|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej, jag konsumentleasade en Audi A2 i 18 månader. Avtalet var på 36 och jag fick betala en straffavgift på 35% av återstående avgifter när jag lämnade tillbaka bilen i förtid. Månadsavgiften var 1995 kr + utrustning för ungefär 1000 kr, summa 3000 kr/mån. Trots det gjorde jag en bättre affär än om jag hade köpt bilen kontant med den utrustning som den hade (listpris drygt 200 tusen). "Sparade" ung. 10 tusen. Sedan köpte jag en 525i Touring för 245 tusen och den kör jag omkring i nu. Värdefallet på denna bil, trots att den redan fallit drygt 100 tusen från nypris, kommer bli hårt men å andra sidan gillar jag den och kommer förhoppningsvis att fortsätta gilla den länge. /M Min bil: Länk |
|
|
Visst kostar det mycket pengar om man köper en ny bil men känslan att ta ut en ny bil och välja utrustning är oslagbart. Jag vet att värdetappet på en M3 är högre än många andra bilar men känslan ja den kan man inte köpa för pengar:)) Min M3 införskaffades vid 618mil(lätt beg)hade tänkt beställa en ny men orkade bla inte vänta. Det är bara pengar det kunde varit mycket värre |
|
|
om andrahandsvärdet är så grymt dåligt varför är e-46:orna här på forumet så dyra det är alltså överpris på 99% om man räknar snabbt. Jag tror att marknaden bestämmer priset som med allt annat en bil blir populär en annan ä kall. De som retar mig mest är att man jämför med listpris iannonser alla vet ju att man får en viss % i rabatt är man företagare får man 12% min det gör en hel fel på en ny bil så skriv ut anskaffningsvärde på annonser istället... (gled iväg lite sorry) |
|
|
Tegel - hur var A2:an? Mvh /NP |
|
|
Kävlingepågen skrev: Att gå och köpa en bruksbil för - 96 E39 för 80+, -97 för 90+, 98 E39 för 100+, -99 för 110+ idag är ett ekonomiskt självmord. Ekonomiskt självmord? Nej, det håller jag inte med om. Jag tror tvärtom att det är ett rätt bra köp. Vi räknar: Om du köper en bil för 100-tusen och räknar bilen som värdelös efter tre år, då har du en värdeminskning på högst 22kr/mil (om du kör 1500mil/år). |
|
|
NP, A2:an var mycket bra, kanske den bästa bilen som finns (ja jag inser att det är en konstig kommentar men läs vidare).... 1. Mycket kompakta yttermått 2. Mycket goda innerutrymmen inkl bagage (dubbla golv, flexibelt) 3. Mycket hög kvalitet och kvalitetskänsla 4. Innovativ konstruktion, mycket aluminium, "rostfri". 5. Pigg och körglad (toppade 190) 6. Perfekt vinterbil 7. Låg förbrukning 8. Unik och snygg design (men 16" fälgar ett krav). 9. Mycket bra klimatanläggning 10. Ovanlig (folk tycker att den är för dyr men fattar inte vad de går miste om) Extra utrustning på min bil som gjorde den extra njutbar: Sportstolar, treekrad ratt, största stereon (symphony), multiboxpaket, 16" femekrad alu, klimat, fjärrlås och några grejet till som jag glömt. Vi gjorde flera långresor med ett litet barn + barnvagn + resväskor till bl.a. Polen och Frankrike. Inga problem. Mycket imponerande. Stadig på motorväg och lättparkerad i stan. Som du märker är jag fortfarande lite kär i den... Bytte bil p.g.a. att A2:an blev totalsmälld av en tankbil och Audi ville laga den. Nej tack. Dessutom var ett barn till på väg och en dubbelvagn får inte plats i en a2 om det ska vara folk i baksätet. Vi ville ha en kombi och då var BMW enda alternativet. Hittar du en fin, välutrustad A2, köp den om du har behovet. Håll dig borta från Open Sky eftersom det sabbar takhöjden bak och omöjliggör takräcke. /M Min bil: Länk |
|
| Nu blir det ännu mer OT här men tegel, kan du förklara hur man beräknar månadsavgiften med Audis variant på konsumentleasing ? | |
|
Hmmm men det är ju så att när man konsumentleasar lämnar man tillbaka bilen efter avtalstiden. Köper man däremot en 3 år gammal bil så har man förvisso värdetapp, men inte lika extremt som på en ny. När lånet är betalt har man dock kvar bilen och den har ju ett värde... Om än lägre än när man fyndade den. Den kan man ju använda som en kontantinsats på en nyare bil. Konsumentleasing är smidigt (i de fall där allt utom soppa ingår) men dyrt! |
|
|
bmw320i, i mitt fall var det såhär: 2000 mil/år i tre år. Inget restvärde, ingen uppläggningsavgift. Fast kostnad 1995 kr/månad. Sedan var det bara att utrusta bilen. Det fanns en lathund på vad utrustningen kostade/månad med man kan säga generellt att utrustningen amorterades på 36 månader. Jag utrustade bilen för drygt 35000 och då blem kostnaden/månad 3000kr totalt. Plus service och (halv)-försäkring. /M Min bil: Länk |
