|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska plocka bort växelspaken på 325:an, har tagit bort staget underifrån som går till lådan och spaken och inre damasken. Sen ser man ett vitt "lager" som kulleden ligger i och det är där problemen börjar.. Hur får jag ur kulleden? Det finns ingen låsring på översidan, och ingen under heller vad jag ser. Någon som vet? Ska ha lös den och byta plastdetaljer och bussningar om det finns, lite trött på den sladdriga känslan. Vad ska bytas mm för att få den att kännas som ny? Ur ska den nu i alla fall! | |
|
Har för mig att man måste vrida plastbussningen för att få ut den? Kommer inte ihåg riktigt, det var ett par år sedan jag gjorde detta... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Ok, har testat att vrida den men den snurrar bara runt kulleden. Är det underifrån kanske? Enligt Haynes finns två olika modeller, en med låsring och en med låshylsa från undersidan men jag hittar inget av dem! | |
parolof |
nu är jag ju inte helt säker men på Länk ser det ut som det är väldigt lika på e30 och e36 så kolla här så kanske det löser sig Länk |
|
Exakt så som i länken parolf lade upp var det på min iaf. Två av "flärparna" på plastbussningen har en liten kil på sig som låser i ett spår i aluminiumet. Rotera så lossnar den, men du har inte samma då antagligen? Du kan ju också, som det även står i länken, ta sönder den gamla bussningen då du inte ska ha den mer. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Tack för länken! Jo det ser ut så här på min med, så spaken ska alltså tas ur nedåt? Jag har ju kvar kardanaxeln och även staget som själva kulan är monterad i, men det ska väl gå att få lös den i alla fall? | |
|
Du måste ta ur spaken uppåt... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Ok, men går det att få lös aluminiumstaget som bussningarna sitter i utan att plockan ner kardanen? Att bara byta plastringen runt kulleden ser ju inte ut att räcka. | |
parolof |
Läs i länken som jag postade tidigare... "You can accomplish all the tasks without removing the driveshaft - it just makes things a bit more difficult." |
|
Det kanske går, men alltså att lossa kardanen är inte så svårt. Lossa den vid växellådan och häng ner den så kommer du garanterat åt. Tar ca. 5-10min när du väl har bilen upphissad. Jag bytte bara denna plastbussning. Tyckte de övriga var i tillräckligt bra skick. Kolla här: Länk Det krångliga är del nummer 3 på skissen. Om man inte vet om hur man lossar den innan kan man blir helt knäckt. Jag låg nog under bilen i en timme bara med den. Man lyfter upp bläcket (roterar sprinten) och drar ut den åt sidan. Känner inte igen 8 på bilden. Tror min var med cirkulär. (Min bil iofs en iX från 90) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
pärolof hann imellan... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Tack igen! Jag passade på att höra med dem på BMW när jag hämtade nya leden till spaken och de sa att man måste ta ner kardan för att komma åt lättare och så får det bli. Del nr 13 var det jag fick, det skulle tydligen vara den som går på dem. Den nya innehöll ingen plast och skulle hålla bättre än den som satt där från början. Men jag ska passa på att byta de andra också när allt ändå är nere.. | |
|
Jens Ek: Tack för tipset ang. del 3! Det sparade några minuter! Tog ner kardenen och hängde ner lådan i bakkant några cm så gick det lite lättare att lossa där uppe. Nu när allt är nere så kan man konstatera att alla lager/bussningar var i behova av byte. För länge sedan.. Del 6, 2, 8, 13, byts nu ut. Fraförallt del 13 var totalslut, de hade gjort om dem nu sa de på BMW, finns ingen plats i dem längre så nu ska de förhoppningsvis hålla längre. |
|
| Ingen plast i dem skulle det stå! | |
|
tok av girspaken for 3 timer siden faktisk....det var ingen problem i det hele tatt. i armen foringen ligger i så er det 2 avlange hull på siden, man ser den hvite plasten igjennom dem. jeg vridde plasten til den traff et slags hakk i armen, så stakk jeg et skrujern inn mot siden igjennom hullene på hver sin side, og presset foringen inn samtidig som jeg skjøv den opp. så var den løs. enkelt! bare synd at jeg i ettertid oppdaget at jeg har fått feil rep-kit til giroverføringen...ingenting passet i det hele tatt....arrghh!!!!! |
|
| Ja du har rätt, så gjorde jag med, nu när jag kom på hur det fungerade. Men glappet i sidled i spaken har i princip inget med plastlagret runt kulan att göra. Det är del 13 som är boven i dramat. | |
|
ja, du har helt rett. den var veldig slarken på min, så den har mye å si. ah, gleder meg til jeg får montert alt, skal bli godt å ikke ha neutral følelse uansett hvilket gir den står i ;) |
|
|
Kul att det gick lite lättare tack vare hjälpen då!! Bra skillnad i känslan blir det som sagt... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Japp, det gick lättare! Förlängde även spaken under kulan ca 10mm och hoppas på lite kortare lägen även i längsled. | |
|
Helt rätt. Har också shortshift på min. Gjorde som du, plus att jag kapade den delen som knoppen sitter på ca 3-4 cm så att den kom ned lite. Har ca. 8 cm mellan ändlägena 1-2 och 3-4. Lite trögväxlat är det iofs. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Planerar också att kapa spaken lite, tänkte mig ca 2 cm men det kanske blir lite dåligt. Får testa sig fram lite kanske, med lite i taget. 8 cm verkar ju vara väldigt bra, hoppas på något liknande.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.