AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.658

Ska det vara så dyrt att försäkra en E34?

Sida 1 av 2
Hej alla, här kommer mitt första inlägg i detta eminenta forum!

Jag och tjejen tänker köpa vår första bil nu under våren och har kikat på olika BMW-modeller. Efter mycket läsande och lärande har vi kommit fram till att en E34 525i skulle vara perfekt för oss eftersom det går att få tag på riktigt fina exemplar i vår tänkta prisklass (40-50k). Är det dessutom en Touring skulle det passa ännu bättre eftersom vi ämnar tillverka barn inom ett par år.

Härom dagen hittade jag en fin E34 525i från 1994 med godtagbar utrustning och började kolla lite olika försäkringar. Döm om min förvåning när jag som billigast blev erbjuden en halvförsäkring (Aktsam) för 8800 kronor/år! En helförsäkring skulle gå på över 14000/år. Gah!

Är det verkligen så dyrt att försäkra en BMW, eller beror det bara på att jag bor i Göteborg och att bilen är någorlunda motorstark? Jag är 29 år gammal och har haft B-kort i tio år. Inga bilar tidigare, så ingen bonus.

Nu skall det tilläggas att jag bara kört runt lite på internet och fått såna där "online-offerter". Det kanske blir billigare om man ringer... hoppas jag.

Känns riktigt trist att behöva skrinlägga BMW-planerna bara för att man inte har råd att försäkra. BMW (och särskilt E34 från 1993 och framåt) verkar ju vara en riktig godbit.

Tacksam för svar och tips! (och tack för ett bra forum, med mycket kunnigt folk)
li
1.959
liste
535i -89
Välkommen Horizon! :)

Problemet med försäkringspremierna är vida spritt i BMW:s modellprogram, så det är inte bara E34 som är "överdyr". :(

Dessvärre "hjälper" du premien genom att bo i storstad och inte ha någon bonus. Jag är i samma ålder som du och får betala ungefär 5.000 per år för helförsäkring av en 525:a, men då bor jag på Gotland.

Enda tipset jag har är att du ringer så många bolag som möjligt och kollar. Länsförsäkringar och Sockenbolagen brukar vara bland de billigare, om man nu kan prata om billigt i detta sammanhang.

Lycka till!
-d
299
-dB
130i -07
anledningen är att bmw är inblandade i fler olyckor, bara för att du kör ordentligt gör inte alla det, och du straffas för det.

gissa vad det var för bil som fiskades upp:
Länk

av bilderna att döma är det en e34
Tack för snabba svar. Jag får göra en rundringning till olika bolag imorgon. De jag känner till är Länsförsäkringar, Folksam, Trygg-Hansa, If, Aktsam och Tennant. Vilka fler finns det som är värda att kolla upp?

liste:\> Jag får väl skenförsäkra bilen på morsan i Fårösund så kanske det blir billigare... ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Horizon>>>Tur att du iaf skrev en smiley efter ditt sista "skriveri",inte genomtänkt att skenförsäkra+inte heller smart att skriva den "tanken" i ett forum heller.."Alla" försäkringsbolag har folk som läser just detta inlägg...bl.a.

Finns mycket skrivet angående detta i forumet tidigare,läs o begrunda...Börja med "sök inläggsfunktionen" här ovan.

OBS! Inget angrepp på dig som person men din handling/tanke var inte så bra i detta fall,hoppas hur som helst du hittar en fin E34 med rimliga försäkringskostnader till slut.

Lycka till i sökandet än en gång.

Mvh Janne.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Kolla med Aktsam gällande bilförsäkring min 523 var klart billigast hos dom 525:an försäkrar dom men allt motorstarkare räknar dom som sportbil.

///Johan
Am
569
Ambush
540i/6-94
Oftast så kan man ju få en bra deal på bilförsäkringen om man har andra försäkringar hos samma företag - har Du hemförsäkring, livförsäkring, båtförsäkring osv. hos ett och samma företag så är dom oftast mer villiga att ge dig en bra bilförsäkring om du hotar med att byta företag helt och hållet.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
kolla med BMW originalförsäkring de var klar billigast på min m5:a
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Känns som att bolagen som vanligt ser bara vinstintresse (såfort det händer nåt, ålar de sig), jag menar en sketen 520 -95 för 7000:- om året? halvförs.? det är löjligt!!! Man betalar för märket känns det som, jävla trist!
Carl Adam Andersén
Betalade lite under 5 papp för en halvförsäkring när en 535 91 stod på pappsen. Länsförsäkringar.

