|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min 320 har börjat dra onormalt mycket olja. Började i julas med att den gula oljenivålampan tände sig när jag stängde av bilen. Tänkte att de kanske hade snålat lite när den varit på service och fyllde på en liter. Men nu har den börjat lysa igen när man stänger av bilen! Bilen har dessutom inte ens gått 6000 mil. Finns det några vanliga standardfel som gör att den drar olja? | |
Lundqvisten |
Stämmer milen, är det en import? (ryker det) |
Lundqvisten |
Förresten Du kollar väl ej endast på oljelampan, du kontroller väl oljenivån på mätstickan i motorn? |
| Den är svensksåld och köpt hos aukt BMW-handlare som dessutom kände den tidigare äggaren så jag skulle bli förvånad om den är skruvad. Nope, ryker inget förutom den vanliga vita röken så här ås och har inte sett att det droppat ut något under bilen heller. | |
Lundqvisten |
Har du kollat oljemätstickan i motorn...Vart ligger nivån MIN-MAX? |
Lundqvisten |
Har du fyllt på för mkt motorolja,så finns det stor risk för att flera packboxar kan sprängas i motorn. Kolla ALLTID oljenivån med motorns oljemätsticka innan ev, oljepåfyllning. Nivån ska ligga i närheten av MAX. (EJ över) |
|
M52 och M54 motorerna "förbränner överflödig olja" ovanför max. Men givetvis är det inte att rekommendera att fylla på för mycket. En normal oljekonsumtion för en M54 motor som din bör vara runt 1 liter per 1000 mil. Bmw drar dock gränsen vid "mekniskt fel" vid 1 liter per 100 mil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ok, självklart har jag kollat med oljestickan också. När lampan börjar lysa så har den legat nere vid min-nivåerna. efter påfyllning så var det ungefär en bit över mitten mot max. Men det verkar hsh som att den har tagit nästan en liter olja på kanske 200-300 mil. Verkar lite väl mycket tycker jag. | |
|
Hur långt har bilen gått? När servades bilen? Vem servade den? Vilken olja användes? Kan du se något läckage? Var det ovanligt kallt när oljeförbrukningen började? Hur körs bilen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lundqvisten |
Ingen av mina gamla BMW bilar, tar så mkt olja? Fyller ej på en enda droppe mellan oljebytena.(700-1000mil) |
|
Johan B: bilen har gått 5800 mil. Den servades i maj förra året av lunds bil i varberg (BMW) och då hade den gått 4600. De använde väl castrols long-life olja, minns inte namnet på den. Man kan inte se att den har läckt någonstans när man kollar ovanifrån och ovanligt kallt var det inte heller. Den sista tiden har det mest blivit korta turer men jag tycker ändå inte den ska dra fullt så mycket olja. |
|
|
Det jag misstänker kan vara orsaken, är att kortkörningarna har orsakat kondensvatten som kan ha frusit i vevhusventilationen. Då bildas det ganska högt tryck i vevhuset, som trycker ut olja till förbränning. Om du har möjlighet att köra in i en gör-det-självhall, kan det vara lämpligt, så att du kan lyfta upp bilen och kolla hur det ser ut undertill. (det sitter en plastkåpa under hela motorn som är rätt lätt att skruva loss - har för mig att det är vanliga krysspår i skruvarna) Om du inte kan se något läckage, får man nog utgå från att oljan som förbrukas blir förbränd i motorn. Det skulle kanske vara bra att göra ett oljebyte (inklusive filter) eftersom det ändå nästan har gått ett år sedan senaste oljebytet! Du kan då testa en något tjockare olja för att minska förbrukningen - t ex en 5W40-olja eller en 0W40-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om du kör mest korta turer så går bilen med fetare blandning och bensinen som kommer ner i oljan hinner inte dunsts bort.Det får till följd att oljan blir för"blaskig" och förbrukas då onormalt fort eftersom att inte oljeringarna klarar av att täta.Så byt olja så ska du se att det blir bra. | |
