|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min drar 1 liter per 1000 mil. Tydligen helt normalt. |
|
|
Lundqvisten, tyvärr verkar du inte förstå riktigt hur det förhåller sig med oljor och motorer - men det är ok, för det är ganska få som verkligen vet hur det fungerar! Att M3E46 och M5E39 (innan 02 2002), beror på att de motorerna har så hög trimningsgrad och så små mekaniska toleranser att de inte klarar tunnare olja. När det gäller M5E39 innan 02 2002 och Z8, beror det t ex på att man vill åtgärda den höga oljeförbrukningen som tunnare olja ger i de tidiga motorerna. Dock har man modiferiat motoerna efter 02 2002, varför det går bra att använda SLX 0W30 i dessa! En tjock och "bred" olja är inte "oduglig" men den har vissa nackdelar - t ex stort slitage vid kallstarter, högre bränsleförbrukning och kraftigare nedbrytning, varför den bör undvikas om man inte måste ha en sådan olja. Vad gäller Porsche och M-bilar, brukar det oftast vara så att dessa bilar inte används i smällkalla vintern, vilket är en viktig faktor som BMW och Porsche tagit hänsyn till när de godkänner en så tjock olja till dessa bilar... Kondensvatten försvinner ur oljan om man kör motorn ordentligt varm, så där skiljer sig inte longlifeolja från annan olja! Både oljor och motorerna är dimensionerade för långa bytesintervall i moderna bilar, och där är det inget tekniskt problem om man inte har väldigt "ogynnsamma" körförhållanden! En bra syntetolja i en frisk motor håller lätt 4000mil eller mer, utan att ha tappat så mycket egenskaper att den "måste" bytas. Att man byter olja redan vid 2500 mil, handlar om säkerhetsmarginaler och det faktum att oljefiltret normalt sett inte pallar 4000 mil. Att du byter bra (och dyr) syntetolja redan efter 500-700 mil vittnar ytterligare om att du inte vet hur syntetolja fungerar och bryts ner, eller att du har "för mycket" pengar! ;o)) Biltema rekommenderar INTE 0W30 till gräsklippare! (läs på!) För övrigt skulle jag nog inte använda Biltema som normsättare när det gäller oljerekommendationer... ;o) Själv brukar jag använda bra syntetolja i gräsklippare och har på så vis fått ner bensinförbrukningen markant, samt fått motorerna att gå märkbart mjukare och tystare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min 320 iM -02 med nästan 14.000 mil på mätaren har de senaste 2 åren dragit ca 1 liter/700mil. Jag kör nästan uteslutande längre sträckor. 75% av all körning >1h. Stickan har alltid varit under min när jag har hällt i oljan. Under det senaste året har jag fyllt på 6 ggr. /Fredrik Swärd |
|
| Men Johan, vart tog din vurm för Biltema vägen?? | |
|
Johan igen, det du skriver att väldigt få begriper... vad får dig att tro att du har rätt? En tanke som slår mig.. om man bara låter tillräckligt övertygande, så tror folk på det man säger |
|
|
E36, Biltemas syntetolja är bra men jag skulle inte använda biltemakataloguppgifterna som normsättare för vilka oljor som skall användas var... ;o)) 1 liters oljeförbrukning på 700-1000 mil är inget onormalt. Jag brukar kolla oljan en gång i månaden eller var fjärde tankning ungefär - kan vara bra att ha koll på nivån! (har aldrig behövt fylla på mellan oljebytena) Om man kör mycket kortkörningar kan oljan blandas ut med ganska mycket bensin och kondensvatten, vilket kan ge intrycket att oljenivån är stabil (eftersom den totala mängden vätska är inom min-max), men om man då kör lite hårdare och/eller längre kan både vattnet och bensinen i oljan försvinna ganska snabbt med snabbt minskande volym som följd...själva oljeförbrukningen har skett långsamt, men förbrukningen har då "kompenserats" av andra vätskor (vatten och bensin). Detta gör att man bör vara extra observant på oljenivån om man kör hårt/långt efter en tids kortkörning - särskilt när det varit kallt ute. