AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.632

Är Alpina en BMW?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Eller är det en Alpina? Eller en BMW Alpina, vad är mest rätt?
/Anders
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Alpina är ett "eget" bilmärke.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Även fast Alpina from 1983 (eller när det nu var) är ett eget bilmärke så tycker jag ändå att det är en förädlad BMW, precis som Schnitzers och Hartge. Men den stora skillnaden är ju att det inte är några problem att importera och regga en Alpina i Sverige, det är ju dock väldigt svårt med tex Hartge.
Sigdarve, intressant fråga du har ställt.

Är själv nyfiken på hur man ska se sin bil som, men om jag läser på Alpina plaketten inne i bilen där produktionsnummer står så är det en BMW/ALPINA och sedan typ. Se länk.

Länk

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eller kan det vara så att Alpina har byggt om/förädlat andra märken än BMW? Kanske en Opel Alpina ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
BMW/Alpina känns mest rätt tycker jag. Annars skulle väl inte modellen finnas med i modellguiden på en BMW-sajt!?
/A
Försäkringsbolagen tycker det är en BMW Alpina medans VV tycker det är en Alpina BMW och BMW:s återförsäljare tycker det är en Alpina och Svensson tycker det är en BMW.

Man kan väll säga att om det är något som kommer skada plånboken svårt så är det en Alpina annars så är det ju "bara" en BMW...
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De är väl lika med Mercedes o AMG.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej!

Mercedes AMG motsvarar numer BMW:s M-bilar (motorsportavdelningen).

Alpina är ortodoxt tolkat ett helt eget bilmärke. Men de har ett nära samarbete med BMW och får färdiga råkarosser och annat "råmaterial" direkt från BMW.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Det finns bilar, det finns BMW, det finns BMW M och sedan så finns det Alpina...

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Mercedes / AMG är inte att jämföra med BMW / Alpina däremot tycker jag en vettigare jämnförelse är Mercedes / Brabus!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Men ///M bilarna byggdes väl på samma band som övriga 3 serien, (E36 M3 iaf..) ?
852
Sörpan
325xi -02
Nån som vet hur stor ägarandel BMW har i Alpina?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
BMW Alpina är rätt enligt ett väldigt gammalt avtal mellan BMW och Alpina. Det är därför det jämt står BMW Alpina och inte bara Alpina i broschyrer och dylikt.

Alpina är inte att jämföra med Hartge och Schnitzer. Dels monteras Alpinor till stor del på BMW:s egna produktionslinjer, ca 90 % har jag för mig att det är. Sedan slutförs tillverkningen i Alpinas egna faciliteter. Hos Alpina kan man inte heller bara åka med sin bil och få den trimmad. Man köper en färdig bil. Men självklart finns väghållningssats, fälgar och dylikt att köpa extra.

BMW äger inte något i Alpina. Det är fortfarande Burkhard Bovensiepen som är ägare.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Janne2 har rätt. Företaget som tillverkar BMW Alpina heter Burkardt Bovensiepen Gmbh, och är ett rent familjeföretag.
Den gode Burkhardt har ett avtal med BMW om leverans av 'halvfabrikat' - BMW lackar och monterar själva karossen och lite annat, varefter bilarna skeppas till Alpina i Buchloe för montering av de Alpina-specifika detaljerna (motor, hjulupphängningar, bromsar, inredning osv.)

Formellt ränkas Alpina som 'egen' tillverkare - på chassinummerplåten står det 'BMW Alpina' med Burkhardt Bovensiepen i Buchloe som tillverkare. Bilarna är EU-godkända sedan många år, och går därför (till skillnad från t ex Schnitzer- och Hartge-ombyggda BMW) att regga i Sverige utan problem.

/// Gunnar E.
pe
117
pecklo
518i -86
Vilka andra modeller är märkta typ 156 av 350? Är det bara ALpina?
Gunnare,

Det du säger angående produktionen stämmer inte längre. Läs mina inlägg i denna tråd Länk för en redogörelse för hur det går till numera.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Varför räknas inte Hartge och Schnitzer som egna bilmärken? Vad är det som gör Alpina till ett eget märke, och inte de andra? Har det med kostnad att göra?
/A
Alpinor har eget chassinr. Med andra ord så andvänds inte BMW´s instansade nr.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Är det svårt att få ett eget chassinummer?
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
eller rättare sagt. Vad krävs för att få det?
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.