AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.976

Nu MÅSTE jag få fråga ang oljebyte i automatlåda

Sida 2 av 2
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
När jag en dag körde med bilen så började den växla helt perfekt, detta gjorde bilen hela dagen, jag körde ca 40 mil med bilen och den växlade perfekt. Sen heltplötsligt började den kasta in växlarna igen. Kan det vara fel på styrboxen till lådan? Någon som törs spekulera?

///Peter
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter som du har glappkontakt i något kontaktstycke.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Hur kommer jag åt kontaktstyckena för lådan? Var går/sitter kablarna? Öppnar jag konsollen vid växelspaken eller finner jag det under huven?
har inte en anning hur det ser ut på din bil men du borde hitta kontakterna underifrån på växellådan. bara åka tillbaka till gds hallen och kolla.

öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Är det ingen som gett sig på boxen och kablarna med kontaktspray?
an
643
anlima
735iA -87
När du bytte olja ,passade du på att lossa retur-röret från oljekylaren då? Om man lossar röranslutningen vid lådan och sticker på en slangbit som går rakt till spilloljedunken, så går det alldeles utmärkt att byta nästan all olja i lådan, tar bara lite längre tid eftersom du fyller tre liter varje gång.
Fyll olja, starta motorn och låt den gå till det slutar att komma olja från slangen till spilloljedunken,stäng motor, fyll på mera olja,starta igen och upprepa detta till det kommer en klar och röd atf-olja ur slangen. På detta sätt kan man skölja lådan så det är ny och fräsch olja överallt ,även convertern.
Har ett "masterkit" till 4hp22 liggandes i garaget om du är intresserad.

/Mats
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Tack för tipset mats! Har bytt nu så att den är klarröd!
Någon som vet var kablarna sitter?
an
643
anlima
735iA -87
Har en enkel rep-manual till 4hp22 i garaget om du är intresserad,,,

/Mats
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Elanslutningen på lådan sitter på vänster sida av lådan, bajonettfattning på den runda elkontakten.

Styrboxen hittar du i höger A-stolpe bakom högtalaren....

///Magnus
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Tack Magnus! Presis det svar jag sökte! Hur kommer jag lättast åt kontakten, från över el undersidan?

///Peter
an
643
anlima
735iA -87
Provkört ännu efter oljebytet? Har lådan börjat bli mjukare med ny olja och filter?

/Mats
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Hej Mats!
Jag kör med bilen varje dag. Det vart ingen skillnad vad gäller byte av olja. Det var nog inte där problemet sitter utan jag har nog något annat fel. Men när bilen växlar som den ska vilket kan hända ibland så växlar den super mjukt och fint. Jag tror mitt problem kan vara elektriskt. Någon som bytt box och blivit av med likande problem?
jag har hört att folk här på forumet har haft problem med överhettad styrbox till lådan vilket resulterade i konstigheter med lådan ( minns inte exakt vad felet var) efter byte av box var den tydligen klockren. Hade ju varit perfekt om man kunde låna en box nånstans och testa.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.