AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.481

gul motorlampa 318 -00

Sida 4 av 4
BC
Kolla tändspolarna. När bilen går i nödprogram så är det bara att släppa på en tändspole i taget så ser du i fall någon är trasig. Den som inte påverkar motorgången är såklart den ur funktion

BC
35
BC
320 M-sport -03
Tack för tipset!

Alla sex tändspolarna är bytta sen tidigare och BMW mätte upp alla tändspolar (i samband när de checkade LMM'en) och de ska vara ok.

Fler tips eller idéer mottages tacksamt.

Alltså efter kallstart börjar motorn vibrera så att bilen "skakar lätt". Kör jag iväg i 3 min och sen låter den stå på tomgång är allt bra igen. Men om jag inte rör gasen alls efter kallstart så efter ca 30sek så tänds den gula motorlampan.
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
att motorn vibrerar tror jag hörihop med att luftpumpen som blåser in ren luft i avgaserna.

den går i ca 30 sek - 3 min ber på hur kallt det är ute.

men att motorlampan tänds borde den inte ha med att göra
Lyftarbyte? Finns en tråd nånstans där detta behandlas.
Här är den: Länk
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
318i ´01. Jag har kört några månader där lampan tändes och slocknades tills det inte slocknade mer. Då märkte jag också att den tappade kraft efter 4000v/min. Garaget gjorde en felutläsning och började bytta kamaxelgivare som inte hjälpte als. Sen bytte jag kupéfläkt motståndet därmed fläkten gick oregelbundet som kunde orsaka el svankningar som kunder orsaka fel från olika sensorer. Då motorlampa kom tillbaka efter 2 dagar testade jag att koppla loss LMM och märkte att bilen gick snabbare och varvade bättre. Testade att göra ren sensorn med CRC Air Sensor Clean men det hjälpte inte heller. Så jag beställde en ny Bosch LMM från MAF i tyskland (2000kr inkl frakt)(BMW original LMM är Bosch) och bytte den själv. Det är super enkelt och det ända man behöver är en platt skruvmejsel. Då gick bilen super igen och efter 3 dagar slocknade den gula förbaskade motorlampa från sig själv. Halleluja!
Men idag efter ca 2 veckor varningslampfri tändes den igen. SUCK! Varför? Bilen gick som ett skott. Bilen går fortfarande bättre än innan jag bytte LMM men den kanske går något sämre än igår. Kanske inbillning? Iaf, nu ska jag tillbaka till garaget och kolla om inget gummi slang har spruckit.
BC
35
BC
320 M-sport -03
Hur gjorde du för att göra ren LMM sensorn?
Behöver man koppla från batteriet innan?
Räcker det med att lossa "2" i bilden för att komma åt?
Fär det är väl i "1" på bilden som själva sensorn sitter?

Länk
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag kopplade inte loss batteriet. ”1” på bilden är LMM huset. På min 318i ser den lite annorlunda ut men det borde vara samma princip. Det finns en sladd kopplad till själva sensorn. Dra ut kontakten och sen kan du skruva loss den lite speciella ”torx med stift” skruvar. Jag köpte ett billigt set med olika bits hos Clas Ohlson som innehöll en passande bit. Sen drar man ut sensorn och så sprutade jag med CRC Air Sensor Clean på ”filmen”. Jag lätt sensorn torka i ca 30 minuter och satt allt tillbaka igen.
BC
35
BC
320 M-sport -03
Tack för hjälpen
Mvh BC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.