AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.696

Min E46 drar olja

Sida 3 av 3
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Har tänkt byta min olja nu i halvtid mellan servicearna. hur mycket och vilken olja bör jag använda? SLX? tror det är Castrol TWS i nu"magnatec" eller vad den hette.
(tidigare ägaren som pytsat i)

det rör sig om en M54B25 325i 2001
Ni
5
Niklas 330
BMW 330i sedan-01
Har samma problem med min 330i-01.Talade med en mekaniker på
bmw(förenade bil malmö) om detta.Är tydligtvis rätt så vanligt att e46 330
tar in olja i insuget.Vet ej om det gäller e46 överlag.
Är det fler än jag som har problem med en oljedrickande 330?
Det skulle tydligtvis kosta mellan 8000-12000kr att åtgärda problemet.
Min har också tagit ingefär en 0,5L sen jag köpte bilen... cirka 300mil sedan.
Fyllde på olja nu häromdagen så får väl se om den stannar kvar;)
kan påpeka att jag ska göra oilservice nu i dagarna.. mätarn säger nämligen -300.. men där är en mellan service gjord så jag har inte haft sån panik... :)

/Mvh Hill

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Förresten.. Jag funderar på och ta Castrol TWS vid denna service el ska jag ta den rekomenderade "Longlife Oljan"??
men ändå byta efter ca 1200mil... iaf 1 gång om året..
Någon som kan komma med förslag??

/Mvh Hill

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En halvliter på 300 mil är ingen större fara!

TWS är onödigt tjock och ger högre oljetemperatur och högre friktionsförluster i motorn än en tunnare olja.

Om du byter "halvtid", skulle jag personligen satsa på en bra syntetisk 5W40-olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
oki.. låter ju betrygande;)

Jo TWS är ju rätt tjock.. jag får fundera på vad jag ska ta... har väl en vecka till service typ..

Tack!!

/Mvh Hill

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det blir Castrol 0W-30 SLX-LL01 som jag häller i bilen, men hur mycket åtgår? Räcker 6liter?
motorn det handlar om är: M54B25 -2001 och jag byter givetvis filtret också..

(Ska beställa oljan och orkar inte rota i boken nu..)
De
165
DeWa
328iAT -96
Äsch som ni klagar. Min 328i -96 drack 3,5 liter på 500 mil nu under bilsemestern för ett par veckor sedan. Då kan man börja oroa sig lite .. =(.
ro
32
robbans
BMW M3 E90 -08
BMW M3 E30 -87
Hej alla som har problem med oja förbrukningen.
Jag hade samma problem med min 330 –01 jag köpte bilen i tyskland då jag prov körde bilen så lyste olja lampan gult när jag parkerade bilen.
Då var olja nivån under minimal så fyllde vi olja och sedan köpte jag bilen körde jag hem ca 145 mil. När jag kom hem dagen efter körde i väg och parkerade bilen, så lyste lampan igen.
Sedan fyllde jag på olja igen parkerade bilen in för vintern. Jag startade bilen och körde mindre turer då och då, när det var dags att köra bilen på våren då lyste den förbannade gula lampan igen……( under min. igen) jag har haft många BMW och varvat sönder dem men ingen av dem har dragit någon gång olja. så igår pratade med en kompis han har en 520i touring –01 och har samma problem. Frågan? vad är det för fel på bilarna??? Ska det vara så?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Lågfriktionsmotorerna drar mer olja .
BMW drar gränsen för mekaiskt fel vid 1l/100mil.
testa byt olja till annan ( läs denna tråden från början) eller sök trådar med oljegurun JohanB.
Min 330 var inne på service i maj och jag har fått fylla på olja 1 gång sedan dess. Körde ca 300mil innan det var dags att fylla på..
tjena grabar. jag har köpat en BMW 320i före två vecka sen, och den har gått 8500 mill nu.. sista servic har gjort vitt 7300 mill.. och jag märkte att oljan saknas en liter!!!! och jag har fylt. jag undrar om det är normalt.. jag hoppas att jag få hjälp från er. MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.