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Hej, har du kollat vad ni får för premie om din sambo står som ägare? Ett tips iaf. Blev billigare för oss på förra bilen. Skilde en tusenlapp ungefär. Jag 26 sambon 24.
Lycka till i försäkrningsdjungeln.

mvh: mr_majzoo
Är det inte "Sockenbolaget" som har ganska låg premie, men i gengäld har en självrisk på 6000kr..?

Det här med ett bonussystem som bygger på hur länge man har haft bil håller väl också på att luckras upp. Numera så kikar de mer på hur länge man har haft körkort.

När jag rinde runt för att kolla försäkring på min 525:a så var det bara ett av 4-5 uppringda som använde sig av det gamla bonussystemet som byggde på hur länge som man haft bil...

Själv så kör jag med BMW-originalförsäkringar.

// Jögge Länk

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har nyss bytt från BMW försäkring till Trygg Hansa. Dom undrade varför jag bytte och jag sa att ni e dyra. Dom sa att vet du att du får originaldelar? Jag svarade att till min bil så finns inga andra delar. Jag sa att ni är dyra på glas oxå. Typ 35% och minst 1000 kr medans Trygg tar 1200 kr. Jag har betalat 2000 kr för glas på min förra BMW.
Tack för alla svar och tips! Har ringt runt och hört mig för och det verkar banne mig vara kört med BMW för mig och tjejen. Iaf så länge vi bor där vi bor. Jag försöker säga säga till försäkringsbolagen att östra stadsdelarna i Gbg inte är som resten av Gbg... att vi är lite "finare" här uppe... men de ger sig inte... hehe... :)

Janne T:\> Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om mitt inlägg rörde upp känslor. Det var inte alls menat på det viset. Jag skrev det till liste eftersom han bor på Gotland precis som min mor. Det var liksom lite internt, "oss öbor emellan"

Jag är av åsikten att skenförsäkringar är djävulens påfund och bara sabbar för oss andra ärliga människor. Jag skulle _aldrig_ skenförsäkra en bil, MC etc. Folk som sysslar med sånt skall straffas med spö och el. Det är MHI. ;)

(Hoppas att det här inlägget gottgör så att alla forumläsande hemliga bilförsäkringsbolagsagenter lugnar ner sig).

Hur som helst... nu ska jag svära lite i kyrkan och röra upp lite mer känslor (hav överseende med mig). Har kikat lite efter andra bilar och fastnat för SAAB 900 från 96-97. Hörde med Länsförsäkringar och de skulle bara ha 5000 för att HELförsäkra en 2.3-liters 900 från 1997. Nu är ju ingen SAAB en BMW, men det kanske får bli så att vi kör svenskt tills vi flyttat ut på landet och kan köpa oss en hygglig E39 istället... för det är ju ändå BMW man siktar på i slutänden. :)

Tack igen för tips och råd!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
-dB,
Vad har du för belägg när du påstår att "bmw är inblandade i fler olyckor"? Har du någon form av statestik? Att länka till aftonbladet där nån har sladdat av vägen bevisar väl inte så mycket?

/J
-d
299
-dB
130i -07
johan m3,
jag har ingen som helst statestik som bevisar detta, jag är faktiskt förundrad över att det tog någon så lång tid innan någon ifrågasatte.
jag borde ha skrivit att jag tror att bmw är inblandade i fler dyra olyckor än andra bilar, försäkringsbolagen för statestik på sådant o sätter premierna därefter.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Köp en BMW med mindre motor som tex 518i , 520i så lär det bli en helt annan premie.
Nää, hellre en SAAB med en 2.3-liters fyra än en BMW utan sexa. :)
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ja det får ju stå för dig, men 520i har faktiskt sexa, om man nu inte köper en E12:a dvs.
Visst sitter det en sexa i 520'n, men den är inte särskilt billig att försäkra för det (i mitt fall). Det var mer 518-modellen jag kommenterade.

Synd att ett helt bilköp ska falla på en sån sak som försäkringen. Blä.
Just de hiskeliga försäkringspremierna gör att jag överväger att köpa mig en Volvo. Ex. så skulle årspremien för en helförsäkring på en 850 GLT 170hk kosta mig 3900kr hos Aktsam, klart mycket billigare än de flesta motsvarande BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.