AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
31.663

"Löjligt dyrt" att köra "ny" bil..

Sida 4 av 5
Programmer: Mina ericsson aktier har jag inte heller fått så många glada stunder med. Då har alla nya bilar varit en smartare investering ingen av dom har tappat 95%.

mh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det har ju varit lite roligare det senaste året...farmförallt om man köpte på sig vid nyemissionen. Nu ska dom bara tillbaka upp till över 200 så kan jag köpa mig en ny 545iAT...;-)

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Visst är det lite löjligt att man så gärna vill ha en ny bil. Jag är själv inne på min 3:e nya. Men inte tror jag att så många köper en ny bil för hundratusentalskronor för att sedan pina skiten ur den på ett par år. Finns det verkligen de som gör det? Låt säga att bilen som du köper beg. verkligen har gått 3000 mil på 2 år, kan det då ändå finnas en risk att den är i sämre skick än en motsvarande bil, fast med annan förare!? (båda bilarna har servats lika).
/Anders
Programmer mina måste bara upp i 150kr för att få igendet jag la ut 300 så har jag 545:an

mh
Nåt som skulle varit roligt däremot att köpt vi säger 15.000€ Nokia aktier i mitten på -80 talet i Gummistövels fabriken:)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, det hade väl varit värt en slant idag...

Läste om någon mindre ort i Finland som fått just en hög av dessa gummistövelsaktier testamenterat till sig från någon gammal man, utan släktingar, som gått bort. Detta skedde någon gång på 70- eller 80-talet och dessa aktier blev liggande men hittades av någon anledning för några år sedan. Jag tror att värdet på dessa aktier idag var minst 50 miljoner så kommunen har inga problem att hålla hög standard på barn- och äldreomsorgen.

___
BMWCS #5157
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det stående argumentet för att köpa en ny bil verkar ju vara att man inte vill råka ut för reparationer utan att man vill lita på bilen. När man sedan läser på forumet och andra ställen om hur mycket skit som folk med "nya" bilar råkar ut för så funderar man ju.

Den enda bil som jag fått lämna vid vägkanten var en E46'a med 2500 mil bakom sig. Därför kör jag åttitalare idag.

De argument för ett nybilsköp som jag tycker håller är:
1. Säkerheten.
2. Flash-faktorn.

Jag ligger idag på en milkostnad på ca: 13 kr/mil.
Då är värdeminskning, GDS-service, skatt, försäkring, besiktning och BENSIN inkluderat (räknat på 2000 mil/år)

Jag kör visserligen en väldigt farlig bil men å andra sidan så tog jag mer risker med E46'an eftersom den kändes säker på vägen.

//Stenback
wowwe
Man lever bara en gång

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
dali:

Trafikförsäkringen täcker "allt" utom din egen bil, olycksfallsförsäkring har de flesta via facket/jobbet.

Mvh
Vem vill förlora sådana pengar på en splitterny bil egentligen? En ett år gammal vagn med ett par tusen mil på mätaren har helt plötsligt blivit en eller ett par 100 000 billigare eller så. Det är precis samma bil för sjutton. Att påkostade lyxbilar tappar så mycket må vara förlåtet. Men när tex en "vanlig" 318 touring har ett värdefall som närmar sig nästan 100 000 på första året så är det något som inte stämmer. Eller är jag en snåljåp månne?
PowerMac: Vänta till bo låneräntan går upp till en 8-9% då ska du få se på värdeminskning iform av lägenheter i stockholms innerstad. Dom lär ångra att dom inte köpte en ny M6:a istället.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mattias h: Eller två! ;o)

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

PowerMac: Det är bara att tacka och ta emot, bättre att någon annan tar det stora fallet så kan vi vara där och köpa relativt "prisvärt".

Konstigt att det inte blir mer "hugg" på den här tråden, det finns trots allt rätt många här som är beredda att ta det prisfallet.

mattias h: SEB erbjuder idag en 10-årsränta på 4.2%, du lär få vänta bra länge innan låneräntan för bostadsrätter är 8-9%. Historiskt sett så har en lägenhet i stockholms innerstad varit en bättre investering än en bil, man kan aldrig veta men jag tror att det fortsätter i samma stil.

En M6'a finansierad genom lån blir ju knappast billigare att äga när räntan går upp heller... eller missar jag något nu?

//Stenback
Stenback: Var inte alltför länge sedan som räntan låg i 17-18%. Sen tror jag dom flesta med dyra lgh har rörlig för dom har ansträngt ekonomin till bristningsgränsen bara för att kunna bo innanför tullarna.

Sen är en liten sunkig 2:a dubbelt så dyr som en M6 och inte ens hälften så rolig.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Räntan kommer inte att gå upp till 17-18% igen inom överskådlig framtid. Man vill hoppas att det inte finns någon som köper lgh/hus och inte klarar av en ränta på 6-7%, men tyvärr är det nog så. Men den stora risken för dagens värdering på bostäder är ju att ingen kommer att vilja betala dagens priser om räntan går upp några procent.

Angående prisfallet under första två åren på bilar så är det såklart stort, men inte så stort som man lätt kan tro. Dels säljs många som tjänstebilar och dels lämnar handlarna ofta en del rabatt mot listpriset. Ser man till årskostnaden så är den ändå hög för en ny bil.
Med räntan vet vi ingenting. Låt säga att dom spränger en smutsig a-bomb i NEW YORK då får vi vara väldigt glada för 17% ränta. I början på 90 talet kunde man köpa ett nästan nytt hus för drygt 500" i piteå just för att folk hadde förköpt sig, vi har aldrig lånat mer pengar än vi gör nu.

Sen har du helt rätt i värdefallet på nybilar efter rabatt och halva momsen då man köper den som firmabil har man redan fått bort 100". Tycker inte man förlorar så mycket på en 2 år gammal bil.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Värdeminskning tolkas olika av människor,folk med gott om pengar som tjänar mer än medelinkomstagaren svider en värdeminskning på 100000kr inte så hårt vid t.ex vid ett bilbyte.Sen är hela Sverige belånat och en räntehöjning med 2-5% på t.ex bolån klarar många inte av.

mvh
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är väl fint med värdeminskning? Min ena 7'a hade tappat 99% av sitt nypris när jag köpte den. (bogsering hem krävdes)

//Magnus

Jag vill kunna köpa en helt ny bil utan att vara rik eller bli idiotförklarad. ;)
mattias h:

Tror inte att räntan skulle stiga så mycket även om en bomb i NY skulle inträffa. Se vad som hände i när bomberna slog till, räntan blev nästan oförändrad och kurserna sjönk i snitt(europa)-1,5-2% dagen efter hämtade de flesta börsen hem tappet. Man tog även upp frågan på Cnn om det skulle hända i NY svaret blev typ:Ja börsen skulle reagera neråt men inget långvarligt utan tillfälligt inte lika snabb återhämntning som i Europa.

När räntan var högre under bla 90-talet så var det en inflation som åt upp en bra bit av räntan. Så jättestor skillnad är det inte om man räknar med alla parametrar nu och då.

Många i de större städerna där priserna på bostäder lånar oftast ganska mycke men där tror man kanske mera en längre sikt en bostad i attraktiva har varit en mycket god invenstering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.