|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag bad nyss om värderingshjälp på min BMW 528 som skall avyttras. Köpare finns redan.. priset skall dock förhandlas. Man blir hur som helst förskräckt när man räknar lite på vad bilen kostat. Köpte den "klippt ny" med en del godis.. läder, lucka, komfortpaket osv. Jag hade egentligen kärat ner mig iden då nya modellen Alfa 166, med ljuvlig sexa, men pga bättre kvalitet och vad jag då trodde, klart bättre andrahandsvärde, blev det en 528 i stället. Bilen har varit ljuvlig att köra, dock har inte alltid kvaliten varit så där extremt bra... : (( Jag gav cirka 400k för bilen- idag värde ca 130. Ett tapp på 270k på 6 år och 8500 mil. Det gör ca 33 kronor milen - i värdeminskning... Och så alla kostnader typ: bensin, försäkring, service, reservdelar och förbrukningsartiklar. Slutar snabbt med räkneövningen- konstaterar bara att det verkligen kostar att köpa / köra ny bil. Hoppas alla som överväger ett nybilsköp inser vad det kostar så det inte blir en för stor "chock" när sluträkningen görs upp. ¤¤¤¤¤ Avslutningvis en liten reflektion: vissa märken erbjuder konsumentleasing eller liknande. Har noterat att Lexus vill "låna ut" sin modell IS för typ 2.700 i månaden. Då ingår försäkring och service! "Haken" är att man måste erlägga en engångssumma på 50K för att starta kontrakte. En peng man givetvis inte får tillbaka. Kanske ändå ett skapligt alternativ och definitivt något som vore intressant om BMW startade upp ett liknande avtal för sina modeller, eller?? | |
| Aldrig speciellt smart att köpa ny bil.... ;) | |
| tänk om ingen skulle köpa en ny bil :) | |
|
Mosse: De är inte den ekonomiska delen av en Mans hjärna som snurrar intensivast när man köper ny Bmw :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En kollega till mig roade sig med att bokföra reparationerna på min 740-95 eftersom han tyckte att den jämt var på verkstad. Alla reparationer anteckandes på en stor tavla på jobbet. Jag körde 1.000 mil på ett år. Bilen var 6 år gammal vid köpet Värdeminskningen blev 24:-/mil reparationerna/service 36:-/mil Totalt 60:-/mil |
|
|
Audi har också en variant på konsumentleasing, där man inte behöver betala engångssumman som Lexus kräver. Dock ingår varken försäkring eller service i Audis variant. Den uteblivna engångssumman innebär ju dock att månadskostnaden drar iväg och jag tvivlar på att det alternativet är särskilt fördelaktigt när allt summeras. Lexus variant är den mest fördelaktiga jag sett hittills men att påstå att det är ekonomiskt vettigt går ändå inte :-) IS200 känns dock inte så aktuell ändå, men det ska bli intressant att se om de har något liknande erbjudande när den nya IS250 kommer till hösten. |
|
|
Jag har ägt 3 stycken nya bilar och kan bara instämma i vad stockbroke säger/skriver. Även en bil med "bra" andrahandsvärde, som BMW och Volvo, kostar i runda slängar 50-60 kr/mil att äga första åren, räknat på en årlig körsträcka på ca 1.500 mil. Jag har sett beräkningar från Vi Bilägare (tror jag det var) på vad en ny BMW M5 (E39) kostar och det handlade om ca 110 kr/mil. En BMW 323Ci (E46) kostade 57 kr/mil. En Toyota Yaris ca 23 kr/mil. I siffrorna ingår alla kostnader; värdefall, försäkring, service, reparationer, bränsle mm. Mina två senaste bilar har varit lätt begagnade, 1-2 år gamla, och har då redan tappat ca 30% i värde när jag köpt dem. De känns dock fortfarande som nya och man har till och med vissa garantier kvar. Även de tappar i värde, men man slipper det första årets fria fall. Enda nackdelen är att man inte kan välja exakt den utrustning och den färg man vill ha. Ska man köpa en ny bil och få någon sorts ekonomi i det får man vara beredd på att köra den minst 10-15 år innan man byter bort den ... och vem vill det? |
|
|
bmw320i : håller med om att IS200 känns gammal, nykomlingen IS250 känns dock riktigt fräsch. Nu är inget bilbyte aktuellt för mig, men visst kunde Lexus lösning vara bra. Säg att Du bestämmer Dig att hyra i 4 år- det blir alltså ungefär 1.000 kronor till i kostnad om man slår ut 50k / 48 mån. 3.700 i månaden med försäkring och service. Man vet vad kalaset kostar och det är en kostnad som säkert många här på skulle kunna acceptera. Min bils värdeminskning råkar vara samma summa som Lexusen kostar.. 270k genom 72 mån = 3750 per månad.. |
|
| Bara att hoppas att fler märken tar efter Lexus, 3.700/mån + bensin känns som en fullt rimlig summa för en ny bil. | |
|
Vist blir man ruinerad av att köpa ny bil. Men fint är det. Själv skulle jag aldrig köpa ny bil utan leasa den (driver eget företag). Konsumentleasing är inte ovanligt på svårsålda modeller. VW hade för några år sedan en skrälldus New Beetle ståendes som de reade bort för 2 000 kr/månad inklusive allt utom soppan. Gissa om de som precis köpt sina bilar blev glada... |
|
|
Brukar det verkligen bli billigare för en privatperson att leasa? Om man tar Lexus som exempel. Jag vet inte vad den skulle kosta i försäkring på mig som är 21. Men nog kan man väl räkna minst 1000kr/mån, om nu försäkring ingår så verkar det ju som ett bra erbjudande! Då har man bara kvar 1700kr/mån för värdeminskning och service. |
