AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.966

Gran Turismo 4

Sida 5 av 12
ErikR; Det är mycket som stämmer i recensionen men det gör inte GT4 till ett dåligt bilspel. Skadorna t ex är väl en kompromiss man fått göra för att kunna få så många biltillverkare att tillåta att deras modeller finns i spelet. Inga företag vill se sina produkter förstöras i ett spel som spelas av miljontals potentiella kunder världen över...

Jens
Efter att ha läst recensionen som ErikR länkade till har jag bestämt mig. Det blir inget GT4 för min del. Spelet verkar inte vara något annat än just ett spel. ingen äkta simulator som tillfredställer den bil- och racingentusiast som jag är. Körkänslan är enligt recensenten inte bättre än i tidigare GT-spel. Dessutom var det som jag misstänkte: Att det inte är någon skillnad mellan olika bilmodeller avssende balans och dylika saker som racingentusiaster är petiga med. Således verkar det vara skitsnack från Sonys sida att alla bilmodeller noggrant simulerats.

Det blir nog ett inköp av GTR istället. En äkta simulator som hyllats av en samlad recensent-kår. Bara att hoppas att Nürburgrings legendariska nordslinga dyker upp till det spelet i framtiden. Tills det blir verklighet hävdar jag att de som söker en spelupplevelse på Ringen bör köra vidare med Grand Prix Legends bantolkning. Otroligt att en simulator fårn 1998 fortfarande är den bästa. Fast GPL har en stor samling entusiaster som kontinuerligt skänkt spelet nya patchar.

För de som vill njuta av miljön vid Nürburgring är dock GT4 överlägset med sin bländade grafik. Där kommer inte GPL i närheten. Det jag söker finns alltså inte än. En simulator med GT4:s utbud och grafik och med GTR och GPL:s underbara och tillika autentiska körkänsla.
bjoerck; Du har helt rätt i att både GTR och GPL slår GT4 ordentligt på fingrarna när det gäller autentisk körkänsla. Dessutom tycker jag att ringen i GPL är bra mycket snyggare än i GT4, grafiken på en konsol kommer inte i närheten av den på en PC. Ändå sitter jag klistrad framför GT4, det är så mycket mer än körkänsla och grafik. Det är hela konceptet som tilltalar mig. Kalle beskrev det på ett bra sätt i ett tidigare inlägg. Det handlar om att kämpa sig fram genom de olika racing-serierna, tjäna pengar och göra väl avvägda beslut om vad man ska satsa sina pengar på. Ska man spara till en ny bil eller ska man uppgradera den befintliga? När man väl kommit upp sig lite så kan man börja nöjes-köpa olika bilar bara för att testa dem. There's no end to the possibilities!!

Står också fast vid min åsikt om att man känner skillnad mellan bilmodellerna och deras egenskaper. Dessutom känner man definitivt skillnad när man börjar skruva på alla hundratals parametrar som finns för downforce, utväxling, fjäder/dämparinställningar etc. Fysikmotorn är som sagt inte lika realistisk som t ex GPL men den passar ändå i ett spel som GT4. Det är ändå två helt olika spel när det kommer till kritan.

Jens
k1mzo: finns på ica maxi för 499 bästa pris, ja va där imorse!
jag ringde ju, fan kom ner å drick en bira eller två, 10-12 fan vet jag å lira lite GT4 vettja!
bjoerck,

Du grundar alltså ditt beslut på en sunkig, förutfattad recension av någon som är lika genuint bilintresserad som Nalle Puh?
Bilarna skadas inte... so what? körkänslan är ändå grym. Banbrytande? struntar väl jag i, köper knappast ett spel för att det är banbrytande...

Prova spelet, du kommer inte till att bli besviken ;)
Då har jag provat GT4. Var på SIBA idag och passade på att tränga mig före ett dussin tioåringar som också ville lira demot för GT4. Tioåringar är inte så fysiskt utvecklade så det var bara att armbåga sig fram. :-)

Mitt intryck av det varv jag körde runt Ringen var att det i princip var identiskt körkänslemässigt som GT3. Alltså ingen simulator utan mer en leksak. Visst var det roligt att spela och detaljrikedomen är slående. För de som inte varit nere vid Ringen kan jag säga att det ser ut exakt som i GT4. Visst blev jag lite sugen på att införskaffa GT4. Fast då medveten om att det inte är en simulator jag köper utan mer ett lättsamt spel. Underhållning det också men ger inte korrekt racekänsla.

Mitt val idag blev GTR, som lanserades den 11:e mars. En äkta simulator som jag hoppas ger den rätta körkänslan. Demon var lovande i varje fall.
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
GT4 äger!!....synd att mitt krångla så jag var tvungen att skicka tillbaks det, men väntar ivrigt på att nya exemplaret ska komma........innan jag skicka tillbaks satte jag tiden 8,00,309 på nordschleife med nya M5:an

MvH: Markku (GT-veteran)
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Känner ett grymt köpbegär nu...
Vilka BMW-bilar e det som e med?!

Sjöberg
sjoberg,

Jag repeterar vad jag skrev på förra sidan i tråden......

120i
120d
330i E90
M3 E46
M3 CSL
M3 GTR (Gatversion)
M3 GTR (Tävlingsversion)
Z4 3,0i
M5 E60
V12 LMS
McLaren F1 GTR
2002 Turbo
Kalle Hansen: Det finns väl beg. BMW som inte är med på din lista?

MVH / Jacob
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Förlåt... E lite förvirrad....
Blir lite mossig av att sitta på kontoret hela dagen!!
Finns det beg BMW-bilar ochså?!

Sjöberg
Jacob,

En begagnad BMW M Coupé finns också med i spelet, den hade jag missat på listan. Annars finns det inga fler, så vitt jag vet.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
st
351
stoffe69
328ci -00
BMW 120i
BMW 120d
BMW 2002 Turbo
BMW 320i Touring Car
BMW 330i
BMW M Coupe
BMW M3
BMW M3 CSL
BMW M3 GTR Street
BMW M3 GTR ALMS 2001 #42
BMW M5
BMW V12 LMR #15
BMW Z4
den listan har ja sett...
En till jag missat ja, 320i Touring Car (ETCC)

Mvh,
Kalle
_____
Kalle Hansen: Vilken bil kör du med nu? Kommit långt? Vilka licenser har du tagit?

MVH / Jacob
st
351
stoffe69
328ci -00
någon som vet det optimala inställningarna för en max trimmade vanlig m3 e46. tycker den borde kunna gå bättre. tips?
Finns ett flertal begagnade m- coupé i spelet, bara man är tålmodig..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Jacob,

Kör en massa olika märkliga bilar beroende på vilken liga :) 25 bilar totalt ungefär... 22 av dessa är vinstbilar.

Senast körde jag en Ginetta 1964 med 220 hkr, till 420 kg bil.. gissa om det gick brett i kurvorna :D

Favvobilarna är M3 GTR (ALMS) och MB 190 Evo (DTM). Idiot-trimmad 120d är skoj som fasen också, men inte så snabb på rakorna kanske.

Har klarat drygt 18% av spelet har jag för mig. Har alla licenser utom S-licensen, som jag kommit halvvägs på.

Mvh,
Kalle
_____
Kalle Hansen: Jag förstår om du inte skriver så mycket på kvällstid längre. ;)

Kan tänka mig att det blir mycket roligare med ratt.

MVH / Jacob
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.