|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
traum, det har betydelse hur lång tid som gått också. I mitt fall bara ett halvår, hade det varit 1,5 år kanske det gått vägen..... F.ö. har reglerna för utfärdandedatum ändrats för ett par år sedan. Den som får körkortet indraget och sedan får tillbaka det utan att göra nytt körkortsprov, får behålla det ursprungliga utfärdandedatumet för körkortet. Ändringen kom till efter att en körkortshavare överklagat ända upp till regeringsrätten - ändringen gäller dessutom retroaktivt, så de som fått ett 'nytt' utfärdandedatum efter en kortare indragning (jag själv t ex) kan begära att få rättning hos vägverket och ett nytt körkort med 'rätt' utfärdandedatum. Läs mer här >>> Länk Prövotid blir det om man fått körkortet indraget så länge att man måste göra nytt förarprov. Får man tillbaka det 'automatiskt' blir det aldrig ny prövotid. /// Gunnar E. |
|
| Men bland det fånigaste som finns är att när de beslagtar ens körkort, en kortare tid, så måste man skaffa ett nytt körkort! Jag hade ett skapligt nytt körkort ca 1,5 år (dock ej nytagit) som jag blev av med en månad (87km/h på 50 väg...) och när jag skulle få tillbaka det så va jag tvungen att ta nytt foto och trycka upp ett nytt körkort. Varför inte bara ge tillbaka mitt "gamla" kort? Det är ju inget staten tjänar några pengar på väl? | |
|
Hur hög mycket alkohol får man ha i blodet före körkortet ryker? Vet att gränsen ligger på 0,2, men som jag förstått det så dras vell inte kortet före 0.5 eller hur är det? |
|
| Har du inte kört rattfull förut så dras inte kortet före en 0,5. | |
|
gunnare: Kollegan jag pratar om blev av med kortet för c:a 1,5 år sedan för fortkörning och har nu fått prövotid på det. Han behövde inte "ta om kortet". Är det korrekt tolkat att han borde kunna överklaga bort prövotiden? |
|
|
Traum, hur länge hade han haft körkortet innan indragningen då? Hade han blivit av med det tidigare? Hur länge var han av med det? /// Gunnar E. |
|
|
Jag åkte fast för 115 på 90-vägg maj-2002 och sen för 132 på 110-väg maj 2003. Jag har aldrig fått några varningar eller någoting. Till saken hör (kanske?) att den första gången var i Småland och den andra i Halland. Är det inte olika Lässtyrelse i de olika lanskapen som har handhavat mina ärenden? Kanske det beror på det? |
|
kurremurre |
Någon som vet körkorts jurist i sthlm. ...fanns en på Kunggatan för 3 år sedan o nu e de dax i gen 54 på 30 Roger |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.