spiken! OK, så om det inte forsar ur bilen...vad göra? Kan det vara en packbox? eftersom läckaget var åt högra hållet så kan man ana att det är högra packboxen som spruckit alltså? Dyrt att fixa? Tack för alla tips, skönt att det inte var bromsarna iaf.. |
|
|
Är nu ganska säker på att det är bakaxelolja som läckte... Nån som vet om bilen varnar för låg nivå? Har inte färddatorn... (323 E36 -97) Tack! |
|
|
Det finns ingen varning för låg nivå i slutväxeln. Har du kollat kopplingens slavcylinder? Det är vanligt att de går sönder så här års, när bytte du bromsvätskan dit senast? Den sitter dock på vänster sida, under bilen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Problemet identifirerat! Det var en packbox i bakaxeln som hade spruckit... Bara byta. Tack för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.