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E36, jag anser mig vara ganska väl påläst inom ämnet motorolja! Om du kan bevisa att jag har fel - varsågod! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jodå, och som sagt, låter man övertygande så tror folk på det och, en lögn som upprepas tillräckligt ofta tas för sanning Förresten, apropå BTolja vs "märkesolja" , du förespråkar gärna Biltema.. Så låt oss säga att du väljer mellan BT, Valvoline, Castrol,Mobil och kanske Statoils oljor av samma sort OCH till samma pris.. hinkar du även då i BTs olja?? |
|
|
E36, dina argument är lite "tunna"! Om du läser på lite om olja, innan du uttalar dig, kommer du troligen inte att vara så kritisk till mina utlägg! ;o) Vad är det du inte förstår, eftersom du skriver: "det du skriver att väldigt få begriper" (din mening är lite svår att förstå, men jag misstänker att du menar att det är många som inte förstår vad jag skrivit), undrar jag mer exakt vad det är du inte förstår! Jag köper "märkesolja" billigare än vad normala personer köper Biltemaolja för, varför det inte är något problem för mig! ;o) Men jag skall svara på din hypotetiska fråga! Om jag skulle stå i en situation där biltemaolja och "märkesolja" var av samma typ och hade exakt samma klassningar samt hade samma pris, hade jag tagit den olja som var "enklast" att få tag på! Om det skulle skilja mellan klassningarna på oljorna, hade jag tagit den olja som hade haft bäst ACEA- och API-klassningar (och lämpligast SAE-klassning). Nu är dock verkligheten inte som du framställer i din hypotetiska fråga, utan biltemaoljan kostar mindre än hälften (i vissa fall ner till en tredjedel) mot vad syntetisk "märkesolja" gör, vilket gör valet enkelt om Biltemaoljans klassningar är tillräckliga! (ACEA A3 och API SL) Grunden vid ett oljeval måste alltid vara de klassningar som biltillverkaren anger som minsta kvalitetskrav på oljan! Därför rekommenderar jag inte Biltemas olja till motorer som skall ha longlifeklassad olja, av den enkla anledningen att biltemas olja inte är longlifeklassad (inte officiellt i alla fall)... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej Johan! Jag syftade inte på att man inte begriper vad du skriver, utan på ditt svar ovan! Där du skrev något i stil med "väldigt få förstår...osv" Jag köper också märkesolja betydligt under priset som folk betalar för Feltemas spill.. men det hör inte hit.. Den hypotetiska frågan jag ställde vinklade du givetvis. Självklart förutsätts i detta fall att oljorna är lika i klassning, viskositet, och står på samma hylla, och för att du inte ska vinkla till detta igen så kan vi förutsätta att det är samma färg på burkarna också, Men givetvis med respektive fabrikats dekal och innehåll. Vilken väljs?? Sedan, kan man som fråga två fråga sig, är Statoils olja Longlifeklassad? Om den är det, hur kommer det sig då att inte BTs är det om det är samma klet? |
|
| Jag har tidigare nämnt att jag inte är tribolog, men jag har ett antal års erfarenhet som smörjare/mekaniker inom industrin (givetvis ingick div utbildningar där) Kan nämnas att vi använde bl.a Statoil, Shell samt Omegaprodukter, dessutom viss utb av Shell inom smörjmedel för fordon, och har sålt oljeprodukter ett antal år | |
| Tyvärr har jag sett för många exempel på igenkoksade motorer och inte minst toppar.. många ggr beroende på slarv med oljebyten, men också ett resultat av snålande på en sån viktig sak som oljan. Så för min del gäller hög kvalisort på olja och oljebyten med rätt intervall samt givetvis bra oljefilter som byts vid varje oljebyte | |
|
