AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
26.954

Gran Turismo 4

Sida 4 av 12
MagnusC: Smart tips! :-D

Vet inte hur jag ska göra med GT4. Jag är kräsen när det gäller bilsimulatorer. Gillar inte spel som tenderar att bli orealisktiska eller har rutten grafik. GT4 har fin grafik men hur är det med realismen? De tidigare varianterna känns gjorda för att passa alla mellan 4 och 100 år. Ingen direkt simulatorkänsla.

En bra simulator skall vara svårbemästrad till en början. Det tog mig mycket lång tid att kör ett varv runt Nordslingan i Grand Prix Legends utan att krascha, snurra eller köra på gräset. Ett oerhört svårt men ack så realistiskt spel. Kan tänka mig att 1967 års F1-bilar ej var särskilt lättkörda.

För min del känns nya GTR som ett bättre spel än GT4. Om GTR hade haft Nordslingan simluerad så hade det inte varit något snack. En väl simulerad Nordslinga är ett STORT plus för GT4.
Jag är själv ganska kräsen av mig. Har varit GPL-frälst sedan hösten 98. Kan varmt rekommendera dig att prova GPL65-modden om du inte har gjort det. Jag kör knappt originalbilarna längre.
Gillar även papyrus Nascar-sims. Det finns en hel del roadcourses att ladda ner till dem, så man behöver inte bara köra ovaler.

GTR verkar väldigt lovande. Har provat båda demo:na. Lite "studsiga" bilar bara. Går förhoppningsvis att "tuna" bort.

GT4 är helt klart värt pengarna enligt mig. >700 olika bilar, >50 olika banor , åsså RINGEN. Körkänslan är helt ok och överstiger vida allt annat jag provat till både PS2 och XBOX.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Olof:
Eftersom jag inte provat ratten än så klarar jag mig utan den ett tag till. Den dagen jag testar lär ekonomin få sig en törn till.:)

M femman:
Vänta inte för länge, Säljaren jag snackade med på SIBA sa att dessa paket i princip bara får komma innanför dörren innan dom säljs iväg.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag köpte GT3 i samband med PS2 för snart 4 år sedan...jag tröttnade dock efter ett tag på GT3, mycket pga att jag liksom "bjoerck" uppskattar där instrumentpanelen och motorhuven syns för bästa körkänsla. Sedan tröttnade jag på det överflödiga urvalet av mer eller mindre okända riskokare.

Nu börjar jag bli lite nyfiken på GT4 om modellutbudet och spelarvyn förbättrats (och bara det att nordslingan finns med!!).

Går det att direkt testa ringen när man köpt spelet eller behöver man ha kompletterat större delen av spelet för att öppna upp denna bana (som ex krävdes för att öppna Monte carlo F1 banan i GT3)?
Bjoeck,

Ta på dig bak-och-framvända kepsen, JL-hooden och låtsas-racinskorna, sedan är det bara att gå in i en tv-spelsbutik och provspela :) För att få realism (oavsett spel och konsoll) så är ju ratten ett måste. DFP fungerar både till PS2 och PC, tack vara USB-gränssnitt. Tror inte att du blir besviken!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Kristoffer,

Ringen är tillgänglig direkt, i Arcade mode.

Mvh,
Kalle
_____
En sak stör mig lite, här får man börja med 10000 credits och arbeta sig upp från botten... men vill man köra en Aston Vanquish som normalt kostar 370 000 credits är det bara att gå in i arcade mode och köra iväg, man tappar motivationen lite då :P
Arcade mode klingar oseriöst i mina öron. Finns det även ett simulation mode?

Jag har en Logitech Wingman-ratt till PC:n med USB-anslutning. Den passar väl förstås inte till PS2?

MagnusC: GTR verkar lovande. Demon på SPA är trevlig. Skönt motorljud och rätt vy ger känsla.
Bjoerck,

Det finns Arcade mode samt Gran Turismo Mode.

Skillnaden är att i Arcade mode väljer du bara bana och bil, tutar och kör.

I Gran Turismo mode börjar du som sagt spelet med en viss summa pengar (10 000 credits). Med dessa måste du köpa en bil (pengarna räcker ungefär till en gammal daihatsu, toyota corolla eller med lite tur kanske en turboladdad 80-tals-mitsubishi. Dessa bilar är naturligtvis fruktansvärt långsamma, men det är lite av charmen, att ligga och köra slöa lopp, tjäna några 100 credits åt gången, som man sedan lägger på små modifikationer av sin sura riskokare. Man jobbar sig sedan upp genom MÅNGA serier, turneringar och lopp, tjänar mer pengar och kan köpa fräckare bilar och mer tuning.

