|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| bood: Då har du inte tagit hänsyn till att försäkring och service ingår. | |
|
Nej, jag kom på det. Men om man inte kan tillgodoräkna sig ränteavdrag och ett ev övervärde så är det nog ingen bättre affär än ett vanligt köp. Kan man göra det är det givetvis ett annat läge. Kan försäkringen kosta 7-8 tusen på tre år? Service högst det samma. Har inte Lexus fri service som standard? Jag är inte så påläst på det märket. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
7-8 tusen /år skulle vara mer rätt för försäkring. Det är ju naturligtvis beroende av var i landet man bor och vilken ålder det är på försäkringstagaren... Mvh /NP |
|
|
Har inte Lexus vagnskadegaranti? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
Helga |
Köp en 523-528, 97-99 och kör i 5-6 år. Du tappar max 30-40´ och får det stora nöjet att ratta en av världens bästa familjesportbilar! //Helga |
| bood: Jo men halvförsäkringen på en bil i den klassen ligger som NP säger på 7-8000/år för många av oss. | |
|
Håller med Helga, e39 har rasat mycket och är nu nere i sådana priser att en stor värdeminskning i % inte blir så många kronor. Hade min 523-00 i ett år och 2000mil, ca 5kr/mil i värdeminskning och reparationer tillsammans blev facit, rätt ok tycker jag. |
|
|
bmw320i: hur mycket försäkringen är värd varierar naturligtvis. Jag jämför hur det skulle vara för mig. Summa summarum borde det inte vara särskilt mycket billigare att privatleasa. Lexus vill givetvis tjäna pengar på bilarna. Annars borde det finnas en ordentlig prutmån på priset. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Lexus IS200 är en utgående modell, jag antar att Lexus har ett lager med osålda bilar som de vill få ut på marknaden innan nya IS-modellen släpps. Därav "nettopriserna". Jag betvivlar starkt att man får samma priser/villkor på en IS250 när den kommer. |
|
|
Lexus RX300 som är relativt ny går att 'prenumerera' på för 5000/mån, 80.000 kontant. Beräknat på ett pris på 467.700 så det handlar nog inte enbart om att IS200 är en utgående modell, men liksom dali tror jag att IS250 kommer att bli väsentligt dyrare än IS200 med den här finansieringslösningen. Om inte så har nog lexus en ny kund ;-) |
|
|
Frugan och jag åker omkring i vår beg 523 T -97 men den är i nästan nyskick. Ibland kommer vi in på nyare modeller och snacket om priser och sånt. Häromdagen konstaterade vi att bilens förra ägare (arkitektkontor i Tyskland) köpte bilen ny för närmare 400K. Vi köpte den för 85K. Sen tittade vi på varandra och skrattade (lite chockade) Sedan sa frugan: -"Viel Danke, Herr Arkitekt" Och jag måste hålla med. Viel Danke, för att du tog första tappet, annars skulle vår familj aldrig få åka så säkert, bekvämt och billigt! |
|
|
Nyskick är väl ett kraftigt ordval för en 8 år gammal bruksbil? populärt att använda i annonser iallafall. Kul att ni är nöjda, e39orna är jättefina vagnar. Mvh, /Wille |
|
|
Jag har läst lite i tråden och i liknande trådar och jag skulle vilja komma med några kommentarer. Bilägande är i första hand konsumtion. Konsumtion av transport. Det går inte att konsumera och ha kakan kvar. Värdeminsking i någon form uppstår alltid när en maskin används eftersom den slits. Uppfinn en bil som inte slits och du kommer att kunna sälja uppfinningen dj--ligt dyrt till närmsta bilfabrikant. Enorma resurser skulle frigöras i sammhället om vi fick slitagefria bilar. Detta är förstås en utopi och våra maskiner kommer alltid att behöva underhåll. Kort sagt, värdeminsking är naturligt. Min bil går fint som tusan. Men imorgon kan kattarna ge upp, bränslepumpen ge i från sig sin sista suck eller kamkedjan behöva bytas. Nybilsköp är trygghet, begköp är otrygghet. Tid är förvisso pengar men nerver är också kapital. God natt, / FS |
|
|
Fjattespatt: Klart att du har rätt i det du säger, men poängen är väl ändå att man förlorar så mycket mer på ett nybilsköp än på ett beg. köp. The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Man kan ju inte göra annat än hålla med om att nybil är DYRT! Men samtidigt måste man vara glad att folk köper nybilar. Har själv köpt 2nybilar, och visst är det skönt att veta att från denna dag framåt är det endast jag som påverkar bilen, inte "slarvige Magnus" som hade bilen före mig... Och kan ju bidra med ett annat exempel som gäller min bil före mig. M5'an var 120.000€ i Finland -99. När jag köpte den för ca 6mån sen var den 50.000€, så den har gått ner på 5år med 70.000€, nästan 700.000kr! Stackars förste ägare... Den kommer fortsätta sjunka i pris, men den största delen är ju borta nu, men kan bra tänka mig att om ca 2-3år är den vid 30.000€. Och ytterligare 2-3år vid 20.000€. |
|
|
Seven_ : Jo visst är det så. Jag tycker bara inte det är så konstigt att det är så. Det som är konstigt är väl kanske att vi alla är beredda att betala så mycket som vi gör för att få äga bil. Nytt såväl som begagnat. Jag tror det är friheten som är nyckeln. Bil är frihet att åka var du vill när du vill, något som vi värderar högt. Hälsn, / FS |
|
|
Det värsta med bilägande tycker jag är försäkringen. Tycker det är högst orimligt att trafikförsäkringen ska kosta så mycket. Hade ca 11 kkr/år i trafik hos T-H på 730:n när jag köpte den 2001. Förvisso var jag arton, men jag bor ute på landet. Så den står numera på farsan, och då kostar den 2,4 kkr/år. Mellanskillnaden täcker betydligt mer än ett års servicekostnader. Vet en hel del som kör nyare Bmw som bara har trafikförsäkring då det kostar omotiverat mycket. Det blir billigare att själv laga bilen om något skulle hända än att skänka en massa pengar till försäkringsbolagen årligen. Räkna själv vad ni hade sparat med trafikförsäkring och lägg till de kostnaderna för de ni råkat ut får under perioden som ägare. Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
| Täcker trafikförsäkringen skador på dig själv (kroppen alltså, inte bilen)? Jag har för mig att trafikförsäkring endast täcker fysiska skador på den du krockar med, inte på dig själv. Kan vara bra att veta om man funderar på att skippa halvförsäkringen, om det nu är så. | |
|
Tänk på dom stackarna som hade aktier i icon och framfab dom fick inte ens ha roligt för värdeminskningen. Allt utom mat vatten sjukvård och tak över huvudet är att onödigt men fan så roligt mh |
|
|
mattias h: BMW'n jag köpte -99 var långt ifrån den sämsta investeringen (ekonomiskt sätt) det året...;-) Iof en begagnad bil men bara 25% värdeminskning på två år. ___ BMWCS #5157 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.