E36, din saklighet i argumentationen är under all kritik! För det första misskrediterar du biltemaoljan genom att använda det nedvärderande namnet "feltema"! För det andra skriver du att det är "spill..", vilket du troligen gör för att få mindre vetande att felaktigt tro att biltemas olja består av spillolja. (på tal om lögner som upprepas...) För det tredje har jag aldrig påstått att det är exakt samma olja i bilemaflaskorna som i statoils dito (dock finns det många andra med insideinformation på detta forum som hävdar detta!), vilket gör att det inte är 100% säkert att oljorna har exakt samma additivsammansättning t ex - det kan göra att biltemaoljan inte klarar t ex en BMW-longlifeklassning (eller annan biltillverkarspecifik klassning), men att statoils "märkesolja" ändå gör det! Det man dock kan vara helt säker på, är att biltemaoljan klarar den klassning som anges på förpackningen. Statoil tillverkar Biltemas olja, men min grundinställning är den att man ALLTID måste utgå vilka klassningar som står på förpackningen - om biltemaoljan är bättre än vad klassningarna på flaskan anger, är det en ren bonus för kunderna. Det kan mycket väl vara så att det är exakt samma olja i biltemaflaskorna, som i statoils egna. I såfall klarar oljorna givetvis exakt samma klassning, men troligen är det reglerat i inköpsavtalet mellan biltema och statoil vilka klassningar biltema får sätta ut på flaskorna för att undvika allt för stark konkurrens mot statoils egna produkter. Om det vore exakt samma klassningar på flaskorna, skulle statoil få svårt att sälja sina egna produkter...dvs. en ren kanibalism skulle uppstå för dem när de sålde olja till biltema. Med nuvarande upplägg kan de äta kakan och behålla den - kunder med nyare bilar är "hänvisade" till statoils dyra olja, medan "mindre nogaräknande" (eller priskänsliga) kunder kan köpa biltemaolja, och därmed indirekt ändå köpa olja från statoils produktion...de sistnämnda kunderna skulle troligen ändå inte köpt dyr olja från statoil eller annan "märkesolja", varför det upplägget ändå är en vinst för statoil. För att svara på din lätt tvistade och verklighetsfrämmande fråga: jag väljer den olja som står närmast mig (på bekvämast avstånd), eller den olja med snyggast förpackning eller roligast/bäst reklam! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Biltema har för mig alltid varit Feltema, sedan jag alltför många ggr fått defekta produkter eller produkter som ej uppfyller specifikationer, toleranser eller hållbarhetskrav. Av de anledningarna har jag inte satt min fot eller beställt något av de under de senaste 13-14 åren! Detta är fakta, och inga lögner! Var du fick det med lögner ifrån undrar jag över?? Ursäkta för mitt dåliga ordval när jag skrev spill, men tyvärr kastar jag ibland ur mig andra ord än de som enligt Sv. akademien ska användas för respektive ändamål Sålunda har jag även sagt "häll i dyngan" när jag åsyftat ex Castrols motorlja, eller "dunka i klägget" som rent av kunnat vara en av Valvolines eminenta produkter |
|
|
Jag tolkar det som att sakdiskussionen därmed är över, E36! Ps. du skrev själv: "en lögn som upprepas tillräckligt ofta tas för sanning", vilket var det jag syftade på! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
min e46 drar också lite olja, ca en liter/1000 mil har det blivit och den har nu gått ca 5000 mil. Johan B, jag har efter lite funderingar beslutat mig att följa BMW:s oljebytesintervall och kommer att byta efter ca 2500-2700 mil. Frågade på BMW vad han tyckte och han sa att "visst vi byter gärna, men det skall inte vara nödvändigt. bara tidsintervallen inte blir för lång" Jag kör väl idag ungefär 1500 mil/år så detta byte blir ju då efter 1.5 till 2 år. Tycker du att det är FÖR länge?? //Håkan |
|
|
Hej, har råkat ut för samma sak, lampan tändes i november förra året, jag slog i en liter SLX, nu har den tänts igen och är nere på min-nivå enligt stickan. Senaste oljeservice vid 2400 mil i September 2003, ska in på Inspektion 1 innan månaden är slut. Antagligen relaterat till väderlek + korta körsträckor (2X9 km/dag). /M Min bil: Länk |