|
| Försäkringen på en IS 200 skulle kosta mig 16400kr/år. | |
|
jaken: meningen var inte att göra reklam för Lexus, utan bara belysa de häftiga kostnader en nybilsköpare kan räkna med. Inte minst med tanke på "alla" som längtar efter nya 3.an E90.. Lexus: var tydligen lite för "dyr"- kostar visst 2.439 :- i mån. läs själv! Länk |
|
| Vill man vara fin får man lida pin | |
|
Det är värt vartenda öre! /A |
|
|
stockbroke: din bil tog 6 år på sig att tappa 2/3 av nybilspriset. Själv köpte jag för några år sedan en 3 år gammal 540iAT -00. Jag gav då ganska exakt 1/3 av vad den hade kostat som ny (ca. 750'). Den hade iof gått drygt 11.000 mil då. Körde sedan bilen själv i 1,5 år drygt 3000 mil med en värdeminskning på 13% eller 11kr/mil ___ BMWCS #5157 |
|
|
Programmer: Listpris på 540iAT -00 var strippad 525'. En normalt "fullsmetad" bil i olika kombinationer (ingen har allt) brukar normalt komma upp kring ytterligare 125' i extrautrustning. Vad hade din för ytterligare extrautrustning som gör att priset var ytterligare 100'? |
|
|
Det priset har jag fått från en tidigare ägare och kan inte garantera hur exakt det är. När jag hade bilen så räknade jag lite på skoj i BMW's prislista vad det skulle kosta att köpa en motsvarande 2002 och hamnade då uppåt 750' och då var inte individualfärg på inredningen medräknad. Vet ej vad detta kostade. Om man tar en del av utrustningen: Exklusivpaket, Komfortpaket, Navi/Tv, Utökat läder i Nappa marinblått (Individual), Aktiva elkomfortstolar med massage, DSP, CD-vxl, elsollucka glas, GSM, 17" fälgar, avtagbart drag, + en massa mer. Utrustning som jag sett i andra 540 som jag inte hade var dubbla rutor, däcktryckskontroll och lastsläde. Men som jag så har jag inte sett några papper på vad bilen verkligen kostade. Det kanske var 650' som du säger... ___ BMWCS #5157 |
|
|
Om andrahansvärdet på en ny bil ''r uselt så är andrahandsvärdet på utrustningen katastrofalt. Det kan man ha i åtanke när man sitter där med listan framför sig. Brukar diskutera detta med min gode vän Asken. Jag är lite skeptisk mot för mycket julgranspynt, han är hedersordförande i svenska avdelningen av Anonyma Extrautrustare. Men den nya X3:an ligger fint på vägen ;-) |
|
|
Månadshyra 2 495 * 72 = 179 640 kr Engångsavgift 50 000 kr Totalt 229 640 kr Stockbroke din bil: Värdeminskning 270 000 kr Sevice + reparationer 20 000 ? Försäkring 36 000? Totalt 326 000 kr Skillnad 96 360 kr. Det är många flaskor vin det! Anta att en flaska vin kostar 100 kr och att man dricker 2 flaskor vin i veckan. Då är detta drygt 8.5 års vinförbrukning. :-) Visserligen är det än lite svagare bil - men den är snygg. Det är något att tänka på för nybilsköpare... Mvh /NP |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag har haft en kostnad på 31.81 kr/milen för en -98 540. I det är det inkluderat värdeminskning/reparationer och service. Till det kom bensin ung 14 kr/milen så det blir en totalsumma på runt 45 kr/milen, dvs en lätt lunch per mil ;) Vi som ej vill köpa nytt skall vara tacksamma att det finns de som vill. Jag skulle aldrig köpa nytt, inte för att jag inte har råd, utan för jag tycker att bilägandet är tillräckligt mkt kapitalförstöring som det är. Det undantaget de som har bilen som ren hobby då kommer andra aspekter in. Har man inte bilen som hobby så är man egentligen helt ding i bollen. Skulle du (jag) acceptera att gå in på banken och plocka ut värdeminskningen från kontot för att sedan kasta pengarna i soptunnan? Nej! Inte om man hårddrar det. Sedan när det väl gäller ett köp så skall man köpa ett starkt varumärke. Tyvärr så tror jag att BMW, AUDI och MB kommer att få det ännu jobbigare framöver pga av alla "glada" parallellimportörer som tyvärr sänker både 2:a hands värde men även det goda varumärket. Att gå och köpa en bruksbil för - 96 E39 för 80+, -97 för 90+, 98 E39 för 100+, -99 för 110+ idag är ett ekonomiskt självmord. (OBS De som letar efter ett speciellt ex är undantagna.) Bara det senaste året har priserna rasat med 33% för en t.ex 540 -99. Notera att jag är inte kritisk mot BMW som kvalitetsbil eller varumärke utan det är alla j...a "BMW" handlare som säljer skrot i parti och minut till intet ont anande köpare som jag hänger upp mig på. Bilskojare.se kommer förhoppningsvis bli en form av startskott till att börja rensa upp i "träsket". Jag har kört med ännu så länge lätt lobby verksamhet gentemot VV och Skattemyndigheten men även mot public service ftg som SVT, TV3 och TV4 likväl som Motormännen och diverse branchknutna förbund och orgnisationer. Tyvärr så är det lite "fight mot väderkvarnar" att vara ensam. Jag har länge haft en tanke att formalisera något gentemot skojjarna. Vi får se vad den nya siten drar med sig. Man har ju (tyvär) ett jobb att sköta också :( Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.