|
|
okej, tack ! Får nog kolla lite mer på det där upplägget innan nästa byte, det är ju skönt att veta att man inte har nån restskuld efter 36 månader... Shitfyts upplägg är egentligen det bästa men det förutsätter att man betalar av lånet på 5-6 år och så länge kommer jag troligen aldrig att behålla en bil, tyvärr :-) |
|
|
Man ska inte räkna på vad det kostar att ha bil... för då får man svårt att motivera köpet... :-/ V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| visst är en ny bil dyr och det är det smartaste att köpa en bil som kostar 50-70 tusen i ok skick för då blir inte värdeminskningen så stor.man lever en gång och när du blir gammal o har levt livet "tryggt" tror jag man ångrar sig.efter att räkningarna e betald så finns det många tusenlappar kvar för dom flesta av oss.prioriteringsfråga | |
|
Varför kan du inte behålla en bil i fem år? Inte ens en du trivs bra med? ;-) |
|
|
Om man hårddrar det rent ekonomiskt så är det inte alls dyrt att åka taxi överallt! Men bil vill man ju ha ändå. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Nej, det finns alltid bilar som är bättre än den man redan har. :-) Problemet är ju att det kommer nya modeller hela tiden, har man en A4 så kommer nya 3-serien, har man 3-serien kommer nya Lexus IS, har man Lexus IS kommer nya Z4 o visst lockar en cab ? Har du en Z4 kan du ge dig fan på att en tjej dyker upp och vips är du pappa, kanske ska jag ha en X3 ? Va fan skulle jag med denna till, varför sitter jag så högt upp ? Nä, det får bli en E61. Men vänta, så här stor behövde vi inte, när kommer E91 ? ;-) |
|
|
"Har du en Z4 kan du ge dig fan på att en tjej dyker upp och vips är du pappa, kanske ska jag ha en X3" HAHAHAHAHA!!! Klockrent! Okej, jag förstår hur du menar. =) |
|
|
Pratade med en säljare på Audi nyss, en Audi A3 Sportback 2.0 FSI med ett pris på 237.000 kostar med konsumentleasing 4.700/månad, och då ingår alltså varken service eller försäkring som hos Lexus, däremot betalar man ingen kontantinsats. Detta upplägget gällde 36 månader och 2000mil/år. Tydligen hade man tidigare ett högre restvärde vilket gjorde att man precis som tegel kunde få en A2 för 1.995/månad (en A4 låg tydligen på strax under 3000/mån), men efter det att finansieringsbolaget uttryckt missnöje med upplägget så ändrade man förutsättningarna vilket gör att konsumentleasing numera är betydligt dyrare än förut och försäljaren avrådde mig från att använda den finansieringsmetoden. Det verkar alltså bara va Lexus som än så länge har en privatleasing som är vettig. |
|
|
Jag så en anonns i dag nån stans, hittar den inte just nu, men det var en BMW 760iA -04 massor med utrustning, 500" nånting var priset, vad kostade den ny ?? 1 mille ?? Att Lexus har en hyfsat bra finansiering tror jag beror på: Högt andrahandsvärde, hög kvalite och att dom flesta bilar säljs innom Lexushandeln, helt enkelt ett mindre risktagande. Vi Bilägare har ju långkört en Volvo V70 -01 20000 mil, En halv milijon kostade det !! |
|
| En halv mille för 20000 mil är billigt, det blir "bara" 25 kr/mil för en bil i storbilsklassen. Det är värre med den BMW 760iA du sett, en halv mille för några ynka tusen (?) mil blir väl dryga 200 kr/mil ... | |
|
Lexus privatleasing motsvarar en vanlig avbetalning med en kontantinsats på 20% och en avbetalning på 3 år med en ränta på 3,6% och ett restvärde på 50%. Med en vanlig avbetalning får man dra av för räntan. Redovisas det någon ränta vid privatleasing eller är det bara en avgift eller hyra som ska betalas? I så fall missar man avdraget för ränteutgiften. Dvs, i stort sett är det inget extra fördelaktigt med Lexus erbjudande. Möjligen kan man säga att "räntan" är låg men den matchas ofta av andra bilmärken. Dessutom missar man ett ev övervärde efter 3 år. Dvs om bilen är värd mer än 50% efter 3 år så tillfaller det Lexus. Den ska väl bara lämnas tillbaka om jag fattat det rätt. Hur som helst är det aldrig någon bra affär att köpa en ny bil. Men känslan av att äga en bil som har varit min egen sen ny är svår att värdera. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.