I båda lägena har du stora möjligheter att ställa in bilen så som du vill ha den. Inte lika avancerat som i GTR, men väl så att det räcker till.

Mvh,
Kalle
_____
Nordslingan kan köras i Gran Turismo mode också. Jag körde den igår med en M3 E46. Det var det enda jag hann testa.
Under World tracks (eller vad dom nu kallade det) finns den tillgänglig från start.

Nordslingan finns även tillgänglig för GTR på diverse sidor runt om på nätet. Än så länge är det inte någon perfekt uppbyggnad men det känns inte helt osäkert att kunna säga att det kommer en i stil med GT4.

/Anton
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har precis fått upp plasman på väggen och måste ju ha en spelkonsol, lutar nu åt PS2 och GT4 !
Fan, det blir siba kungsgatan på vägen hem idag.1790:- är ju nästan gratis :)

Länk
Hur pass realistisk är Nordslingan? Vore skoj att testa =)
ErikR,

Enligt de som utvecklat spelet så skiljer det som mest 1,5 milimeter mellan spelet och verkligheten. Jag har inte kört nordslingan ännu, men om man jämför med de åtskilliga filmer jag sett så är banan fruktansvärt realistisk!

Mvh,
Kalle
_____
Kalle H:

Okej, tack för det snabba svaret! Blir till att köpa en PS2a med tillhörande GT4 och ratt till sommaren då.
Vill nämligen fara och köra nordslingan (nångång i framtiden när jag har en bil som har lite motor), men det som skrämmer mig är att inte veta hur banan går =)

Blir till att övertala nån kompis med PS2 att köpa GT4 så jag får testa!

BTW: Du sitter mycket vid forumet Kalle, borde inte du spela? ;)
ErikR,

Jag har kramp ju :) Samt oerhört svårt att hålla ögonlocken isär efter en hård natts spelande. Imorgon tänkte jag dock köra en heldag :D

Gonatt!

Mvh,
Kalle
_____
k1mzo,

120i
120d
330i E90
M3 E46
M3 CSL
M3 GTR (Gatversion)
M3 GTR (Tävlingsversion)
Z4 3,0i
M5 E60
V12 LMS
McLaren F1 GTR
2002 Turbo

Mvh,
Kalle
_____
Nu har även Wendtan gått över till den mörka sidan!

Förbenat att jag missa köpa minneskort bara, men de får jag göra imorgon. GT4 verkar vara allt en bilfrälst mäniska behöver.
Jag är imponerad på grafiken och ljudet. Ännu bättre blir det imorgon då jag kan spela GT mode med minneskortet på plats.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
De som lirar GT4: Är det någon skillnad på de olika bilarnas karaktärer, bortsett från accelerationsförmåga och toppfart? De gamla GT3 tyckte jag var helt värdelöst i det avseendet. Alla bilar lät likadant och var likartade att köra. Bara skillnad i acc och toppfart. Jag menar en framhjusldriven, framtung bil skall vara understyrd och en Porshe skall överstyra. De ska definitivt inte bete sig lika. Då är det inte tal om någon simulering. Utan att ha någon koll känns det som att det vore ett hästjobb att göra exakta simuleringar av 600 bilar, eller hur många det nu är i GT4?

Banorna verkar välgjorda och grafiken är fin men jag är fortfarande skeptisk. Är GT4 ett lyft jämfört med GT3 avseende körkänsla och simulering av verklighet? GT3 är i mina ögon ett spel utan någon som helst verklighetskänsla.
bjoerck:
Länk

Visst är det skoj om bilarna blänker fint och om banorna är realistika, men han som recenserar har ju rätt i typ allt :/
bjoerck; Jag tycker skillnaden är väldigt tydlig mellan olika bilar, om de är fram-, fyr- eller bakhjulsdrivna, fram- eller baktunga o s v. Av det jag läst i speltidningar och på nätet så har Polyphony Digital lagt ner minst sagt ett hästjobb för att göra spelet så realistiskt som alla förväntar sig. Bl a finns det en kille på m5board.com som lånat ut sin RUF R Turbo för inspelning av motorljud för spelet. Så nog verkar det som att de gjort sin research...

En sak som jag tycker blivit bättre sen GT3 är fartkänslan. Vindbruset i höga hastigheter är mycket tydligare och om man krockar så skakar hela bilden och man tappar koncentrationen något. Det går inte att "glida" längs sargerna i svängarna på samma sätt som i GT3.

Nej, nu måste jag sätta mig och spela! Har ju låtit bli att importera från GT3 så nu ska jag ut åp banan och slåss mot alla Daiwoo's :)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.