AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.946

Fick varning av Länsstyrelsen!

Sida 1 av 2
Xi
20
XinoZ
M3 E46 -01
530i E39 -01
320 E30 -88
Hej!!!
För att göra en lång historia kort, så "råkade" jag blåsa igenom ett rödljus för ett år sen med farbror blå en halv km bakom mig. Detta resulterade självklart i en rättegång, som inte gick något vidare, utan tingsrätten ansåg mig skyldig.

Jag överklagade till hovrätten men fick ej något prövningstillstånd, så efter ett par veckor kom det brev från länsstyrelsen, där jag fick chans att bestridda indragandet av mitt körkort (hade även prövotid när detta hände).

Min arbetsgivare skrev ett brev till länsstyrelsen där det stod att jag har sköt mitt jobb mycket bra och att utan körkort så får jag tyvärr inte jobba kvar.

Så nu i veckan fick jag brev från lässtyrelsen att jag får behålla mitt körkort men får en varning.

Har förståt att det räcker med ytterst lite för att dom skall ta mitt körkort nu, men kan dom tex ta det för att jag har tonade rutor ifram på min bil?

Någon annan som har fått en varning som kan berätta lite vad det innebär?

//Grabben med tur
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle tippa på att om du åker fast för nått som rapporteras till länstyrelsen så drarde säkert in det med hänvining till det du just berättat.
och varför då riskera körkortet med att göra nått dumt som att tona rutorna fram? är inte körkortet mer värt än tonade ruter?
Xi
20
XinoZ
M3 E46 -01
530i E39 -01
320 E30 -88
Det med tonade rutor var bara ett exempel, självklart är det mer än så. Men det kan alltså räcka med en böter?

//Matte
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som jag har förstått det krävs det en varning till för att man ska ta upp din lämplighet på nytt. För att få en varning krävs antingen en grövre, eller upprepade förseelser. Någon enstaka ringa förseelse ska alltså inte räcka.

Detta är som jag uppfattat det, behöver inte vara rätt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Kortet hänger i en skör tråd som det är, med prövotid. Har du dessutom blivit varnad så ryker det vid nästa händelse som Länsstyrelsen får reda på.

Hade du inte haft prövotid, så gäller det som Jesperado sa; grövre eller upprepade olagligheter leder till att körkortet dras in.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Det är nya körkortsgränser som gäller för dig nu. Istället för den tidigare 30-gränsen ligger gränsen nu på 25km/h. Anledningen till detta är att om man kör mellan 25 och 30km/h för fort får man en varning. Eftersom du redan har en varning får du isf två = indraget körkort.

Flåklypa
Varningen har du i två år.

Flåklypa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Prövotiden inverkar inte på något sätt vilken påföljd en förseelse får, den innebär bara att ett återkallat körkort inte återfås med mindre än att man tar om det...

Återigen, om jag inte missupfattat något eller reglerna ändrats nyligen...

Jeppe

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I allmänhet är det så att två varningar = indraget körkort. Varning utdelas exempelvis vid hastighetsöverträdelse på 25-30 km/h (15-20 km/h på 30-väg), vid upprepade (3-4 st) 'mindre' förseelser (typ brister på bilen som skulle leda till anmärkning hos bilprovningen, körning med 'fel' belysning tänd, inget bälte, lindrigare fortkörningar).
Kontentan av det hela är, att har man en varning ska man till varje pris undvika att åka dit för något alls de närmaste två åren.
Fråga mig inte hur jag vet...... :-((

/// Gunnar E.
Enligt min kollega som har varit av med lappen av och till gäller följande: Två varningar ges. Istället för en 3e så åker lappen. När du får tillbaka lappen så är en liten fin prövotid tillagd (2 år).
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
gunnare:
Jag har förstått att du har bra koll på detta! Har mina misstankar om hur du känner till det! Förmodligen har du väl en bekant som känner någon och som råkat ut för det;-)
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
ta bort "och" annars låter det konstigt.
Mr
9
MrMunko
535i -91
fundering:
Om man blir av med körkortet nuförtiden får man då räkna med saftig försäkringspremie när bolagen även går på "körkortsår"? Alltså får man ett nytt utfärdande år är man då tillbaka på noll i "körkortsår"?
Bara undrar
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
2 varningar - tredje gången ryker kortet.
Min fru har haft 2 varningar (fick dem ganska nära inpå varandra) och fick ta det lungt ett par år.
Nu är hon i farten igen - så se upp där ute :-)

Annars gäller det att de som har prövotid får ta om kortet när de blir av med det. Vi vanliga dinosaurier utan prövotid kan få tillbaka kortet utan omstart...

Mvh

/NP
Be
361
Berga

740iA -94
Jesperado: Jag trodde att när det gällde sånt var det EU-regler, men jag kanske hade fel då. I Tyskland är det nämligen så att du efter prövotiden får köra (med svenska mått mätt) skapligt full, men har du samma promille och prövotid, så ryker lappen. Samma sak gäller andra "busigheter"...

/Berga

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan garantera att det är två varningar som gäller - jag har personlig erfarenhet av det. Ska man klara kortet med två varningar gäller det att det gått lång tid - åtminstone i närheten av 'tvåårsgränsen' - mellan förseelserna.
I mitt fall fick jag en varning för att ha kört 135 på 110-väg, och ett halvår senare åkte jag dit för 116 på 90-väg. Det var obönhörligt en månad med SL-kort.....

/// Gunnar E.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Berga: Så fungerar det inte i Sverige, vi har vårt eget regelverk. Vilket ju minst sagt verkar bra i detta fallet, en regel som säger att man måste vara hyfsat nykter under prövotiden, men får vara "skapligt full" sedan vill vi nog inte ha här...

Jeppe

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag instämmer med Jesperado. Dessutom - har man en varning så ska man akta sig för att bli såpass full på krogen att man får följa med till fyllecellen (LOB), då rapporteras man till centrala körkortsmyndigheten och länsstyrelsen.

Har man då en varning så ryker förmodligen körkortet, länsstyrelsen gör i varje fall en lämplighetsprövning. Summa summarum så man kan bli av med körkortet på andra sätt än genom trafikförseelser.
Januari 2003 åkte jag dit för 128 på motorväg, september 2004 för 138 på motorväg...

...två veckor senare fick jag en skriftlig varning från Länsstyrelsen...

/ Joakim

Länk
Be
361
Berga

740iA -94
Jeppe: Håller med! Promillegränserna här är för högt satta. Däremot inte mycket att jämföra med Schweiz som hade 0,8 promille fram tills alldeles nyligen...

Som sagt gällde det dock inte bara alkohol, utan även t.ex. fortkörning. +20 km/h för någon utan prövotid medför böter, men man får behålla körkortet. Tjugo över laglig med prövotid gör däremot att lappen flyger sin kos.

/Berga

MrMunko:
Enligt Länsförsäkringar Skåne räknar de körkortsår från senaste utfärdande. Exempel: Du tog körkort för 10 år sedan och blev av med lappen i 2 månader för ett halvår sedan. Då har du i försäkringsbolagets ögon haft körkort i ett halvår. Sen kan det ju vara olika för olika bolag.

NP:
Kollegan jag skrev om igår är en "gammal dinosaurie". Han fick prövotid inskrivet på sitt KK när han fick tillbaka det.

gunnare:
Det verkar som om det är lite godtyckligt med när körkortet dras in efter varning. Du fick ditt indraget på andra medan andra fått det på tredje. Kan vara olika tolkningar på Länsstyrelser i olika län, eller helt enkelt olika syn på vad anledningen till varningen varit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.