Lundqvisten |
Ja, där ser man vilken skadlig inverkan "Gräsklippareoljan" 0W30 kan ha på motorn. Ett gott råd pytsa i 5W50 så går han nog ett år till innan behov av helrenovering. |
|
Jag skulle inte använda 5W50 i den motorn! En olja med så bred viskositet är i grunden inte någon höjdare eftersom den kommer att förändras/brytas ner snabbare än en "smalare" olja. Detta är också en av de största anledningarna till att 5W50 har blivit allt mer ovanlig som viskositet i oljeutbudet. 0W30 är i de flesta fall tillräckligt för en modern motor - i USA har man i många nya bilar 0W20-oljor! För övrigt ligger SLX ganska nära att klara SAE-klassningen för 0W40, så den är inte så tunn som en del tror... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lundqvisten |
Johan B: Den stora frågan är väl vilken viskositet 0W30 höll i aktuell motor under 1200 mil. Vad jag förstår så bör väl dessa ständiga kortkörningar spätt ut oljan till: 0W10 eller sämre? Då lär det handla om mkt grovt slitage av motorn. Motsvarandes 10 års normalt slitage. Se till att EJ pytsa i för tunn olja i era motorer. Tänk på att den dessutom blir ännu tunnare vart efter. |
|
Lundqvisten, en bensininblandning i oljan gör inte så mycket varmviskositetsmässigt! Det som dunstar bort och "slipper förbi kolvringarna" i oljan är bensinen som har blandats in i oljan... Normalt tappar all olja lite viskositet när den slits, men en helsyntetisk 0W30-olja är mycket stabil i det avseendet! En 5W50-olja tappar betydligt mer viskositet när den tuggas sönder, dessutom orsakar nedbrytningen av VI-tillsatserna i 5W50-oljan mycket oönskade föroreningar i oljan. Både motor och olja är dimensionerade för kortkörningar, men det som är ett större problem än bensinen i oljan är kondensvattnet som uppstår av de ständiga temperaturväxlingarna i vårt klimat. En longlifeklassad helsyntetisk 0W30-olja, håller sin viskositet länge, troligen betydligt mer än 4000mil. Oljan bör ändå bytas innan det intervallet pga kondensvatten och föroreningar som samlas i oljan. Att säga att oljan håller 0W10-klass eller att slitaget motsvarar 10 års körning, är rappakalja i mina öron! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kanske ska tillägga att det inte varit 1200 mil med kortkörningar. Det är mer på sista tiden under vinterhalvåret som det blivit så :) Tack för all hjälp, ska testa att byta oljan mot en tjockare | |
| Skulle köra på den rekomenderade 0-30 Castrol SLX.Jag tror inte att det blir bättre av att du kör med en olja med högre viscositet i det här fallet. | |
|
Nu är ju inte SLX den enda godkända oljan till den motorn...det finns många fabrikat och typer som är godkända. Dock finns det ingen 5W50-olja som är BMW Longlifeklassad. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lundqvisten |
Johan B: Varför rekommenderar Biltema olje viskositeten: 0W30 uteslutande till gräsklippare och trädgårdsharvar? Vaför är viskositeten: 10W60 godkänd till bl.a BMW M3, M5, Porsche, m,fl? Om den är så tjock och oduglig som du gör gällande i dina tidigare inlägg, så är det väl frågan om felaktig marknadsföring av tillverkaren Castrol. Vad det sedan gäller "Longlifeklassade motoroljor" så bör väl de vara mindre intressanta, med tanke på kondensvatten, samt andra föroreningar som oftast kommer till redan efter ett par hundra mil. Tror att det är betydligt bättre deal att satsa på en godkänd: 5W40 eller 5W50 (dock ej longlife) Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra med samma motorolja mer än max 1000mil. (byter oftast redan vid 6-700 mil.) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.