|
|
Det verkar som om M54-motorerna av någon anledning tenderar att generellt dra mer olja än M52TU. Jag vet inte om det är någon skillnad i konstruktionen med t ex lågfriktionskolvringar i M54 som gör detta, men det skulle kunna vara så! Någon annan kanske kan fylla i med mer fakta om kolvringarna etc. i M52/M52TU och M54? En liter på 1000 mil är som sagt helt normalt! Topasblå, oljebytesintervallet är inte bara beroende på körsträckan, utan även på tiden oljan är i motorn, precis som verkstaden säger! Oljan oxiderar i viss mån med syret i luften, när oljan är i motorn oavsett om den används mycket eller lite. Normalt sett brukar man säga att man minst bör byta olja en gång om året oavsett körsträcka (kör man långt blir körsträckan gränssättande för när bytet skall ske). Detta är även det som BMW brukar ange, som minsta bytesintervall om man kör avsevärt under det normala oljebytesintervallet på ett år. I Sverige har vi som sagt ett lite "krävande" klimat (med t ex stora temperaturväxlingar och fuktig vinter), sett ur oljans perspektiv, varför jag nog skulle rekommendera att byta oljan minst en gång om året. Motorn kan aldrig ta skada av "för många" oljebyten, så länge man använder rätt klassning på oljan och filtret, samt gör rätt - dvs. hellre byta oljan en gång för ofta. Däremot är det tveksamt om det lönar sig ekonomiskt att byta oljan på verkstad en gång mellan ordinarie oljebyte, om man inte kan köpa oljan billigt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK Tack! Får nog ta en funderare till då.. Tänkte att med dagens förbrukning så "skickar" man ju i 2 färska liter under tiden oxå men.. tror att jag har någon servicecheck hemma som går ut i juni eller nåt så man kanske får ta och utnyttja den :) |
|
|
Johan: De är mer än man tro som skiljer M52 familjen mot M54 familjen. Bland annar är det som du misstänker så är både kolvarna och kolvringarna nya. M54 Engine - Mechanical Changes NEW PISTONS - The piston has a shorter skirt compared to the M52TU and continues with the graphite coating for friction and emission reducing measures. The piston rings have been modified to reduce friction. CRANKSHAFT - The crankshaft for the 3 liter M54 is adopted from the S52-B32 - M3 engine. The crankshaft for the 2.5 liter is carried over from the M52. CAMSHAFT - The camshaft for the 3 liter M54 is modified with more lift and new valve springs to accommodate the increased lift. The camshaft of the 2.5 liter M54 is carried over from the M52 engine. INTAKE MANIFOLD - The intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly. INJECTION VALVES - The diameter of the injection pintle has increased slightly for the increased displacement of the 3 liter engine. The injector for the 2.5 liter engine carries over from M52. NON RETURN FUEL RAIL SYSTEM - The M54 engine MS 43.0 control uses the non return fuel rail system introduced on the M62TU engine. The system meets running loss compliance without the use of the 3/2 way solenoid valve currently used on the M52TU engine. The regulated fuel supply is controlled by the fuel presure regulated integrated in the fuel filter. The fuel return line is also located on the filter. The M54 engine uses an Electronic Controlled Throttle Valve (EDK) for intake air control. The idle control valve and turbulence function of the intake manifold carries over from the M52TU engine. Topazblå: I ditt fall hade jag sett till att byta var 12:e månad istället. Jag byter själv olja + filter efter 1250 mil(halvtid) samt ordinarie servicetillfällen hos aukt verkstäder. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.