|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har sökt och läst "alla" inlägg ang byte av olja i växellådan. Jag har nyss köpt ett E32 735ia -87. Bilen går fint men växlar allt för hårt. När jag skiftar från Neutral till R så slår den i backen. Slår även väldigt hårt i alla växlingar. Vad jag kommit fram till är att ett oljebyte kan vara på sin plats. Nu till frågan: Var på meconomen och i deras lista fanns den rekomenderade oljan från mobil 1. Man kan andända både mineral och syntet olja. Enligt vissa här på forumen så måste man andvända olja från BMW. Kan jag ansvända mobil 1 oljan eller? När jag ska fylla olja i lådan, måste jag spruta in oljan eller kommer man åt att hälla uppifrån? Tacksam för svar, mvh Peter | |
|
Ingen som vet??? |
|
| Jag kan inte svara -men ställer mig i kö för att stilla min nyfikenhet, hoppas att någon svarar... | |
|
Hej, du måste titta vad de står på skylten på automat lådan,är det en svart eller grön skylt efter de kan du titta i tabellen här,har du oljesticka kan du fylla på olja där annars fyll på i båtten på oljetråget.Länk Länk |
|
|
Kan finnas ett filter som man bör byta också! chansa inte köp oljan på BMW. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Det skall vara vanlig ATF-olja, dexron II eller III i en 735i. Om man köper den på BMW eller mekonomnen eller någon annanstans spelar ingen roll. Det finns även ett filter, men jag brukar byta oljan 3-4 gånger för att få ur så mycket som möjligt, och vid sista bytet även byta filter. Men hoppas inte på något mirakel, är lådan redan "på upphällningen" finns det inget oljebyte i världen som räddar den. BMW CS #5139 |
|
|
J.l tror du att lådan kan ha gjort sitt när den växlar hårt? Jag har beställt filter och packningar. Ska prova att byta olja. På BMW sa dom att lådan kan börja växla hårt om det är för lite olja i den. Finns det nån sanningi detta eller är det vanligt "jag vet ingenting men bör svara" svar!? Jag har fått tag i en låda, men det skulle vara enkelt att kunna byta olja och få problemet fixat. Någon sa att det kan vara hardy skiva men om jag kör på 1an gasar upp till 4000 varv släpper gasen och sen trycker den i botten så smäller den inget. Bara vid växlingar. Är det någon som bytt olja med liknade problem och det ordnat sig? mvh Peter |
|
|
Slå i Dextron III i lådan!!! Glöm Mobil 1 och mineralolja. Dessa används i MOTORN. Byt filtret var gång du byter olja i motor och låda... Mvh Mats |
|
|
Dextron III. Var köper jag den? Finns den på de flesta ställen eller? Tror du det gör någon skillnad? Jag ska byta filter.... Tacksam för svaret Mats! |
|
|
när jag fyller olja, genom stickan behöver jag ha något skärskilt för detta eller går det att hälla ur flaskan? Om jag inte har sticka, ska jag fylla tråget fullt och sedan stoppa dit det??? hur vet jag att jag fyller rätt mängd? tusen tack /// Peter |
|
|
Du har oljesticka på din 735ia, det är den som sitter närmast torpedväggen. ATF dexron III köper du hos vilken biltillbehörsbutik som helst, det behöver inte vara något speciellt märke. Du kan behöva en smal tratt när du fyller igenom stickan för att inte spilla. Det rymms ca 3 liter när du byter, fyll på, varmkör, växla igenom alla lägen, lägg i P-läge, ha motorn i gång och kolla nivån, den skall ligga mellan markeringarna på stickan. BMW CS #5139 |
|
|
kan även ringa till en bmw verkstad för att höra,men byt även filtret i lådan,även konvertern ska ju tömmas/göras ren i lådan,de kan ju vara lite knepigt om man byter oljan själv,gör allt ordentligt när du ändå håller på.lycka till. |
|
|
Länk Länk Jag brukar använda två trattar, en liten och en större. De hårda växlingarna kan även bero på glapp i drivlinan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det känns inte som att det är pga av glapp i drivlinan snarare lådan. Men jag ska byta olja på den i veckan och se om det blir någon förbättring. Om man byter 3 ggr, filter sissta gången så borde det räcka. Blir det då ingen skillnad tror jag att jag eldar upp bilen i gds hallen. :-) Nä, då får man väll byta låda. Tack för tipsen! Vad gjorde man utan ett sånt här forum, lämmnade in bilen tills man vart pank, sålde bilen och fick cyckla kanske... ///Peter |
|
bmw,m3 |
Hej! på min gamla 735-88 jag hade för ett antal år sen small de till när man la i backen de va en bussning som vart kass likadant va de på min 530-95 jag hade va också en bussning som vart kass märkte de bara när man la i backen. men verkar som du hr andra problem med din bil troligtvis lådan. |
|
Vad är ett rimligt pris på en automatlåda till min bil. Förutsatt att den är ok dvs? ///Peter |
|
bmw,m3 |
lägg ut en efterlysning av en låda på din bil på bildelsbasen ,så får du se vad du kan få en bra låda för. Mvh |
|
Från vilka bilar passar lådan? är det samma till alla 735ia 87-92? Passar det från en 740 e32? Eller från en E34 535ia? ///Peter |
|
|
varför inte konvertera till manuell från t ex M535 hållbar 265 getrag låda :) |
|
|
Skulle aldrig sätta en Manuell låda i en 7-serie! Då tar man bort charmen med bilen tycker jag! slita i spaken och gasa har jag andra bilar till! Ska byta olja i lådan i dad, återkommer med besked efter bytet ///Peter |
|
|
Har nu bytt olja i lådan. Det blev så klart ingen skillnad! Så nu åker jag med bilen som den är, till jag rammlar över en riktigt billig låda. KAnske någon här som vet av nån till superpris? Tack för all hjälp ///Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.