AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.857

4 Generationer M5(Bild).

Sida 3 av 3
E60 påminner om Audis formspråk med höga, markerade karossidor. Inte särskilt vacker men modern. Börjar redan kännas slätstruken. Tyder på en design som inte håller i längden. Ett problem som japansk design i regel drabbas av. Ser balla ut i början men känns efter ett kort tag hopplöst slätstruken ut.

E39 har en enkel och diskret design. Lite väl bullig och snyggare i touringutförande än sedan. Synd att aldrig M5 uppenbarade sig i touringskrud. En elegant bil designmässigt utan egentlig udd.

E34 är enligt mig den BMW-femma som har mest stil i linjerna. En modell som åldras med värdighet. Visst är linjerna hopplöst passé men den är ända vacker. Ett monument för sin tidsera.

E28 har aldrig tilltalat mig. Ser ut som en båt. Inte vacker alls.

Om M5:orna skall rankas så är det bara att rangordna kronologiskt. Nyare är bättre när det gäller M5 enligt mig. De raka sexorna var trevliga men är idag inte tillräckligt för att ge korrekt sportsedankaraktär. Då krävs V8. Minst. ännu hellre V10. BMW flyttar positionerna framåt med sina M-modeller.

Likt en aktiebubbla borde snart hästkraftsbubblan brista snart. 507 hästar är mycket. MB har modeller med drygt 600 pållar. Dessa bilar är starkare än de flesta lastbilar... Utveckling torde snart ta vändning. Superbilarna blir annars helt okörbara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.